Vilken auktionsfirma / auktionshus är bäst?

Hej! En släkting har en massa gamla möbler, böcker etc. som kan vara värt endel men som han vill göra sig av med nu.

Är det bästa att vända sig till en auktionsfirma? Alla föremål finns i Gävle, blir det till ekonomisk fördel då att välja en auktionsfirma som ligger närmre utifall man behöver att auktionsfirman kommer och hämtar föremålen? T.ex. Uppsala Auktionsverk ligger ju närmre Gävle än Stockholms Auktionsverk och Bukowskis. Men jag har verkligen ingen aning om det skiljer sig mycket i fördelar rent ekonomiskt beroende på vilket som väljs.

Brukar auktionsfirmorna “fixa upp” eventuella mindre skador eller skavanker på föremålen?

Tack på förhand för svar!

Jag har svårt att tro att det i praktiken skulle vara så stor skillnad. Uppsala-alternativet är utan tvekan välrenommerat och rimligen inte något att ”välja bort. Alla auktionsföremål finns i sökbara databaser online. Jag har själv bevakning på vissa saker och får uppdatering så fort relevanta saker dyker upp på något auktionshus. Det fungerar bra.

Sök gärna på en del av föremålen på sajterna. Det är vanligt att fina föremål inte är värda särskilt mycket. Det behövs ofta en känd designer eller möbelmakare för att det ska gå upp i summor.

Auktionshusen fixar inte till något. Allt säljs i befintligt skick.

Många håller koll på föremål över hela Sverige, tex via barnebys.se. Men är det billiga föremål känner man oftast inte att det är värt frakten. Så bäst exponering får man nog i Stockholm. Men då måste man å andra sidan frakta dit prylarna och hem i värsta fall om det inte blir sålt.

Tack för svaren. Det är endel tavlor, böcker, möbler m.m. som kan vara rätt värdefulla. Antar att de kanske vill ha bilder och dylikt på föremålen innan.

Hur brukar det fungera med fraktkostnaden om auktionsfirman hämtar grejerna? Brukar den bli väldigt hög och står man själv för hela fraktkostnaden, dras den från eventuell summa man får in från föremålen man säljer?