Sälja begagnade barnkläder på nätet - hur gör man?

Barnkläder är en varukategori som många köper och säljer begagnade. Jag har själv ett behov av att komma igång med att sälja barnkläder som blivit för små. Det jag funderar över är vilken metod som är bäst för detta, om det finns någon “best practice” på området.

Att enstaka plagg av högre värde, alltså (typ) overaller, regnkläder eller skor i bättre skick och av finare märken går att sälja styckvis är givet. Om vi istället tittar på vardagsplagg typ body, byxor, fleeceplagg och liknande - finns det någon smart modell för att sälja dessa?

Det jag främst funderar över är:

1. Är Facebook marketplace, Facebook-grupper, Tradera eller något annat forum det bästa stället att sälja på?
  2. Är det vettigt/rimligt att lägga ut enstaka plagg till lägre värde styckvis eller kan det vara rimligt att klumpa ihop låt säga 10 plagg från H&M i samma storlek för 200 kr?

Frågorna här är riktade främst till er som själva har yngre barn och aktivt säljer begagnade kläder på nätet. Att det som inte säljer kan skänkas till Myrorna förstår jag men jag tänker att det som är i felfritt skick (och ofta köpt som nytt) borde kunna säljas till acceptabla priser.

1 gillning

Använder mest Facebook då man slipper frakta utan det kommer någon och hämtas / lämnas.
Lägg ut på lokala sälj grupper.
Nackdelen är att det kan försvinna i flödet. Alternativt att det är svårare att hitta om man letar.
Brukar köra ”paket” och sen blir det lite extra saker som man slänger med när man hittar det (både köp och sälj annonser enligt min upplevelse)

Tradera kostar men kan vara värt för sånt som är lite dyrare och som är enkelt att skicka.

Blocket finns ju med och är numer gratis vilket är trevligt. Men har inte testat det.

1 gillning

Min erfarenhet inom området är att sälja dyrare plagg (tex. Skalkläder, jackor mm. Av märke/kvalit’e, typ POP) via främst Tradera.

För allt annat av värde är upplever jag det väldigt smidigt (och minst insats av tid och energi) att lämna in på loppis och sen hämta ut pengar för det som sålts + ev. Överblivet. Dessa loppisar brukar ordnas vår och höst. Hos mig arrangerar tex. svenska kyrkan detta koncept.

Hoppas mina tankar och erfarenheter kan vara till nytta. :grinning:

1 gillning

Vad är storleken på ett ”optimalt paket”? Jag tänker nu både i kronor och antal plagg. Hur många plagg av samma typ och storlek är typiskt sett rätt för att paketet ska bli säljande?

Är det bästa att ha någon/några lockvaror av bättre kvalitet och sedan diverse enklare plagg som utfyllnad eller funkar det även med ett paket med enbart enklare plagg?

Min generella erfarenhet är att det ofta blir så att det som är finare plockas ut medan det som är mer av dussinvaror blir kvar, oavsett pris. Jag bortser nu från rena dumpningspriser utan utgår från att alla varor ska säljas till rimliga priser (om de säljs alls vill säga).

Jag optimerar inte för att maxa priset :grin: utan att bli av med det och maxa utrymmet hemma.
Så allt från 1 vanlig kasse till 1 Ikea påse. Kör blandat, det som är i ok skick. Men ungefär lika mycket av byxor och tröjor brukar funka bra med lite udda plagg inkastat.

Köper också och då är det ungefär samma, det man inte gillar burkar jag skänka vidare eller återvinna.
Runt 100 kr för en vanlig kasse och 200 för en liten Ikea påse kanske (bara sålt för upp till 3 år än) kan tänka mig att det blir viktigare för barnet i fråga ju äldre de blir.

Ta lite bilder på vad har i påsen, alla tröjor i en bild och byxor så man får en uppfattning. Bra att ha med om du har enhörningar, Paw patrol eller sådant på kläderna :grin:för det brukar vara intressant

1 gillning

Maxa priset vet jag inte om man kan göra. Poängen är mer att maximera efterfrågan. Jag tror på att sätta saker i system. Om frågan skulle vara att bli av med saker vore det annorlunda.

Jag funderar lite löst på att kvalitetssätta alla varor enligt något system för att öka säljbarheten.

Är nog bara att testa sig fram vad som funkar där du bor alternativt leta reda på en barnkläder säljes lokalt för där scannar folk mer efter sånt.

Vi lämnar in barnens urvuxna kläder på Busfrö. De säljer grejerna i sin butik och behåller 60% av intäkten. Busfrö finns i flera svenska städer, insatsen är minimal.

Att sälja själv tar för mycket tid i anspråk jämfört med vad man får ut.

Vinted är väldigt populärt för att sälja barnkläder om du vill sälja själv, gratis också! Har sålt lite paket grejer baserat på storlek, samt separata plagg. Smidigt att du får pengarna på vinted också som du kan ta ut eller använda för att köpa andra kläder. Helt klart bättre än blocket och tradera.

Tycker man det är jobbigt att hålla på att skicka paket själv, så är inimini bra, man beställer hem påsar och skickar in. Dem sköter allt inom försäljning och du får en procent av vinsten.

2 gillningar

Ett alternativ är klädbytardagar. Några timmars insats med att märka upp, lämna in allt, och sedan bara att invänta en Swish efter dagens slut. Hela säsongens försäljning gjord med minimal tidsinvestering och inget fram och tillbaka med individuella köpare.

I slutändan har jag fått mer pengar i fickan och det som inte sålts har de tagit hand om och skänkt vidare.

Ofta tar de en provision, kanske 20%, eller en fast avgift och så behåller man 100% av försäljningspriset.

Är det något märkesplagg har jag sålt det på Fb, Tradera eller Sellpy.

1 gillning

En annan fördel med Vinted är att de har ganska kraftigt rabatterad frakt. Där finns även möjlighet att erbjuda rabatt till köpare som köper flera plagg och man får då möjlighet att plocka ihop sitt egna paket.

Något som jag tycker har blivit vanligare är även att säljare gör reklam för upplagda kläder på Vinted i olika facebookgrupper, eftersom frakten blir betydligt billigare den vägen.

1 gillning

Har du läst på t.ex. Familjeliv eller Facebook?

Sellpy kanske kan vara en idé? Nu tar ju bolaget en ganska stor andel i avigift för själva hanteringen av varan. 60 % upp till 500 SEK (tror jag det är), för summor över 500 tar de 20 % i kommission. Kanske aningen dyrt, men du slipper packa, fota och deala med köpare.

Har du konkreta länkar till någon sida med konkret information om vad som är smart/optimalt?

Det är alltid svårt att kartlägga begagnat-handel, särskilt av det mer snabbfotade slaget. De annonser man hittar många av är ju de som INTE har sålts eller tar lång tid att sälja.

Inom områden där både utbud och efterfrågan är stor är det normalt så att det utvecklas tydliga marknadspriser. Säljer man bra varor med rätt information (inklusive bra bilder) så säljer varorna snabbt.

Sedan finns det alltid de som anser att just deras varor är värda mer än vad marknaden anser och deras varor blir kvar och tar utrymme på sidorna. Att man är nybörjare och ännu inte förstått sig på marknaden är ett alternativ av detta.

Ovanstående tänk bygger på egen erfarenhet. Jag har vid flera tillfällen lagt ut varor för låt säga 500 kr. Intresset har varit typ noll. Sedan har jag efter en tid sänkt priset till 400 kr och plötsligt har jag fått en lång rad förfrågningar. Alla köpare har vetat att vid priset 400 kr är det ”köpläge”. Där har marknadens jämviktspris legat.

bra tips! den har jag missat! tack :smiley:

Med risk för att upprepa det andra redan skrivet, eftersom jag inte har lästa alla svar:

Vi har haft kläder liggande länge i lådor sedan barnen inte kunnat ha dem längre. Visserligen har vi lånat ut dem till släkt som behövt extrakläder till sina kids men annars har de bara tagit plats. Vi har därför gjort klädpaket på någonstans mellan 6-12 plagg och lagt ut dessa på Tradera. Japp, de tar provision och eftersom köparen får betala frakt är det sällan möjligt att få särskilt mycket för paketen men de säljs. De kommer till nytta, frigör plats och ger en slant på kontot. Facebook har vi använt som komplement eftersom det då nästan alltid avhämtas hemma. Också praktiskt om det är större leksaker som ska säljas eftersom frakten då kan bli orimligt hög.

Jag har erfarenhet av att sälja barnkläder via Sellpy och kan inte rekommendera det. De sortera ut kläder hårt och lite godtyckligt. Då är det bättre att skänka bort kläderna till insamling direkt.

Att sälja i klädpaket via Tradera tycker jag har funkat bäst. (Men är inte säker på att det är värt
tiden.)
10-20 plagg som passar ihop är optimalt. Ofta går de för utgångspriset, runt 10kr plagget för normala klass från Lindex, hm Kappahl. Zara, Newbie etc är högre st pris, kanske 50-70kr, gärna i mindre paket typ 5-10 plagg. Köparen får stå för
frakt.
Ha gärna flera aktioner som kan vara intressanta för samma målgrupp parallellt med ungefär samma sluttid och erbjud samfrakt.

Jag köper mycket via Sellpy och att just barnkläder inte är optimalt att sälja där kan jag förstå. Jag brukar köpa plagg för 30 kr styck mest. På dessa plagg har säljaren gått med förlust och det brukar ändå vara helt reko grejer.

Eller så var de bara intresserade av att du sänkte priset så det blev rea. Prova gå från 600 till 500 kr nästa gång!

Förstår inte poängen här riktigt. Sellpys priser sätts av en algoritm. Priserna börjar på en orimligt hög nivå och sänks till dess att varorna säljs. Om de inte går att sälja för minst 30 kr skänks de till välgörenhet istället. Det är lätt att fynda grejer för 30 kr som borde kunna kosta mer.