Nytt pyramidupplägg på Tiktok. Varna era barn!

Den senaste tiden har jag intresserat mig för en trend som svävar igenom Tiktok och Instagram. Unga tjejer som försöker värva andra unga till att börja syssla med Forex/Bitcoin och liknande. Jag har inga siffror på hur många andra unga som hakar på, men man ser tydligt på alla videos att många ber om mer information i DM.
Mycket fasad, mycket snack om att tjäna 2% per dag?!
Hur kan vi hjälpas åt att skjuta hål på detta?
Kan vi anmäla till FI?
Jag tror att många unga kommer råka illa ut i detta om inte föräldrarna är vaksamma.
Tjejen nedan är bara en av sjukt många liknande:

4 gillningar

2% per dag? Det motsvarar 14000% på ett år, och då har jag endast räknat med börsdagar.

Också sett denna. Det rör sig om ett mlm-företag som liknar ett pyramidspel. Tjejerna på tiktok sitter längst ned i pyramidkedjan. Affärsidén är att sälja “finansiell utbildning” för 15 000 kronor + månadsavgift + kostnad för enskilda samtal med “experter” (tjejerna är experterna). Sen säljer de på en diverse shitcoins och tipsar dig om att daytradea på deras plattform med svinhöga avgifter. Det enda sättet du har en chans att faktiskt tjäna pengar inom det här pyramidspelet är att skaffa dig en egen downline, då du får en bonus för varje person du rekryterar, och en ny bonus varje gång de betalar in sin månadsavgift.

Den som vill varna sina barn för det här företaget kan med fördel tipsa om den här youtubevideon, som går igenom Igenius historia av bedrägerier.

3 gillningar

Precis. Men hon kan ej förklara detta i kommentarerna :wink: Skriv ett DM som får du veta!

Här skrockar Thyra åt “Pyramidspel”

Min livserfarenhet säger mig att man måste vara extra uppmärksam på olika tveksamma finansiella erbjudanden i kristider – och vi är mitt i en massiv kris.

Yes. Som sagt, det är väl uppenbart för alla som kan något om ekonomi att hon inte har en aning om vad hon pratar om.

Jag vill samtidigt påminna om vad jag skrev innan, att de här tjejerna är längst ned i företagshierarkin. De är bluffmakare, men de riktiga skurkarna gömmer sig utanför bild.Det är därför bättre att försöka ge sig på företaget, eller personer högre upp i kedjan, än de här tjejerna som sannolikt tjänar småpengar (om något överhuvudtaget), givet hur mycket de säkert måste ge till sin upline.

Man kan väl diskutera lämpligheten till att barn och unga befinner sig på sociala medier överhuvudtaget.

8 gillningar

Så kan det vara!
Men denna dam tar del av ganska goda pengar för medlemskapen.

Kan man vara både select och premium samtidigt? Eller hur får de ihop den matematiken?

Herre min skapare vad uselt detta var på precis alla sätt. :see_no_evil:

Yes, det är svindyrt. Samtidigt betalar hon själv in pengar för att vara medlem. Man behöver åtminstone en handfull personer nedanför sig i kedjan som betalar in medlemskap, bara för att kompensera för kostnaden för ens eget medlemskap, eftersom det mesta av pengarna går direkt till personerna i toppen.

Tänk på att hon gör 2% per dag också, på sin investment :sunglasses: :grimacing:

Varför ger man TikTok till barn? Skräpmat för hjärnan bör konsumeras i begränsad nivå.

9 gillningar

Sätt in 25k, lev gott resten av livet. I’m in! :clown_face:

Blir inte detta något för någon bedrägeriroteln? Speciellt om det riktas till minderåriga?

Inget pyramidspel är ju ett pyramidspel…förrän det är ett pyramidspel

Har inte tid själv… men någon får gärna skicka detta till Tipsa om ekobrott | Ekobrottsmyndigheten

Tipsa även skatteverket, har svårt att tro att allt detta är vita pengar.

Dom är väldigt noga med att man skall vara 18+ iaf :slight_smile: tur för dom. Men jag ser inget snack om hur man skattar osv, dom svarar heller aldrig på vad som sker när du vill börja plocka hem vinster.

Multi-Level Marketing (MLM) är ju egentligen en laglig form at pyramidspel.

Jag drogs in i ett MLM-bolag av en kollega när jag var ung. Har aldrig varit med om en mer sektliknande stämning. En gång i månaden gick man och lyssnade på inspirationsevent. Ofta med någon som var på toppen av pyramiden som uppmanade andra att “lämna ekorrehjulet”, hur lätt det var och varför du borde göra det med. Mycket handlade sannolikt om att hjärntvätta de som var där och få dem och sälja konceptet till släkt, vänner och kollegor. Man lärde sig hantera frågor som kunde dyka upp av skeptiska vänner. Med tur hittade man ett “guldkorn” i sin bekantskapskrets som kunde värva många andra. Här var det dock mer eller mindre förbjudet att vända sig till internet. Man skulle hålla rekryteringsmötena muntligt.

Sedan hakade jag på ett årligt event i Oslo där vi fyllde en hel sportarena. Helt galen hallelujah-stämning som jag troligtvis aldrig kommer att få uppleva igen. De som tjänade bäst drogs upp under publikens massiva vrål och många betedde sig som om de såg Jesus live. Har aldrig varit så långt utanför min comfort zone i hela mitt liv. Ändå lite kul att ha upplevt det nu i efterhand. De hade lyckats värva någon känd politiker med minns jag.

8 gillningar

Människan är väldigt lättmanipulerad och förhållandevis dum (med tanke på vår potential). Framförallt dagens version av människan.

Om en ung person börjar jobba istället för att glo på TikTok så kan de öka sin obefintliga förmögenheten med flera hundra procent per dag. :joy:

3 gillningar