Frugan har insett att hon vill sälja sin knappt använda väska som hon köpt i butiken i Stockholm häromåret.
Är det smidigast att sälja den på Tradera, eller vad gäller ?
Det gäller Neverfull MM
Tack på förhand
Frugan har insett att hon vill sälja sin knappt använda väska som hon köpt i butiken i Stockholm häromåret.
Är det smidigast att sälja den på Tradera, eller vad gäller ?
Det gäller Neverfull MM
Tack på förhand
Smidigast är pantbank eller auktionshus. Men högst betalt till er blir troligen via Tradera.
Se till att ni har lite stjärnor bara, märkte i början när jag sålde på Tradera att det var svårt att sälja dyrare saker utan kundbetyg.
Se för guds skull att stava namnet rätt då, fanns ett riktigt skräckexempel nyligen där någon stavat fel och budgivningen blev mycket låg.
Snipe:a felstavade auktioner är ju en folksport.
Utan tvekan bäst betalt på Tradera. Via auktionshus riskerar ni att få ut hälften så mycket. Ska nog gå smidigt att sälja där, som @Melwa skrev så är det såklart smidigast om ni har omdömen sedan tidigare. Om inte, så är det toppen om kvitto finns, vilket givetvis ökar förtroendet.
Om det skulle gå trögt på Tradera så kan jag rekommendera Vestiaire Collective, största internationella marknadsplatsen för mode inom lyxsegmentet. Där är inte alls lika höga avgifter som Auctionet/Bukowskis osv, och ni når ut väldigt brett.
Ping LV-pinglorna @Indexqueen @QueenofNight
Råd 1: hitta trevliga tillfällen att använda väskan! Ibland behöver man lufta sig själv och väskorna lite för att uppskatta dom och hitta glädjen till varför man köpte i första läget. ![]()
Råd 2: då det finns mycket falska väskor i omlopp så skulle jag tippa på att intresset är lågt på öppna sites som tex Tradera där äktheten inte verifieras av oberoende part. Bukowskis eller Kaplans är två auktionshus med gott rykte. ![]()
Jag tror också på att försöka hitta användningsområden för väskan. Även om priserna går upp varje år kan det bli en förlustaffär att sälja då vestiaire, a retro tale, affordable luxury (finns på NK) o.s.v tar en ganska stor del av priset. De som hänger i väskforum säger att det går trögt att sälja just nu. Om det inte är någon special edition/collab utan en helt vanlig NF så finns det ju redan massor att köpa i andra hand.
Jag får hålla med Indexqueen om att använd väskan lite för att komma fram till om hon vill ha den kvar eller inte. Det är en populär modell som säljer på alla stora auktionshus. Brukar vara drag i den modellen. Dock så är jag en som köper och inte säljer så jag är inte insatt i vilka avgifter de olika auktionshusen tar vid försäljning. Kaplans och Bukowskis är populära. Stockholms Auktionsverk är också ett alternativ (de har varierande kvalitet på sina bilder). Då det finns förfalskningar så tror jag att en hel del kunder hellre köper via auktionshus än på Tradera speciellt när det gäller dyrare väskor. Hälsningar auktionsräv sedan länge med inriktning på bla smycken och vintage.![]()