Bästa råden till ekonomiskt ointresserade 18-25 åringar | Låt brainstorma tillsammans

Bra grej :+1: När släpps avsnitten?

2 gillningar

Ett avsnitt om ansvarsfullt användande av kreditkort.
Avsnittet kan kombineras med information Om SMS/snabblån.

4 gillningar

Finns inget som väcker intresse för privatekonomi som en lagom dos av girighet… :yum:

Spara X i månaden och efter ränta-på-ränta har du Y på kontot! Helt sjuuuukt asså! :facepunch::joy:

Lycka till!
/BigMac

3 gillningar

Vikten av att investera överhuvudtaget och att skaffa sig en grundläggande förståelse så man missar de psykologiska fällorna.

Om det ska rikta sig till ointresserade är mitt förslag att man börjar med något de är intresserade av. Tex hur man får mer pengar genom att hålla koll på sina kostnader. Hur man gör för att få pengar att växa. Hur man sparar smart, tex genom att dricksa sig själv och andra former av mikrosparande. Hur man ska tänka om bolån och andra lån.

Allt med pension och detaljer om olika sparfonder känns som rejäl överkurs för den målgruppen. Enkelt, med utgångspunkt i vad man vill ha och göra i målgruppen tror jag är det bästa. Kanske enligt modellen ”tre viktiga råd om x” även om jag vill minnas att det inte är ditt favoritformat…

1 gillning

En sak som jag tycker är väldigt viktigt att ta upp i ett sånt här sammanhang är bankens roll.

Vad är bankrådgivare egentligen (försäljare)?
Vad innebär det att gå till andra banker, är det som att gå till Willys istället för Ica?

Vad är den där pensionsrådgivarens som kommer och hjälper dig välja fonder till din nya tjänstepensions egentliga uppgift?
Vem (och på vilket sätt) betalar pensionsrådgivarens lön?

Alltså helt enkelt visa att banker är företag som vill tjäna pengar på att du köper tjänster av dem. Samt att pensionsrådgivare är lika mycket försäljare som den hetsiga försäljarna du behöver brotta dig förbi på köpcentrumet.

2 gillningar

När de säger att de inte är intresserade av ekonomi så gissar jag att det handlar om att de inte är intresserade av det de associerar med ekonomi. Om du däremot hade frågat om de är intresserade av sådant som ekonomi kan leda till, t ex frihet på olika sätt, så gissar jag att svaret hade blivit ett annat.

Jag tänker också att knappast blir kul så länge man tänker “plus & minus”-ekonomi (jämför spara och slösa), det roliga kommer nog först när man börjar inse möjligheterna med att också bygga upp något (investera). Kanske går det att göra något kul med det som passar målgruppen?

2 gillningar

Jag är 23 år gammal och har fullt med vänner/bekanta som är extremt ickeintresserade av ekonomi. Det som jag upplever är det största hindret är att det är lite skämmigt att prata om sin dåliga ekonomi. De flesta är medvetna om att dom kanske inte gör de bästa ekonomiska besluten men blundar hellre för problemet än att ta tag i det.
Så till att börja med skulle jag belysa vikten av att inte skämmas över sin situation, alla måste börja någonstans. Sedan röra sig vidare till det som är lite mer basic, så som lån, ränta, avbetalning osv. När man betat av det mest grundläggande inom privatekonomi så kan man börja prata investeringar och sparande. Hoppas min tanke är tydligt förmedlad. Superkul grej förövrigt!

11 gillningar

Det kanske inte är möjligt att presentera information riktigt på det sättet, särskilt inte om det ska bli allmängiltigt. Alla har olika förutsättningar. På vissa orter kan man få en hyresrätt och jobba på bruket. Alla kanske inte tycker att den framtiden är så spännande men på den orten kanske det räknas som att ha lyckats.

Det är ju i alla händelser bra att t.ex. titta på skillnaden mellan hyresrätt och bostadsrätt. Jag menar då att man i hyresrätt inte har någon värdeökning och att det i längden ofta blir dyrt. Även om värdeökningen blir väldigt mycket lägre än de senaste 20 åren är det ändå sannolikt att den som är 20 år idag och satsar på en boendekarriär på 20 års sikt kommer att komma ut som en ekonomisk vinnare jämfört med den som väljer hyresrättsspåret. Nu bygger det här tänket på att man bor i någon storstad eller högskoleort så vissa reservationer behövs förstås men det borde ändå gå att göra ganska enkla uträkningar som visar hur ett förmodat utfall kan se ut. Det kan göras på ett vänligt och tydligt sätt. Man behöver inte grotta ner sig i procentsatser eller förstå något särskilt utan mest notera att “där jag bor verkar det smartaste vara att agera så här”.

1 gillning

Det tror inte jag om man räknar alternativkostnaden på att ha insatsen utanför aktiemarknanden. Samt att amorteringen också hamnar utanför aktiemarknaden.
Räntekostnader och även det underhåll man själv betalar. Hade dessa pengar istället lags i aktiefonder så blir det över 20 år mycket pengar.

Sen kommer man vid försäljning också skatta 22% av reavinsten.

Jag tror inte att risktagande i den form du skissar på är rätt typ av råd att ge till unga personer. Att den som har ägt boende kan laborera med olika grad av belåning för att satsa på aktier eller fonder är något helt annat. En bostad har man till att bo i och det är för de flesta människor en betydligt mer central fråga än ev. sparande. Att forumet här är befolkat av nördar en förstås en teknisk detalj i sammanhanget.

Den utveckling som många verkar tro på handlar om att värdeökningen generellt kommer att bli sämre framöver. Det gäller då aktier lika väl som bostäder. Samtidigt är det förstås sannolikt att det kommer en nedgång framöver och att det sedan återigen blir uppgång men då från en lägre nivå.

Att hyresrätt generellt är dyrt är inte något påhitt som jag kommit på utan tämligen väl belagt. Hur man sedan bör agera om man bor på olika typer av orter är förstås komplext. De orter där man något lättare kan få en hyresrätt är ofta samma platser där hus inte kostar så mycket. Samtidigt kan man kanske inte räkna med samma tydliga värdeökning som i Stockholm eller andra större städer.

De av mina bekanta som bor i hyresrätt i Stockholm har BETYDLIGT högre månadskostnad än jag som bor i hus. Jag kan spara hyggligt mycket varje månad vilket de inte kan. Vi pratar nu om nybyggnation som för de flesta yngre personer är det mest realistiska att få när man tröttar på att hyra i andra hand. Även om nyproduktion är dyrt är det billigare än att bo i andra hand.

Jag tror du missuppfattar vad jag skrev. Om du bor i hyresrätt har du mer pengar att spara i fonder på lång sikt än om du binder upp kapital i en bostad.

En hyresrätt idag i Sverige är generellt sett väldigt billig jämfört med ägt boende om man räknar in alla associerade kostnader för att äga och alternativkostnaden på det kapital som är bundet i en ägd bostad.

Jag ser inte det rimligt att anta att bostadspriserna kommer öka i samma takt och därmed kompensera (med råge) för de ökade kapitalkostnaderna. Alltså ditt påstående om att det på 20 års sikt skulle ekonomiskt sätt vara bättre att äga än att hyra är långt ifrån säkert eller uppenbart.

Nej, det stämmer inte om du tar hänsyn till både alternativkostaden för kapitalet som är bundet och alla andra ökade kostnader du får i form av underhåll av bostad. Samt att du betalar 22% skatt på reavinsten inklusive inflationen över tidsperioden.

Du har också mycket högre alternativkostnad på ditt bundna kapital. Du har också många underhållskostnader de inte har som om du periodiserat varenda krona för inte hade lämnat lika mycket pengar kvar.

Utöver det så får du inte ut 100% av försäljningsvärdet utan beskattas nominellt på reavinsten med 22%.

2 gillningar

En tanke är att ta upp alla som försöker lura av dem deras pengar: dyra fonder, högriskinvesteringar, lån/krediter med hög ränta, icke-avtalsenliga löner, extraerbjudanden som lockar till köp man inte skulle gjort annars och så vidare. Det finns säkert många fler förslag.

1 gillning

Black Friday är ju ett uppenbart sådan exempel (som jag precis förklarade för ett av barnen).

Jätteroligt!
Riskerna med kreditköp och abonnemang bör absolut vara med.
Ränta på ränta förklarat på ett pedagogiskt sätt, gärna med enkel grafik.
Och att inte lyssna på tips i sociala medier hur man snabbt blir rik (eller pank).
Ändra frågan från att vara intresserad av ekonomi till att vara intresserad av att ha pengar.

1 gillning

Som gymnasielärare tror jag inte att prat om pension är det som väcker intresse hos flertalet ungdomar. Dock var det en fiffig sak som visades på Lyxfällan (eller liknande)… De räknade då ut hur mycket en pryl som köptes på avbetalning/lån verkligen kostade. Det visade sig ofta att något man köper på 24 månaders avbetalningstid blir minst dubbelt så dyr… Det fastnade iaf mina barn för!

Lycka till! Det är en viktig målgrupp!!!

2 gillningar

Tror det är viktigt att tänka på vad unga vuxna är intresserade av i denna ålder, således vad som är relevanta ämnen.

-när och hur är det möjligt att flytta hemifrån (hur ska jag lyckas spara ihop till kontantinsats)
-spara ihop till körkort
-smart ekonomiskt att tänka på om man pluggar (ta CSN-lån exempelvis)
-plugga på annan ort (hur har man råd)
-första jobbet/lön (vana att spara och unna sig saker)
-träffa partner/bli sambo-vad tänka på kring ekonomin

mm.

1 gillning

Det som fick det att klicka för mig när jag hittade hit vid 23 års ålder för 3 år sedan var insikten att aktier inte är hazardspel. Att fonder finns tillgängliga för alla och att aktieindex som helhet går upp med stor sannolikhet på sikt.

Föräldrarna har alltid varit rätt riskaversa och pratat rätt lite pengar med mig. Men det lilla jag fick i bagaget var att lån är skräp och att aktiemarknaden är som roulette…

Jag började naturligt att utmana de föreställningarna när jag började jobba och undrade hur jag skulle placera sparkapitalet.

Så för egen del gick jag igång på forskningen/statistiken och möjligheterna till den ekonomiska friheten det kan skänka en på sikt!

Jag uppfattar att vi delvis pratar om olika saker delvis utgår från olika förutsättningar.

När jag började jobba och skulle flytta till ”riktigt” boende fick jag av en slump möjlighet att få en hyresrätt. Det var den här typen av billig subventionerad hyresrätt och jag fick den vägen möjlighet att både spara och spendera. Så här efterhand kan jag se att valet att bo fem år i hyresrätt var ett av de dummaste ekonomiska beslut som jag fattat.

För något år sedan läste jag en artikel om ungdomars situation på bostadsmarknaden. Där fanns ett exempel på en nybyggd hyresrätt med hyra på 10.000 kr. Samma lägenhet skulle kosta 7000 kr i total kostnad om den istället köptes som bostadsrätt. Nu har vi extremt låg ränta och det är inte givet att det alltid kommer att se ut så. Det är också en aspekt att man binder kapital, även om man lånar till max.

Det vore sannolikt möjligt att göra ett helt och hållet ekonomiskt grundat val mellan hyresrätt och bostadsrätt. Det skulle kunna gå att bygga en räknesnurra för det. Samtidigt är det inte sannolikt att valet i praktiken fungerar så. Om man hypotetiskt som ung fått en billig hyresrätt ligger den ofta i ett kriminellt getto. Det kan förstås funka att bo där ett tag men det är inget långsiktigt alternativ.

Vill man bo i ett normalt område, dit man kan förvänta sig att någon på krogen ska vilja följa med, står valet sannolikt mellan en nyare dyrare hyresrätt och en bostadsrätt av valfri sort. Alla har inte möjlighet att få lån och har då inte möjlighet att välja hyresrätten.

Om råd ska ges till unga människor behöver de ges i en allmängiltig form och vara fritt från pekpinnar. Att hyresrätt generellt skulle vara att föredra tror jag inte på alls. Att det däremot kan vara ekonomiskt bra under väldigt specifika omständigheter kan däremot stämma. Det kunde då vara bra att titta närmare på de omständigheterna.

Jag ser bara att du bortser från kapitalkostnader och räknar med lika stor prisuppgång fortsatt på bostäder som hitintills.

Både de saker leder enligt mig till ett kraftigt felaktigt generellt råd.

Lika relevant som det är det största investeringsmisstaget att inte köpa bitcoin för 5 år sen. Alltså bara baserat på historisk prisökning.

Antingen länkar du till artikeln eller så visar du den beräkningen. Jag skulle nästan kunna sätta rejält med pengar på att den är fel. Där den saknar alternativkostnaden för insatsen och amorteringen och glömt bort underhållskostnaderna.

Bara insatsen till en 2,5MSEK lägenhet har en förlorad avkastning (alternativkostnad) på ca 26250 per år. Över 2000 kr i månaden.

Exakt, att då påstå att ägt boende skulle vara en ekonomisk vinstaffär generellt är absolut inte rätt. Vi kan inte räkna med fortsatta prisökningar på bostäder i denna takten.