Trillade över denna video häromdagen då den gick rundor på X… Den tog oväntad vändning minst sagt… Nästan att den borde liggera i ekonomi-humor-tråden. Men för mig blir det alltid en reality-check när jag ser sådanthär.
Som min mamma säger, det finns folk till allt.
Vissa kommer kanske lyckas, men frågan är hur de som inte lyckas kommer må och klara sig. Hoppas de är bra på att anpassa sig.
Hehe, vad kan gå fel?
Man säger ju att man ska lära sig av misstagen tidigt…
Gäller tydligen bara att ta sig an daytradingen med tankesättet att det är “lätt” och systemet bygger på att hålla känslorna utanför tradingen…jamen dåså!
Brukar det inte sägas att man måste lära av sina misstag för att förstå problemet med trading? Börjar de tidigt så lär de sig av sina misstag tidigt. @janbolmeson Gick inte dina döttrar hos unga aktiesparare?
Är det bara investeringsfilosofin som är problemet eller något annat? Kan tänka mig att många barn i Sverige/Europa kommer växa upp i den sitsen de närmsta 1-2 generationerna. Särskilt forummedlemmars barn eller barnbarn.
Edit: Ok, nu fattar jag. Hon säljer kurser och tjänar på det snarare än själva tradingen. En scam mao. Ja, då finns det ju lite att kritisera. Jag trodde det var ekonomiskt oberoende, homeschooling eller ekonomikunskaper bland barn som var dåligt först
Bara nyfiken, vad skiljer individen ovan från t.ex. Kavastus (och nu även Hernhag) kurser? Alla har sitt egna system som de säljer via dyra kurser? Finns ju även en annan filur “Anders trading” som är pinsam i sin marknadsföring, med en massa automatgenererade trollkommetarer på facebook där alla skriver “wow vill veta mer, Anders du är bäst” och så vidare?
Vill man lära sig om aktiesparande har ju Unga Aktiesparare utmärkta kurser… långt ifrån bondfångerins värld…
Jag personligen tycker det är flera saker som är kluriga. Jag har inget emot kurser, jag är ju i grunden utbildare själv. Men det som skaver för mig är bland annat:
-
Lite SELLING the tving vs DOING the thing
-
Att man säljer något som egentligen har oddsen emot sig - vilket är OK i sig om man hade sålt det som det. Dvs. jag kan gå en klätterkurs för att det är kul och det kostar mig pengar, men om den säljs med att jag kommer bli rikare än andra då blir det skavigt.
-
Man utgår implicit från att det är en färdighetsbaserad aktivitet, vilket det inte är då slump har en stor påverkan.
-
etc.
Det stora problemet med (day)trading är också att majoriteten av dem som håller på med det faktiskt förlorar pengar.
Det har gjorts studier där man fått data från mäklare, där det visats att om man tittar på daytraders som grupp så förlorar de pengar.
Ok, vad har de för saker att lära ut?
Jag trodde de hade typ motsatsen till rikatillsammans vetenskapsbaserade investeringsmodell? Motsatsen till breda indexfonder.
Home schooling
För det var väl det du reagerade på
@janbolmeson Varför i helvete har du inte berättat för oss att det är så lätt att däjjträjda!?!? Nu blir jag fan lite lack! Vi hade ju kunnat bli snuskigt rika om du sagt något!!!
Därför att han inte hade kommit undan med att ha den outfiten i en video. Nog för att jag hade velat se det …
Alltså, vad är det med er? @jfb som vill se mig i en av @Indexqueen:s klänningar, du som skriver ovan. Vad har jag missat?
Ajdå. @JFB, han är oss på spåren. Avbryt! Avbryt! Avbryt!
Alltså jag bara tog ett bett. Tyckte det kunde vara en rejäl utmaning att pynta 15 papp för något som varken var sparsamt eller leder till skönhet. Breaking new ground here
15 papp för en klänning känns onödigt, men för en pergola däremot.
Man får välja sina synder och vi alla har nog våra. Vissa gillar lottpiff och vissa gillar hudvård mer än klänningar med saltad prislapp.
När jag skulle sälja mitt skrivbord så kom det en ung tjej och köpte det, hon kom i mjukis och lila hår, allmänt sliten. Tydligen skulle skrivbordet göra henne bättre på daytrading, jag är för gammal för att argumentera med folk så jag önskade henne lycka till.
Tänker att hon kanske sitter och gör liknande videos idag.
Alltså, jag börjar inse att jag är gammal och att det finns sååå många saker jag inte förstår.
Teknisk analys, fundamental analys, att lära sig läsa och tolka balansräkning, resultaträkning etc etc.