Jag har nu två ungdomar 18-19 år som börjar intressera sig mer och de är igång med sina sparanden och har precis fått sina första fast jobb. Men om jag ska be dem lyssna på något avsnitt från podden, vilket rekommenderar ni och varför just det?
Tänker inspiration för att spara, vad de kan ge på långsikt osv…
Hur mycket kan dom sedan innan? Jag har redan börjat drilla fyraåringen. Hon köper klistermärke av mig (aktier) sen köper jag tillbaka dom för mer en vecka senare osv.
Hej, vet inte annat än att det ska finnas en pedagogisk fördelning av grundläggande upplägg för en sund och hälsosam ekonomisk insikt för hur man handskas med sitt ekonomiska förehavande på bästa möjliga sätt.
Fyra hinkar tror jag serien heter. Buffert, Spara, Investera och LEK-hink.
Hoppas någon mer insatt kan upplysa dig om detta. Känner att jag själv vill göra det åt dottern som fått 300k, samt jobb och studier utan CSN
Bra start och förutsättningar
Hoppas det blev rätt, annars lär det komma invändningar.
Absolut! Vi skulle kunna prova att tillsammans komma fram till vad vi skulle vilja ta upp i ett sådant avsnitt
@janbolmeson har gjort julkalendern som med korta klipp berör många områden. Man skulle kunna göra en kompakt version av det viktigaste som tas upp i den:
jättebra idé men jag tror att 14-åringar och 20-åringar har helt olika behov, så kanske avgränsa åldern på ett annat sätt, typ unga utan större inkomster/utgifter, kanske 13-18, och unga med inkomster och utgifter, typ 19-23.
Tänk åldern 18-23 år och utöver @axr grundläggande 4 punkter så kan det kompletteras med info om tex:
-ISK, en del vill nog spara men hur gör man ens?
-Ränta på ränta effekten i ett mindre och lättare perspektiv
-Ränta och lån, finns ju en del fällor
-Vad krävs för en första bostad? krav?
Finns säkert massor av följare på Instagram som kan komma med frågeställningar!