Vilket Lyxfällan-avsnitt är mest avskräckande?

Jag har två äldre tonåringar hemma och tänkte ge dem något snack om ekonomi.
Nu fungerar ju deras öron inte lika bra när man vill förmedla något alla gånger, och då kom jag att tänka på att det säkert finns en massa media som kan leda mina ungdomar rätt.
Vilka videoklipp skulle du rekommendera?
Vilket Lyxfällan-avsnitt är “bäst”?

4 gillningar

Har inget svar på frågan men däremot vore det intressant att veta om folk som verkligen behöver det lär sig nåt av lyxfällan eller inte. Tänker att berättelsen ofta är upplagd så att de som är med framstår som totalt aningslösa som med tvekan borde vara myndiga vuxna. Jag tror alltså att man lätt känner sig smartare än dem och kanske inte riktigt tar till sig råden.

Nu var det det många år sedan jag såg nåt avsnitt, men vad jag vill minnas handlade Lyxfällan inte så mycket om ekonomiutbildning utan mer om personer som mår dåligt och dämpar ångesten genom att spendera enormt med lånade pengar på nåt som ger kortsiktig tillfredsställelse.

4 gillningar

Har också två äldre tonåringar/unga vuxna, och håller med om att deras öron inte riktigt fungerar, särskilt om det är en förälder som försöker komma med ”goda råd” eller någon sorts livserfarenhet som man önskar att de skulle slippa lindrigare undan än man själv gjort.

Hos mig har en av dem blivit intresserad av investeringar/aktier, eller ska jag säga gambling och bio/popcorn. Det enda innehavet på ISK är Gamestop.

Svaret på mina goda råd är att det handlas inga aktier för pengar som inte kan avvaras. Att de kommer säljas i tid. Att det är lugnt. Osv.

Det är jag som har ont i magen av det här. Det är halva (eller kanske hela) årslönen från ett välbetalt sommarjobb som står på spel.

Försöker tänka att det är bättre att göra den här erfarenheten när man är 18, än senare och med betydligt större summor.

Samtidigt blir det kanske ännu värre om hen har tur och kommer ur detta med stor vinst… :+1::sunny::roll_eyes::man_facepalming:t2::joy:

3 gillningar

Är inte lärdomen från Lyxfällan att ”allt kommer lösa sig oavsett hur oansvariga vi är”?

5 gillningar

Är inte hela fördelen med att bränna sig när man är ung att man fortfarande har högt humankapital?

Somliga personer måste känna efter om färgen våt trots skylten :slight_smile:.

Bättre att de bränner lönen från sommarjobbet än att de bränner arvet sen.

6 gillningar

Äldre (riktigt gamla) Lyxfällan är nog det som gäller om du vill ha “utbildning”. Där finns mer om räntor, sparande och mindre hysteri och dumskallar.

Lite OT, men ändå: Jag hade gillat en Hans Rosing inom privatekonomi. Nå’n som staplar t ex legobitar och förklarar lån, räntor, avgifter och amorteringar för millenials i kortare inslag på tuben. Ibland har jag varit sugen på att göra en sådan serie själv.

Ser du hur de gula bitarna blir fler och fler av sig själv? Det är ränta på ränta-effekten! :slight_smile:

8 gillningar

Då kan de också få lära sig skillnaden i avkastning om tant Magdalena heter Kowalczyk eller Andersson i efternamn. :rofl:

1 gillning

Ser du de här röda duploklossarna? Det är skatten. :rofl:

Detta är ett personligt favoritklipp:

3 gillningar

3 gillningar

Jag tror upplevelser är bäst.

Kan du inte lajva att du är bankrutt så ni får leva på snabbmakaroner och pulverkaffe i en månad?

Det lär ju få dom att tänka efter. Lite jobbigt fast vore väldigt lärorikt.

Jag har själv funderat på hur jag ska få mina framtida barn att förstå pengars värde, samtidigt vill jag ge dom allt dom pekar på. :thinking:

1 gillning

Min favoritepisod ur programmet:

Lyxfällan: - Fyra barn och fyra bilar! Ni förstår väl själva att ni måste göra er av med några?
Mannen: -Ja, men det är inga barnhem som är intresserade…

22 gillningar

Visst kan kanske ett lyxfällan avsnitt vara avskräckande … men risken är att de ser det som att livlinor finns.

Jag hade nog börjat i andra änden och få dem att se glädjen av att tjäna pengar, och det sura med att inte göra det. Man brukar inte slösa bort ”surt förvärvade” pengar på vad som helst.

Ge dem jobb mot en liten ackordslön i hemmet. Saker som de annars inte gör. Klippa gräset. Måla planket. Avfrosta frysen. Stryka. Tvätta. Avkalka kaffebryggaren. Städa vinden. Vad som helst som behöver göras. Kanske jobba åt grannarna också. Dels tjänar de pengar, dels lär de sig sysslor man måste kunna.

Vill man vara tuffare så vilkora vecko/månadspeng på att de ska göra uppgifterna. Inget jobb, så får man inget extra och ingen veckopeng heller.

Man kan också hålla inne extra pengarna mot ett större sparmål. Något de väldigt gärna vill köpa. Ni håller inne extra pengarna och säger att när de når hälften av priset på grejen som de vill ha så sponsrar ni med andra hälften. Som en hävstång för dem.

När ni fått det att funka så kan man börja med sparande och investerande. Att börsen kan vara deras hävstång resten av livet när ni som föräldrar inte längre är det.

Min far var ganska tuff och körda alla ovanstående av nödvändighet eftersom vi hade det rätt knapert. Han hade också ”snacket” när vi fyllde 18. Att man var vuxen och fick betala för sig själv. Föräldrarna stod för husrum och mat så länge man ville men inget annat.

Nu hjälpte det mig inte perfekt utan jag satte mig ändå i ekonomiska problem som 25 åring, men jag hade också lärt mig från barnsben hur jag skulle ta mig ur det - jobba mer, spendera mindre :slight_smile:

6 gillningar

Vilket beteende är det du vill att knoddarna ska reflektera över?

1 gillning

Japp och så får man ju oftast en resa eller ngt som belöning för sin dumhet! :ok_hand:

Hej Dan,

Jag är lite partisk, men hade givit dessa ungdomar ett medlemskap i Unga Aktiesparare och anmält dom till en kurs som heter UA-Akademin - Grundkurs. Det är just en kurs om privatekonomi och sparande generellt inom fonder och aktier, en bra start för att få upp intresset för just ekonomi :slight_smile:

Är dom sedan intresserad av att lära sig mer så finns det fler kurser att gå.

Det är ett ideellt förbund som inte har något vinstintresse i dessa kurser/utbildningar utan gör det just för att utbilda ungdomar :slight_smile:

Sedan finns det också otroligt mycket gött på denna bloggen om dom själva är intresserade av att börja spara, dom kan börja här.

3 gillningar

Det är väl bara att köra järnet i en vecka, sälja lite grejor och chilla med psykologen, och sedan är problemen lösta. Fast om man skickar man in en ansökan om skuldsanering till Kronofogden slipper man betala. Smart! :wink:

2 gillningar

Hej,

Jag håller med JFB, att hjälpa till med allt möjligt lite här och där för pengar är en bra lösning.
Själv fick jag alltid göra någonting i utbyte mot extra pengar och jag fick aldrig någon extra slant utan att jobba för det.
Så jag spenderade mina besparingar väldigt varsamt sedan jag var väldigt ung och jag har aldrig i mitt vuxna liv haft ekonomiska problem eller behövt låna några pengar.

Att titta på lyxfällan är inte så illa tycker jag, men man kan ju även försöka att hitta någon dokumentär eller TED klipp på Youtube med personer som är framgångsrika eller har bra tips på sparande, då det kan hjälpa att ha en slags förebild i bakhuvudet och inte bara det värsta exemplet från Lyxfällan.

Nyckeln för förändring hos en tonåring tror jag är att om man inte kan passa in eller hänga med på det som ens kompisar gör, inte kunna köpa snygga kläder eller att inte kunna hänga med på aktiviter för att man inte har råd.
Men även att kunna inse att om man vill ha eller göra allt det man vill, så måste man faktiskt jobba för det, man kommer att känna sig så självständig och vuxen när man väl fixar det utan mamma och pappa!

Lycka till :slight_smile:

Ron Swanson kan det där med att betala skatt! :smiley:

4 gillningar