Vad för prylar säljer ni av?

Behöver öppna mitt sinne för vad man kan sälja av av sina saker? Vi har så mycket som bara ligger och aldrig används. Ofta hamnat det till vägörenhet men lite vill jag sälja av också. Ibland får jag ett ryck. Det jag ibland orkat sälja är:

-märkeskläder
-barnens gamla cyklar

Sen står det still i min hjärna vad sälja. Har massor av frimärken men gissar att sånt är svårsålt? Har även helt ostämplade Sverigemärken, typ samlarmärken från 80-90-talet.

Jag skulle inte orka göra mig besväret att sälja något via annons.

Det bästa sättet om man har lite olika saker, helst äldre, är att åka till ett ställe som auktionerar ut saker. På auctionet.com kan man hitta många.

Samla ihop lite gamla ljusstakar, porslin, tavlor, leksaker etc. och åk dit och visa upp. Det som de tror går att sälja lägger de ut. De tar ganska mycket betalt men gör också allt jobb.

1 gillning

De har kvar värdet så går absolut att sälja om du inte själv kan använda dem.

2 gillningar

Jag har krängt av en del gammal hemelektronik, även delar går bra om det är vettiga saker. Även vuxenkläder såsom skor och jackor tycker jag det verkar vara bra andrahandsmarknad för. Gammalt ärvt porslin som bara står i ett skåp och aldrig används kan glädja någon etc.

När det gäller frimärken så har de som sagt kvar sitt nominalvärde, dvs det som står på dem. Men 80- och 90-talsmärken har du mer glädje av att använda än att sälja. Jag köper själv sådana för 30-50% av nominalvärdet och använder upp när jag skickar saker.

Så, säljer du småsaker på t ex Tradera och Blocket så ta betalt för portot, men använd dina gamla frimärken, så får du igen hela nominalvärdet.

Är det årssatser etc så kan jag passa på att meddela att det man tutades i, att sådant skulle sparas och bli värt pengar, är bara skitsnack. Jag har köpt även från frimärksbutiker och de inser själva hur litet värdet är idag. Jag slaktade sex kompletta årssatser från 90-talet senast förra månaden.

Mer då… ja, det beror ju helt på vad man har i sitt hem. Värmeljusstakar och tavlor med väggord är ju mindre hett förstås. :joy:

2 gillningar

LEGO i gott skick säljer ofta bra.

2 gillningar

Bra idé! Tack!

1 gillning

Det har vi massor! Tack! Bra inför jul också!

Låter smidigt! Lite som Sellpy. De gör jobbet men man får ändå en liten slant.

Jag brukar tänka så här:

Grundprincipen är att allt jag inte behöver ska bort. Jag avskyr att ha en massa grejor som bara ligger och tar plats. Jag vill framförallt bli av med grejorna, inte tjäna pengar.

Saker som har ett värde åker ut på marketplace när jag orkar. Ibland händer det att de ligger där i flera år innan de försvinner. Är det inte något dyrt så brukar jag ta ganska lite betalt för grejorna. Prio 1, 2 och 3 är att bli av med grejorna.

Barnkläder är det värsta att bli av med. Helt ogörligt att sälja på marketplace. Låga priser, och så blir det en massa skickande och frågor om grejornas skick. Varje år brukar det arrangeras en loppis i stan där man kan prismärka grejorna, få betalt och lämna resten. Det är bäst. Men knappt värt besväret heller.

Allt som har ett begränsat värde brukar jag försöka skänka bort.

Mitt tips är att så fort man stöter på något som man vill bli av med så lägger man ut det på marketplace men lite enkel info. Om någon på riktigt vill ha det så kommer de att fråga mera om grejorna. Sak för sak så kan man beta av grejorna som fyller upp hemmet.

4 gillningar

Ok! Tradera också bra. Där slipper man också onödiga frågor som ”finns den kvar?” och sen hör de aldrig av sig igen. :sweat_smile:

4 gillningar

Brukar bli att jag slönger det mesta vid återvinningen då jag inser att priset jag kan sätta på mycket av mitt skräp med jobbet att sälja skulle innebära lägre betalt än att jobba 30 min - 1h extra på jobbet.

Händer dock att jag kan dumpa iväg saker på säljsidor för en 100 lapp även om andra tar 500kr för prylen men då brukar det vara för att jag vill att någon hämtar prylen samma eller nästa dag.

1 gillning

Mina senaste annonser på blocket nu i höst är köksstolar, köksbord, toalett, duschblandare, bastuagregat, vevparti till cykel och bastudörr. Allt sålt och annonskostnad på blocket = Noll. Gav nästan 10000:- plus att jag slapp köra till återvinningen.

2 gillningar

Det mesta som är helt, rent och av bra kvalité är ofta lättsålt på Tradera.

Även tidstypisk inredning från olika perioder kan sälja bra, trots små skavanker.

Det jag slutat sälja på Tradera är barnkläder, kläder och udda, billiga köksgeråd. De skänks till loppis.

2 gillningar

Bortskänkes på Blocket. Brukar försvinna supersnabbt och man slipper gå iväg med det.

Blev till och med av med två stora påsar böcker. Trodde jag skulle bli tvungen att slänga.

2 gillningar

Gammal hemelektronik som mobiltelefoner, datorer mm har jag sålt på Tradera. Enkelt och ger ofta mer än vad kan tro. Och enkelt att hantera utan en massa telefonsamtal eller prutningsförsök.

1 gillning

Allt som är helt och fungerar säljer jag eller ger bort. Marketplace är bäst. Jag har sålt grejer för över 100.000 senaste 2 åren.

2 gillningar

Jag sålde lite möbler typ jättestor soffa och ett bord på Marketplace.

Inte värt jobbet med alla bots som är där. 9.5/10 är bots som är upptagen med jobbet eller på resa som vill skicka ett DHL/UPS bud som ska ge pengar och hämta upp “paketet”. :rofl:

1 gillning

Så är det inte. Visst händer det men rätt sällan.

Håller med. Marketplace är nödfall. Bedragare har tyvärr tagit över där. Lokala säljgrupper är något bättre.

1 gillning

Saker som är hyfsat lätta att packa - Vinted
Större saker som inte kan skickas - Lokala säljgrupper på FB, Marketplace eller Blocket
Saker jag inte vill skänka bort och/eller vill bli av med fort, men inte orkar sälja som är värda minst 50 kr - Sellpy
Övrigt - Myrorna

1 gillning