Skumma ”mirakelinvesteringar”

Några bekanta till mig har börjat ”investera” i diverse olika plattformar där insatta pengar påstås användas för valutaspekulation (”trading”). De har någon lustig teori om att avsaknad av insyn från Finansinspektionen är en faktor som möjliggör hög avkastning. Rent teoretiskt kan man säkert tänka sig det men idén låter i övrigt, ja lite dum. Avkastningen från deras ”investeringar” är rörlig men ska ligga i häradet 0,5% per dag (!)

Personerna i fråga är helt medvetna om att förekomsten av totala bedrägerier och har även själva blivit blåsta tidigare. Dock odlar de en teori om att vissa ”erfarna” personer vet vad som funkar. Genom att skicka ett meddelande till en sådan person på Messenger kan man enkelt lära sig skilja agnarna från vetet.

Det här handlar alltså om i övrigt till synes mentalt friska individer med hygglig utbildning och normala jobb. Det är personer som jag känt länge. De här spännande aktiviteterna är dock ett relativt nytt fenomen.

Jag har sagt till dem vad jag har för uppfattning om de här ”investeringarna”. De verkar dock prata på om att den och den är ”seriös” och är inte riktigt mottagliga för det jag säger.

Jag undrar nu om det finns något poddavsnitt, blogg, broschyr eller annat som så att säga drar skägget av jultomten. Allt det här är i bästa fall pyramidspel och i värsta fall bara ett svart hål.

2 gillningar

Låter som en klassisk ponzi scheme där man använder nya investerares pengar till att ge “avkastning” till tidigare investerare som i sin tur går i god för verksamheten och värvar nya investerare och så vidare tills det inte håller längre.

Läs gärna sidan, där står ett antal red flags som stämmer rätt bra med vad du berättat hittills.

4 gillningar

Att avkastning i alla fall till viss del är förknippat med risk brukar ju vara rätt accepterat även av de som vill tro på den här typen av “investeringar”.

Iomed att avkastningen ska vara såpass hög så är det inte svårt att räkna hur absurda summor pengar det ska bli på kort tid. Vilket gör det i alla fall möjligt att presentera hur lite pengar som krävs för att få mycket avkastning.

Därmed kanske du kan övertyga dina bekanta att bara sätta ett jättelitet (läs obefintligt belopp)?

0,5% om dagen är över 80 miljoner gånger pengarna på 10 år. Så 1 krona blir över 80 miljoner på 10 år.

8 gillningar

Om det finns nåt kryphål som kan utnyttjas för stt tjäna pengar så sprider man inte den infon vitt och brett.

3 gillningar

Man upphör aldrig att förvånas över att personer som man upplevt som helt normala, plötsligt visar sig vara “dumma i huvet”. Detta kan gälla religiösa grublerier, kriget i Ukraina eller vad som helst.

Ett gott råd. Strunta i dem, de är ändå inte mottagliga för sakargument. Låt dem förlora sina pengar.

1 gillning

när någon kan garantera en avkastning så ska man backa är mitt tips. Tyvärr vill folk inte ta in verkligheten och ibland måste dom åka på en nit för att förändras. Tyvärr verkade dina vänner inte lära sig från första gången. Förhoppningsvis handlar det inte om stora summor och lärpengen hoppas jag kommer snabbt.

Visa dom denna tråden eller rent utav säg att du tycker dom är naiva och dumma som tror att detta skulle fungera. Varför skulle en så bra investerare behöva privatpersoners småpengar för att “hjälpa” dom att bli rika istället för att bara vinna spelet själva. Så idiotiskt

3 gillningar

Om något verkar för bra för att vara sant är det nog det. Allt ser bra ut tills man ska ta ut pengar eller avsluta och då går det inte längre att få kontakt. De riktigt förslagna brukar medge uttag i början för då tror folk att det är en legitim sida och lånar 1 miljon som man stoppar in med förhoppningar om samma (fejk)utveckling man hade i början. De pengarna kan man glömma men lånet kommer man inte undan. Har givetvis inte hoppat på det själv men det är ju lätt att googla upp liknande historier.

3 gillningar

Händer varje dag, tyvärr…

Har tidigare sett videos på Youtube där polisstyrkor stormar callcenters som lurar folk att investera pengar och i några av dessa videos minns jag att de även intervjuade drabbade för att varna andra.
Annars kanske en Madoff video kan få dem på andra tankar, han var ju trovärdig länge och av eliten.

Jag har en kompis och hans fru som fastnade i något liknande för 5-6 år sedan. De trodde stenhårt på något som föreföll vara ett Ponzi och jag försökte övertyga honom flertalet gånger att det sannolikt inte skulle sluta väl, vilket det heller inte gjorde men då ville han inte prata mer om saken. Det blev tyst.

Warren Buffet, som anses vara en av världens bästa investerare genom tiderna om inte den bästa, har haft ca 20% i avkastning de senaste 30-50 åren och innan dess hade han upp till 50%/år. Att någon skulle bjuda på 180% avkastning per år på ett någorlunda säkert sätt är inte så rimligt, det argumentet kanske kan få dem att tänka till, iallafall om de vet vem Warren är.

1 gillning

Vi har två avsnitt på temat:

3 gillningar

Mer än 180%, sker ju en daglig ränta-på-ränta. Blir väl 1.005^(365). Men som du säger, helt orimligt med en sådan utveckling. Förväntade avkastningen på valutor är 0 som helhet, men via trendföljning, Carry eller liknande strategier gick det åtminstone historiskt att få en avkastning. Inte superhög, men med låg korrelation till övriga tillgångslag, vilket är anledningen till att man ser vissa FX strategier hos en del hedgefonder.

2 gillningar