Bluffbolag

Hej,

Har en mor som är egenföretagare i en liten ort dvs 80-50-20 (40-40-40blåsningen)…

Nu när pension närmar sig är paniken total och hon har då valt att kolla på lite “alternativa” investeringar. Nu är det all-in i något som heter CFX som gäller.

I presentationen har man “möjlighet” att investera i valutor som tydligen inte är konjunktur känsliga. Bear betyder i CFX värld, passivt sparande och Bull betyder att man ska gå kurser och värva nya medlemmar(dvs ett pyramidspel)

Min kära mor går inte att övertyga utan är fast besluten på denna “investering” är det någon som har hört om detta företag och kan hjälpa mig?

1 gillning

Hej Christian!

Bara det jag har läst här gör så att alla varningsklockor som finns ringer.

Vad jag vet så är CFX valutatrading av något slag, vet att det finns ganska många olika typer av scamförsök när det kommer till valutatrading, att man ska gå med i ett nätverk och följa andras tradig osv.

När något verkar för bra för att vara sant så brukar de vara det, vet att Jan gjorde en bra lista på en massa saker man kan tänka på innan man investerar i alternativa investeringar, däremot hittade jag inte det nu när jag letade.

1 gillning

Menar du möjligen den här listan?
https://rikatillsammans.se/fragor/arbitrage/

Exakt den, snyggt!

inte riktigt samma men kanske kan ge lite uppslag

Är Cfx samma som Cash fx så finns de med på Finansinspektionens varningslista 2019. Sök på nätet.

Det låter onekligen som bluff.

Läs igenom finansinspektionens information om bedgrägerier och gå igenom detta med din mor.

Kort film från Finansinspektionen

Fy fan!

Av någon anledning får detta mig att tänka på alla dessa avsnitt av Efterlyst, där en äldre kvinna (eller snarast ett flertal dito) förälskat sig i en “amerikansk general” på nätet. Och så behöver generalen plötsligt hjälp med än det ena och än det andra, varvid kvinnan med raska steg närmar sig stor fattigdom.

De anhöriga skriker: NEJ, NEJ, NEJ!

Men kvinnan vägrar lyssna och säger hellre upp bekantskapen med släkt och vänner, än att inse faktum.

Upplägget är inte detsamma här, men förnekelsen tycks vara det.

Hoppas att detta inte slutar på ett liknande sätt!

I dag fick jag en utmärkelse för att det är så många som klickar på min, citat, “fascinerande länk”.

Synd bara att länken inte längre pekar på något relevant! :rofl:

Nu råkar det dock vara så att innehållet har kvalificerat sig som bilaga till min nedskrivna investeringsplan, så jag tar mig friheten att återpublicera det.

Jan Bolmesons checklista
• Varför kommer det här erbjudandet till mig?
• Varför gör inte professionella investerare det här?
• Vad är det som andra vet som inte jag vet?
• Vad vet jag som andra inte vet?
• Vad gör min hjärna för att försöka lura mig nu? (=girighet, vilja vara med, FOMO etc)
• Vad är det underliggande värdet?
• Var kommer pengarna från?
• Fungerar det här i en stor skala?
• Vilka andra liknande investeringar finns det?
• Vad är värdet för slutkunden?
• Vilka problem kommer det här föra med sig?
• Vilka antaganden har gjorts? Är dessa realistiska?
• Vem är den framtida köparen av min tillgång?
• Vad är värdet/incitamentet för den framtida köparen att köpa av mig?
• Om det här skulle gå åt skogen i framtiden, vad var det som skulle hända då?
• Vad betalas ersättning för?
• Hur är transparensen?
• etc.

5 gillningar

Ouch! :frowning: Ser inte bra ut om det är detta bolaget? https://www.cfxsverige.se/
Verkar stämma med det du skriver.

Hittar dem inte ens på Allabolag så kanske inte ens är registrerat i Sverige.

Läs deras Q&A längre ner på sidan

• framgår dels hur de försöker bortförklara Finansinspektions anmälan
  • dels att de INTE gör finansiell rådgivning?! “Vi bedriver ingen som helst form av finansiell rådgivning eller annan likvärdig typ av verksamhet. Vi introducerar endast nyfikna och intresserade människor för det material som finns att tillgå”

Den här är också väldigt spännande :joy:
“Vi har ett brinnande intresse av konceptet med passiv inkomst. Och den progressivitet vi ser i Cash FX Group tilltalar oss verkligen. Vidare så är det attraktivt att det inte finns ett enda krav på att du måste värva fler medlemmar till systemet – det gör du som du vill med. Man måste även förstå att Cash FX Group egentligen inte behöver få in mer ”nya” pengar i systemet ( även om varje nytt kapital genererar mer vinst för dem ) men huvudintäkten är från den befintliga tradingen.”

Man undrar? Ett “ponzi scheme” som försöker förklara bort vad de håller på dem up-front? Tjusigt!

Då måste kunna övertala din mor. Om inget annat så be henne skriva under ett papper på att du inte kommer att hjälpa henne när hon blivit av med kapitalet … så kanske hon förstår allvaret :wink:

Jag har inte rört detta ens med en 10-meters påle!

Jag har en enkel regel som jag tror stenhårt på. Jag köper aldrig något där säljaren söker upp mig oombedd. Det spar tid, då jag slipper lyssna, och håller mig borta från skit som jag inte behöver och risken att drabbas av bluff minimeras.

Undantaget som bekräftar regeln. Jag köper av grannungar som säljer för idrottsklubbar och skolresor.

5 gillningar

CFX eller CashFX ska man hålla sig borta ifrån. Det pågår intensiv rekrytering från de involverade medlemmarna, som lovar att du har en miljon inom fyra år.

Det finns varningar för dem i ett flertal länders motsvarighet till Finansinspektionen.
Svenska finansinspektionen har en varning också, den hänvisar dock till den Brittiska.

Aktuella varningar.
Bahamas (SCB), United Kingdom (FCA), Spain (CNMV, 18.12.2019), Norway (Finanstilsynet), Panama (SMV), Canada: (British Columbia BCSC, Saskatchewan FCAA, Quebec AMF), Denmark (DFSA, 11.12.2019), Sweden (FI), Peru, Italy, Jersey.

1 gillning

Hej och stort tack för alla svar. Har lyckats avstyra denna investering. Hon har nu ett konto på avanza med fonder istället.

Man förstår att dessa bolag går bra när dom lockar med “snabba cash”.

12 gillningar

Toppen! Vad bra. Du har allt rätt att våra stolt på dig själv för att du ingrep i tid!

1 gillning

Grattis till din mor och dig! :blush::+1:

2 gillningar

Det trodde jag faktiskt inte när jag först såg tråden. Gud vad skönt! Jag hoppas att det löser sig med din mors ekonomi också.

2 gillningar

Här finns en grupp, där det finns info om CFX (CashFX)

CFX börjar dyka upp i bekantskapskretsen hos oss nu. Alla mina varningsklocker ringer och larmar!
Visst är detta typ ett pyramidspel?
Visst är detta falskspel?
Någon som vet mer?

Tips - lyssna på podcasten the missing crypto queen, verkar vara väldigt likt. En scam utan dess like!

1 gillning