Sedan några år handlar jag huvuddelen av alla mina kläder på Sellpy. Jag handlar även en del annat där men då handlar det mer om udda saker. Jag har lagt upp en stor hög sökningar efter olika varor eller varumärken. Det brukar bli napp lite då och då.
Sellpy har dels en webbutik men finns även på Tradera. I början handlade jag främst via Tradera men sedan jag lärt bättre hur det fungerar använder jag främst webbutiken. Tradera kan dock vara användbart för enstaka saker som är väldigt eftersökta och säljs på auktion.
Jag köper alltid fraktfritt på Sellpy. Det löser jag genom att se till att uppnå varuvärdet 1000 SEK. Skulle jag inte hitta relevanta varor som räcker hela vägen brukar jag beställa något litet och dyrt, ofta slipsar. Dessa fungerar som utfyllnad upp till gränsen för fri frakt. Jag returnerar sedan normalt dessa utfyllnadsvaror. Iom att de tar minimalt med plats påverkar de inte volymen av returerna något nämnvärt.
Man har returrätt för det man köper på Sellpy. Inom två veckor ska man ha kollat igenom det man köpt och bedömt vad man vill behålla eller inte. Eftersom det är begagnat blir retur-andelen ofta högre än när man köper nya saker. Detta beror på flera saker:
- Det är inte så lätt att se på bilderna hur saker ser ut i detalj. Jag har flera gånger köpt kläder som sett ganska ok ut på bild men sett betydligt tristare ut i verkligheten. Den faktiska graden av slitage, urblekning etc. är inte alltid så lätt att avgöra på en bild.
- Många begagnade kläder har konstig passform. Det kan bero på att de tvättats på fel gradtal eller bara använts länge. Särskilt billigare märken som H&M brukar drabbas av sådant. Det är fullt möjligt att köpa en bunt skjortor av storlek XL där någon är som korvskinn och en annan som kylskåp. Till viss del kan det förstås bero på olika modeller, märken etc. men jag uppfattar att skillnaderna gällande begagnade plagg ofta är mer extrem. Det underlättar att hålla sig till märken man känner till väl för att begränsa avvikelserna men det räcker inte hela vägen.
Jag köper så gott som alltid kläder till tydliga “underpriser”, alltså långt under vad de skulle säljas för på t.ex. Myrorna eller Stadsmissionen. På Sellpy är priserna rörliga och sänks gradvis till dess att de säljs (eller blir över och skänks till Myrorna). Numera är 30 kr den lägsta prisnivån och det är det pris jag normalt handlar skjortor för. Vid varje köptillfälle är naturligtvis utbudet av fina skjortor för den lägsta prisnivån begränsat. Jag brukar köpa allting som jag tycker verkar ok som finns i lager till det priset när jag gör en beställning. När det gäller jeans brukar jag betala kanske 50-100 kr för enklare jeans och upp till 250-300 för dyrare märkesjeans. Modeller, passformer etc. varierar. Ibland blir det jackpot och ibland lite sådär.
Det är tydligt att en konsekvens av min strategi att välja det billigaste blir att mängden “avvikande” plagg blir högre. Det kan handla om att en skjorta är märkt med stl XL men i praktiken är mer som M.
Det blir alltså ett större pyssel att utvärdera och returnera saker när man kör billighetslinjen jämfört med om jag skulle välja dyrare plagg. Dock finns det ju egentligen ingen koppling mellan kvalitet och pris, däremot mellan popularitet och pris. På Sellpy är dock avvikande plagg en företeelse som man får räkna med så att betala mer ger ingen garanti att sakerna i praktiken passar bättre.
Enligt de regler som står på hemsidan får man returnera alla saker från en order för det fasta priset 49 kr. Man skriver ut en förbetald fraktsedel och skickar tillbaka samma låda som grejerna kom i. Det är ett bra och enkelt system. Dock brukar jag samla ihop grejer från kanske 8-10 orders och returnera allting på en gång istället. Jag brukar då skicka med en innehållsförteckning så att personalen ändå kan förstå till vilken order de olika varorna hör. Att skicka tillbaka en jättelåda med helt blandat innehåll från olika orders fror jag inte att de skulle acceptera. Min modell har de hittills accepterat och det är bra. Skulle man skicka tillbaka allting från varje order skulle returkostnaden per pryl bli kanske 10 kr. När jag istället samlar ihop en full jättelåda blir returkostnaden per pryl istället 1 kr på ett ungefär. Det är hanterbart. Att upprätta innehållsförteckningen är det en del pyssel med men det är ju samtidigt bra att se till att man fått med alla grejer. Det blir ordning och reda även för min del på det sättet.
Fördelarna med Sellpy är:
- Det finns fina kvalitetskläder för vuxna i rätt storlek. På Myrorna brukar det vara svårare.
- Priserna (de lägsta) är betydligt lägre än hos Myrorna.
- Det är tillgängligt överallt i Sverige. Man behöver inte bo i Stockholm för att ha ett stort utbud.
- Man kan returnera allt man inte gillar eller som inte passar.
Nackdelarna med Sellpy är:
- Det är en del pyssel med att returnera saker som inte passar.
- Det kan vara svårt att bedöma kläderna utifrån bilder och beskrivning.
- Om man vill ha 10 skjortor så måste man i praktiken beställa kanske 15-20 stycken för att nettoantalet ska bli det man tänkt sig.
En ytterligare dimension är möjligheten att reklamera varor. Det kan handla om kläder med skador i tyget, fläckar eller annat. Denna kategori förekommer men är inte lika markant som returerna. När man köper de billigaste plaggen får man normalt behålla de plagg som man tagit emot som har sådana brister, men får pengarna tillbaka. Jag har vid flera tillfällen lagat olika plagg och använt dem ganska länge sedan. Jag har till och med ibland köpt plagg som haft dokumenterade skador och lagat dem. Eftersom sådana plagg inte är populära går de att köpa till extrema underpriser. Det jag köpt är alltså typ jeans i närmast perfekt skick som fått ett enstaka hål någonstans.