Jag har en del arvegods som jag skulle vilja sälja. Har kollat värde för bl a konsten, litografier, som i bästa fall kommer upp runt 500 kr per föremål, men det är ju inget man kan veta.
Kan låta snålt men jag vill inte bara lämna in allt på exv Stadsmissionen, för värde finns ju, i klump så att säga.
Å andra sidan ger det kanske mer avgifter än vinst att lämna in till ett auktionshus, det finns inget större intresse därifrån när jag hört mig för.
Jag har ingen bil och kan inte åka runt och lämna in utan skulle helst vilja få iväg allt på en gång men, som sagt, inte bara ge bort det gratis. Sälja till företag som köper upp delar av dödsbon (får man ersättning?) kanske?
Visst är det bra plattformar men kräver sin tid som jag inte vill lägga.
Letar efter alternativ som är mellanting mellan dem och sälja via auktionshus. Om det nu finns ett sådant mellanting. Eller är det bättre att ändå lämna in men få en minimal vinst. En öppen fundering.
Jag får inte riktigt ihop frågeställningen, kan du förtydliga? Vill du ha hjälp med att avyttra en begränsad mängd konstföremål eller är det ett helt dödsbo som du ska avveckla?
Jag behövde ta hand om min fars lägenhet som låg långt från där jag bor när han plötsligt avled förra året. Det fanns mycket gott och blandat i den lägenheten, mycket skräp men även en del slitna designermöbler och enklare konst. Då jag inte hade tid att ta hand om lägenheten tömde jag den på det som jag ville ha, mest personliga minnen och sedan fick en auktionsfirma tömma resten av lägenheten där de sålde det som de ansåg kunna sälja och resten donerades/kastades. Är det inte värdefulla föremål så får du räkna med att en auktionsfirma tar runt 50% av försäljningspriset för komplett service med upphämtning, värdering, förvaring, fotografering, auktionsförfarande och utbetalning.
Ja det är ganska mycket pengar men för mig var det värt det då jag som sagt inte hade tid att göra det själv. Auktionsfirman fixade även flyttstädningen av lägenheten efter att den var tömd.
Det är resterna av ett dödsbo, ej komplett då jag redan för många år sedan gjorde “grovjobbet” med det men nu vill hantera det återstående: några möbler, ett 20-tal litografier, lite gott och blandat.
Behöver inte gå stort plus men slippa administrera via t ex Tradera eller bara ge bort gratis. Det lutad åt firma som köper upp dödsbon eller delar av desamma.
Precis, det är just det att det finns en del pengar i det men kanske inte tillräckligt för att fixa med det själv..jag lutar som sagt åt att kontakta företag som köper upp delar av dödsbon och jag är helt ok med att få endast en liten slant, men slippa fixa med var och en av föremålen.
Metropol har exempelvis svarat på ett sjysst sätt, “varnat” för att eventuell vinst blir för liten.
Tack för inspel. Behöver bara lufta tanken och det är bra att höra hur andra gjort.
Utifrån det du skriver att det inte är några större enskilda värden och att du inte vill hantera försäljningen själv så skulle jag donera lösöret till välgörande ändamål förutsatt att du inte har behov av pengarna.
Många välgörenhetsorganisationer har gratis upphämtning, välj en du tycker om och ge dig sedan en klapp på axeln över att pengarna kommer till nytta istället för att till största delen hamna i fickan på en dödsbouppköpare.
Vet inte om du redan varit i kontakt med kolonn i Sundbyberg. De har en avdelning märkt stadsmissionen så jag antar att de sorterar ut det som är ointressant.
Jag har också gått igenom processen att sälja dödsbon, flera gånger faktiskt. Efter att ha sålt de dyra föremålen via auktionshus och de inte så dyra men eftertraktade föremålen via bland annat Tradera och eBay, blev jag kvar med mer vanliga saker utan de större värdena styck för styck.
Jag kontaktade en loppmarknad och bad dem lägga ett bud på ett totalpris och sedan kom de och hämtade alltihop – rubb och stubb. På förra dödsboet avyttrade jag en massa saker till en loppmarknad som också driver ett kafé. Jag bytte in för x antal fikor.
Lite info om just försäljning via Tradera som kan underlätta beslut.
Varje föremål behöver oftast rengöras, fotas, mätas, efterforskas och alla behöver en skriven annons.
Därefter behöver föremålen packas väl i lämpligt emballage, som bubbelplast, tidningspapper och en låda för att sedan vägas.
Sen behöver varan lagras i x veckor tills den säljs.
Sen tar Tradera 10% i avgift.
Sen ska paketet tas till ombud och postas.
Sen kan kunder klaga och paket försvinna, om än ovanligt.
Dessa steg måste även ett auktionshus göra, det är därför de tar en stor avgift.
Jag har detta som en hobby, jag tycker det är kul. Men det tar mycket tid och en del plats här hemma.
Jag skulle i din sits väga in om det är värt arbetet och tiden, att donera till loppisar gör även jag.
Det ger också en mental lättnad att slippa tänka på beslutet när det är taget.
Annars är ett tips att anmäla dig till en bakluckeloppis, så slipper man mycket av Tradera jobbet.
Sen, alla beslut i livet måste inte vara lönsamma eller optimerade. Ibland behöver vi bara släppa taget om andras gamla ägodelar.