Pop social - web3, krypto osv

Hej,

Jag har en god vän som har gått in med stora summor i detta. Det investeras i web3 för tic toc, vad jag fattar. Tokens, NFTer, Revolut och annat snackas det om. Det pratas också om 1% avkastning per dag. Tillåt mig vara skeptisk. Är det någon som är insatt i denna värld som kan ge en kommentar?

Presentation här

Ny svensk presentation med Magnus:

[länk borttagen]

Din kompis blir lurad och kommer förlora alla sina pengar.

6 gillningar

Nej tack, Magnus.

3 gillningar

De hävdar att det fungerar. Finns messenger grupper med hundratals medlemmar.

De är antingen lurade eller ljuger.

2 gillningar

Som alla pyramidspel i historien?

(Deras version av messenger då.)

2 gillningar

De spelar på människors hopp/önskan att hitta ett sätt att snabbt bli rika.

3 gillningar

Det verkar faktiskt inte så. Pengarna är tillbaks efter 100 dagar och går fint att plocka ut. Det är ett riktigt företag inom krypto trading. Det fungerar och det är inte pyramid.

2 gillningar

Om det nu fungerar, varför investerar du inte hela din portfölj i det?

Finns säkrare sätt att spekulera i krypto, men personligen kör jag hellre med en stående rad på Eurojackpot.

Den raden gör ingen scammer rik och gör inte mig ruinerad.

Mitt råd är att läsa på om krypto och investeringsbedrägerier, låter som ett klassiskt upplägg. Din polare kommer lära sig en läxa och göra en bedragare rikare.

1 gillning

På 5 år kommer du ha mer kronor än det finns atomer i universum

5 gillningar

Sälj allt och köpt bitcoin om du nu vill spekulera med krypto. Du och din kompis är dock fast i en sekt och tror inte på något vi säger för ni blivit övertygade om att ni är smartare än alla här på forumet. Grunden för många personliga konkurser är den falska tron att man hittat något som ingen annan begriper.

2 gillningar

ops kan jag ta tillbaka min raket här

2 gillningar

I all välmening, använd inte de rena språkmodellerna i ChatGPT för numeriska beräkningar (dvs som miniräknare), svaret här är ca 67 storleksordningar fel (rätt svar är 7.7\times 10^{11})

3 gillningar

Det är naturligtvis hög risk, trots att der fungerar. Man vet ju inte hur länge eller om det går i konkurs eller bara försvinner.

1 gillning

Visst fungerar det utmärkt, för de som lurar pengar av de som drömmer om snabba pengar och har dålig koll på vad som är en bra investering.

Det är ett bedrägeri.

1 gillning

Tackar för rådet men avstår.

Jag återkommer om ett år så vet vi hur det slutade. Du kanske får rätt.

1 gillning

Det lär förbli knäpptyst, för människor berättar ogärna när de blivit lurade.

3 gillningar

Där ser man! Den kan få guldmedalj i matematikolympiad, men den är så korkad att den använder en språkmodell när jag ger den en matematikfråga

Hur som. För OP, 1% per dag är omöjligt. Pyramidspel.

1 gillning

Byt till resonerande ChatGPT (“Tänk längre”) så kör den en miniräknare åt dig. Standardinställningen gör inget bortom språkmodell.