Bästa råden till ekonomiskt ointresserade 18-25 åringar | Låt brainstorma tillsammans

Jag har tackat ja till att vara programledare tillsammans med Hanapee i en liten youtube-serie som vänder sig till yngre människor (18-25år) som inte är intresserade av ekonomi. Tanken är att det ska vara sex avsnitt om ca 10 minuter som spelas in denna veckan.

Jag tänkte be om din hjälp att höra vad du tycker skulle vara viktigast att ta upp?

Låt oss brainstorma tillsammans, ingen idé är för bra, dålig, dum eller smart. Tack på förhand! :pray:

10 gillningar

Ränta på ränta effekten utifrån startpunkter i livet (tex 18, 25, 30 och 35), hur lätt det är att investera med tex Avanza och hur mycket/lite kapital som krävs för att kunna ge en lyx i tillvaron senare i livet.

8 gillningar

Med tanke på hur mycket som idag handlas mha Klarna, fakturor, avbetalning med mera så kan jag tycka att det är viktigt att ta upp. Hur påverkar det ens ekonomi, vad kostar det i slutändan om du handlar på avbetalning, vad händer om du inte betalar dina delfakturor?

Sen tror jag faktiskt att långt ifrån alla följer ditt tips Jan om att “betala allt direkt” så det kanske får bli nån slags skala med vad är bra, sämre, sämst att göra när det kommer till att handla online t.ex.

5 gillningar

Ränta-på-ränta-effekten med en Globalfond eller Lysa också. Visa hur 500kr i månaden gör på 30 år jämfört med 20. Det blir ju skillnaden på att börja när man är 18 eller 28.

2 gillningar

Frågan är hur man får en ekonomiskt ointresserad att bli intresserad. Jag kommer ihåg från mitt första jobb att de ”äldre” pratade om vad de skulle göra om de vann 10 miljoner på Lotto. Flera skulle sluta jobba. Jag tänkte att det skulle inte jag. Det var kul att jobba och det trodde jag nog att jag alltid skulle tycka.

Kanske behöver man lägga upp det så att det funkar även om man förblir ointresserad?
Ex.vis som olika punkter/regler?

1. När lönen kommer - sätt in 10% till ett långsiktigt ”sparande” i en global aktieindexfond med låg avgift (LF Global Indexnära). Detta ISK märks med ”Pension” och rörs aldrig. Dessa pengar ”finns inte”. Lev alltid på de andra 90% av lönen.

2. Sätt in lika mycket, dvs 10%, av lönen till ett sparande till ett annat konto som är långsiktigt sparande till ex.vis. semester/bostad eller vad som helst. Gärna ISK, och gärna LF Global Indexnära. Om detta konto inte finns så är risken stor att man tar ut från Pensionskontot den dagen man kommer på att det är något som är viktigare än sparande till pension.

3. Lev nu! Det är tillåtet att spara/investera mer än dessa 20%, men kom ihåg balansen mellan att leva nu och sen. Lev nu!

Det är de viktigaste punkterna tycker jag. Förstås också sparkonto med en reserv. Att inte låna/handla på kredit mm. 4-hinkar förstås, men kanske inte funkar på en ointresserad?

Lycka till med detta! En kul utmaning!

:hugs::heart:

11 gillningar

Jag tycker man kan börja med att backa ett steg. Bör man försöka göra vuxna människor intresserade av nått som dom inte är intresserade av ? Kan de inte få vara intresserade av det de är intresserade av istället ? :slight_smile:

2 gillningar

Relaterat till ränta-på-ränta men inte den tekniska biten.

Det finns risk att någon ungvuxen lyssnar på er serie, sätter igång och sedan efter ett eller två år ger upp för att det inte gav så mycket. Ni kan påpeka att värdet ligger i beteendet och inte i ett saldo på ett konto. Pengarna kommer komma automatiskt i ett senare läge som inte ännu finns på horisonten och inte heller om ett år. :slight_smile:

2 gillningar

Det måste väl vara baserat på områden för att bli begripligt. Jag menar då särskilt utifrån att avsnitten ska fungera fristående och bli sökbara på de begrepp som folk söker på:

1. Premiepension
  2. Privat penson
  3. Månadssparande (inkl. ränta på ränta)
  4. Engångssparande av en större summa (arv etc.)
  5. Att sätta upp en buffert
  6. Att köpa bostad

Jag tänker att varje avsnitt borde ha en sida på bloggen med hjälpresurser. Jag menar då räknesnurror för att få fram olika typer av summor. Det skulle då kunna handla om:

1. Om jag sparar X kronor i månaden till pension - hur mycket blir det per månad?
  2. Om jag sparar X kronor i månaden till ett sparmål - hur mycket pengar blir det på Y år, alternativt hur många år tar det att få i hop Z kr?
  3. Om jag sparar X kronor i månaden till bostad - hur mycket pengar blir det på Y år och hur mycket kan jag ungefär köpa bostad för då, alternativt om jag sparar pengar i X år hur mycket pengar behöver jag spara per månad för att nå upp till en viss summa?

Att ha olika sådana här räknesnurror samlade på ett ställe skulle säkert vara en resurs som många skulle ha användning för.

1 gillning

Så kan det ju vara. Ibland är det inte svaret som är svårt, utan det kan vara fel fråga som ställs.

Såhär 33 år senare tänker jag lite annorlunda än jag gjorde då, på mitt första ”riktiga” jobb. Och jag har en önskan att mina vuxna barn (18 och 20 år) ska få med sig en bra ekonomisk grund att stå på. Och även om de är helt ointresserade… att de ändå gör det mest grundläggande, som att alltid spara 10% av lönen… eller vilket man nu ser som viktigast.

Men visst kan jag också hålla med om att de är vuxna och får leva sina liv som de vill. Fast det verkar de göra ändå.

:+1::hugs::heart::joy:

För mig är den viktigaste insikten att om man sätter in 1000 kr i månaden i en globalfond i tio år, så kommer man efter de tio åren i genomsnitt 1000 kr i månaden från den investeringen, resten av livet! Att det bara tar tio år att få pengamaskinen självgående är egentligen rätt otroligt.

Välj hur mycket pengar du vill ha i månadsavkastning, sätt in det varje månad i tio år. Klart :slight_smile:

7 gillningar

Jag har skissat på liknande, så kul att ni gör det.

Vad är ränta?
Vad är amortering?
Hur fungerar avbetalning?
Hur funkar det med kombinerade abonnemang, avtal och avbetalningar? (tänk mobiltelefonsnårskog)
Hur funkar lön? (det är fasen inte så självklart för alla)
Hur funkar skatt?
Hur deklarerar man?
Hur fungerar konsumenträtt?
Vem har ansvaret för alla dina inkomster och utgifter? (#överraskning #chock #menpappadå?)
“Vad får jag för pengarna?”
etc.

Poängen är vardagsekonomi. Så’nt de flesta av oss med kids här inne säkert drar med vår egen avkomma. :slight_smile:

3 gillningar

Skulle troligen vara bra att fokusera på möjligheter istället för regler och måsten. Tycker mycket av ekonomi tipsen idag är främst huvudregler och då blir det snabbt tråkigt.

Om du lyckas göra sparande roligt eller intressant får du nog mer genomslagskraft :+1:.

Ps, det är nästan aldrig rolig att få färdigtuggad mat utan bättre att man får tugga själv.

3 gillningar

Hur ska ni lyckas få de ointresserade att se/lyssna på programmet?

Jag föreslår en titel som: Hur du blir miljonär utan ansträngning. :sweat_smile:

7 gillningar

Frågan är vad som redan finns av allt det här. Jag håller med om att avbetalning borde vara en angelägen sak att ta upp men ALLA hypotetiska behov kanske inte är möjliga att täcka, om det också ska vara av intresse för någon. Jag tänker att man lär sig en del saker i skolan, annat av sina föräldrar och annat när man har sommarjobb i ungdomen. Sedan förstår jag att samhället idag är mer diversifierat än tidigare. Att jag som i född i Sverige och uppvuxen med två medelklassföräldrar i villa i Bromma tar vissa saker för givna innebär kanske inte att det är möjligt att göra det generellt.

Vi som växt upp med förståndiga vuxna som förklarat grundläggande saker för oss klarar nog det mesta, men jag tror ändå det finns större kunskapshål därute. Alla har inte barn som frågar vad skillnaden på ränta och avbetalning är t ex.

Jag gillar trådens tankar om sparande också, men jag kan säga att är man runt 20 så är det snarare att inte skaffa sig utgifter som smäller högre för de flesta av våra unga. Sparandet kommer i ett senare skede när man ska förstå att lönen inte bara ska gälla t o m kvällen den 24:e i varje månad. :slight_smile:

1 gillning

Oavsett vilken nivå man lägger det hela på och (därmed) vilken målgrupp man vill nå så tror jag mycket på att skapa räknesnurror som hjälpmedel. Det kan funka för avbetalning lika väl som för FIRE.

Jag tror att många som idag är runt 20 år har ett stort behov av att spara till sådant som körkort och bostad. Man bor kvar hemma föräldrarna i fem-sex år och jobbar heltid och sparar max för att kunna flytta hemifrån på sikt. Det är bra att ha vettiga idéer om hur det sparandet bör läggas upp. Krypto är iallafall knappast rätt grej.

1 gillning

På det här temat måste jag ge Hanapee kredd till att dra i det här :slight_smile: (har Anyfin nånting med det här att göra kanske? Verkar sponsra några influencers idag).

Bara att det är Hanapee som utgivare kommer slå brett i målgruppen och förhoppningsvis starta en diskussion bland den.

1 gillning

Det som tilltalade mig mest var idén att jag kunde få en framtida sidoinkomst utan att behöva lyfta ett finger i princip med väldigt enkla medel.

Att det bara var att regelbundet köpa och behålla en indexfond för en viss summa och sen göra så lite som möjligt under så lång tid som möjligt lät mycket lockande.

(Nu i efterhand så har jag dock märkt att man måste jobba väldigt väldigt hårt under minst en 20 års period för att lyckas :grin:, men det kan de få upptäcka själv)

Ja, ställer man den frågan och inser att det är svårt att skapa ett intresse så får man prova annat. Tex “nudge” eller att sätta ihopt något väldigt väldigt enkelt som inte kräver nån kunskap eller insats :slight_smile:

1 gillning

Klassisk 60/40 portfölj med 60% krypto och 40% NFT:s :rocket::rocket::rocket::rocket:

6 gillningar