Verkar ha kommit in i någon algoritm på sociala medier då jag numera får drösvis med reklam gällande framförallt unga män som säger sig blivit framgångsrika på “trading” (daytrading?) och där man nu heeeelt pga sin goda vilja nu vill dela med sig av sina kunskaper kostnadsfritt för att få andra att gå samma väg.
Jag, som säkert många andra, anar ugglor i mossen. Har klickat in en del då jag var nyfiken på att försöka komma på vad de egentligen vill åt. Desto mer nyfiken blev jag när det visar sig att det finns drösvis av dessa unga män som dessutom har väldigt likartad marknadsföring där man visar upp lyxvaror samtidigt som man vill ge sken av att man kan bli rik när man glider runt i Alperna, Dubai, Sydostasien osv så länge man bara knappar lite på dator då och då.
Vad tjänar de egentligen pengar på om det är som man säger kostnadsfritt?
Ofta landar det i att dom vill att man ska köpa nån sketen kurs på nån E-learning plattform som dom själva utvecklat för typ 99$, som såklart tonvis med 20-25åringar går på i hopp om att bli rika snabbt med liten insats.
Ofta är det “kostnadsfria” seminariet bara ytterligare en del i marknadsföringen för olika signalgrupper, utbildningar med mera som kostar pengar. De kan även nytta sina följare för att höja priset på tillexempel krypto och genomföra pump and dump för att mjölka ytterligare pengar från sina fanns
Statistiken som visat att 9/10 fondförvaltare inte slår index över fem års tid, bör innebära att även många av dessa självutnämnda trading fantaster faktiskt inte slår index långsiktigt.
Vissa tar nog höga risker, men när trenden är stigande tjänar de mycket på det.
Andra tar nog in pengar på reklam etc.
Få av dem tänker nog på riskjusterad avkastning.
(Att ge sken av att vara framgångsrik på trading kan ju även vara ett sätt att förklara vart man har fått massa pengar ifrån om de kommer från ljusskygg verksamhet.)
Jag har bara förutsatt att det handlar om pyramidspel. Gå en kurs för $X för att lära sig ge ut kurser för $X och få en liten procentsats för alla som du värvar och som de i sin tur värvar o.s.v.
Sedan kanske det finns lite äkta “kunskap” för att det inte ska bli 100% pyramidspel. Det vore olagligt annars. Nätverksmarknadsföring kallas det och är en legal variant. Tupperware och Herbalife är historiska exempel. Skulle förvåna mig om samma modell inte sjösatts på nätet i form av onlinekurser som sprids genom nätverksmarknadsföring och ger provision från rekryterade försäljare.
Edit: Det går nog tjäna på att att starta eller gå med tidigt i en sådan pyramid. Men jag tror inte man tjänar många kronor när det är så spritt att alla ser annonserna på youtube och instagram. Då är man nog rätt långt ner i ‘pyramiden’ redan. Några kollegor på mitt gamla jobb förlorade pengar när en sådan pyramid kopplad till krypto kraschade. Tror inte det var OneCoin, det hette EFX eller ETX eller något.
Vem som helst kan ju åka på semester till Alperna i en vecka med onödigt många klädombyten med sig och filma massor med instagram-klipp som man använder under ett år framöver för att få det att se ut som att man är en jetsettare… De måste inte vara rika bara för att de ser rika ut på Instagram.
Tillägg för tydlighetens skull: självklart är det skojare, det är ju uppenbart.
Ja funderade också på om man kanske släpper sina investeringar efter att man själv gjort det själv och sedan säljer med viss vinst när att par tusen köper detsamma.
Såg en annan “trader”, denna gång man i övre medelåldern, som utlovande en legendarisk sommar om man bara hoppade på tåget. Utifrån reklamen förstod jag det som att man tävlade om att investera €100.000 av hans pengar. Det enda man behövde göra var att betala €4.000 för att vara med. Sen behövde man klara två steg med vissa krav på avkastning och förlustminimering. Spontant lät det väldigt lukrativt för hans del; dels få rätt rejält med pengar initialt, dels kanske skilja agnarna från vetet och få fram en stjärna som för tillfället kan tjäna pengar åt honom.
Ja du, på youtube handlar allt om att skapa content som folk har intresse av att titta på. Det är inte samma sak som att det som sägs i klippen är sant.
Ingen skulle troligen vara speciellt intresserad av att titta på ”tipsen” om personen inte kunde visa på att det fungerade.
Om man sen tittar på vilken typ av klipp på youtube som får högst ersättning från reklamklippen så är det just inom ekonomi där det finns mest pengar att hämta.
En marknadsekonomi handlar ju i mångt och mycket om att lura korkade människor.
Vi sätter på märken på kläder som kostar 10 kr och höjer priset med 500 kr, vi säljer religionsabonnemang där de tar 1% av årslönen för att vara med och vi försöker lura folk att det finns vissa människor som med sin kunskap kan förutse framtiden och välja rätt aktier.
Ifall man tror att någon kan förutse vad som ska hända i framtiden, där det finns oändligt med parametrar som alla förändras varje nanosekund, så förtjänar man att förlora alla sina pengar, vilket man sannolikt också kommer göra.
Måste ändå ge dem att de verkar ha hyfsad koll på konkurrenterna. Nu i morse dök det upp två stycken direkt efter varandra som raljerade över att andra profiler ogrundat lovar guld och gröna skogar. De själva var så klart annorlunda.
Kollar man kommentarer på sociala medier, trust pilot osv så ser man ganska snabbt att alla positiva kommentarer är köpta.
Majoriteten av alla kommentarer/omdömen där trading-profilen inte prisas som gud är ganska negativa.
Jag kollade upp Anders Trading på trust pilot. Flertalet där skriver att dom blev av med alla pengar, att deras tidigare negativa omdömen tagits bort osv.