Att handla begagnat på Sellpy - tips & tricks

Sedan några år handlar jag huvuddelen av alla mina kläder på Sellpy. Jag handlar även en del annat där men då handlar det mer om udda saker. Jag har lagt upp en stor hög sökningar efter olika varor eller varumärken. Det brukar bli napp lite då och då.

Sellpy har dels en webbutik men finns även på Tradera. I början handlade jag främst via Tradera men sedan jag lärt bättre hur det fungerar använder jag främst webbutiken. Tradera kan dock vara användbart för enstaka saker som är väldigt eftersökta och säljs på auktion.

Jag köper alltid fraktfritt på Sellpy. Det löser jag genom att se till att uppnå varuvärdet 1000 SEK. Skulle jag inte hitta relevanta varor som räcker hela vägen brukar jag beställa något litet och dyrt, ofta slipsar. Dessa fungerar som utfyllnad upp till gränsen för fri frakt. Jag returnerar sedan normalt dessa utfyllnadsvaror. Iom att de tar minimalt med plats påverkar de inte volymen av returerna något nämnvärt.

Man har returrätt för det man köper på Sellpy. Inom två veckor ska man ha kollat igenom det man köpt och bedömt vad man vill behålla eller inte. Eftersom det är begagnat blir retur-andelen ofta högre än när man köper nya saker. Detta beror på flera saker:

  1. Det är inte så lätt att se på bilderna hur saker ser ut i detalj. Jag har flera gånger köpt kläder som sett ganska ok ut på bild men sett betydligt tristare ut i verkligheten. Den faktiska graden av slitage, urblekning etc. är inte alltid så lätt att avgöra på en bild.
  2. Många begagnade kläder har konstig passform. Det kan bero på att de tvättats på fel gradtal eller bara använts länge. Särskilt billigare märken som H&M brukar drabbas av sådant. Det är fullt möjligt att köpa en bunt skjortor av storlek XL där någon är som korvskinn och en annan som kylskåp. Till viss del kan det förstås bero på olika modeller, märken etc. men jag uppfattar att skillnaderna gällande begagnade plagg ofta är mer extrem. Det underlättar att hålla sig till märken man känner till väl för att begränsa avvikelserna men det räcker inte hela vägen.

Jag köper så gott som alltid kläder till tydliga “underpriser”, alltså långt under vad de skulle säljas för på t.ex. Myrorna eller Stadsmissionen. På Sellpy är priserna rörliga och sänks gradvis till dess att de säljs (eller blir över och skänks till Myrorna). Numera är 30 kr den lägsta prisnivån och det är det pris jag normalt handlar skjortor för. Vid varje köptillfälle är naturligtvis utbudet av fina skjortor för den lägsta prisnivån begränsat. Jag brukar köpa allting som jag tycker verkar ok som finns i lager till det priset när jag gör en beställning. När det gäller jeans brukar jag betala kanske 50-100 kr för enklare jeans och upp till 250-300 för dyrare märkesjeans. Modeller, passformer etc. varierar. Ibland blir det jackpot och ibland lite sådär.

Det är tydligt att en konsekvens av min strategi att välja det billigaste blir att mängden “avvikande” plagg blir högre. Det kan handla om att en skjorta är märkt med stl XL men i praktiken är mer som M.
Det blir alltså ett större pyssel att utvärdera och returnera saker när man kör billighetslinjen jämfört med om jag skulle välja dyrare plagg. Dock finns det ju egentligen ingen koppling mellan kvalitet och pris, däremot mellan popularitet och pris. På Sellpy är dock avvikande plagg en företeelse som man får räkna med så att betala mer ger ingen garanti att sakerna i praktiken passar bättre.

Enligt de regler som står på hemsidan får man returnera alla saker från en order för det fasta priset 49 kr. Man skriver ut en förbetald fraktsedel och skickar tillbaka samma låda som grejerna kom i. Det är ett bra och enkelt system. Dock brukar jag samla ihop grejer från kanske 8-10 orders och returnera allting på en gång istället. Jag brukar då skicka med en innehållsförteckning så att personalen ändå kan förstå till vilken order de olika varorna hör. Att skicka tillbaka en jättelåda med helt blandat innehåll från olika orders fror jag inte att de skulle acceptera. Min modell har de hittills accepterat och det är bra. Skulle man skicka tillbaka allting från varje order skulle returkostnaden per pryl bli kanske 10 kr. När jag istället samlar ihop en full jättelåda blir returkostnaden per pryl istället 1 kr på ett ungefär. Det är hanterbart. Att upprätta innehållsförteckningen är det en del pyssel med men det är ju samtidigt bra att se till att man fått med alla grejer. Det blir ordning och reda även för min del på det sättet.

Fördelarna med Sellpy är:

  1. Det finns fina kvalitetskläder för vuxna i rätt storlek. På Myrorna brukar det vara svårare.
  2. Priserna (de lägsta) är betydligt lägre än hos Myrorna.
  3. Det är tillgängligt överallt i Sverige. Man behöver inte bo i Stockholm för att ha ett stort utbud.
  4. Man kan returnera allt man inte gillar eller som inte passar.

Nackdelarna med Sellpy är:

  1. Det är en del pyssel med att returnera saker som inte passar.
  2. Det kan vara svårt att bedöma kläderna utifrån bilder och beskrivning.
  3. Om man vill ha 10 skjortor så måste man i praktiken beställa kanske 15-20 stycken för att nettoantalet ska bli det man tänkt sig.

En ytterligare dimension är möjligheten att reklamera varor. Det kan handla om kläder med skador i tyget, fläckar eller annat. Denna kategori förekommer men är inte lika markant som returerna. När man köper de billigaste plaggen får man normalt behålla de plagg som man tagit emot som har sådana brister, men får pengarna tillbaka. Jag har vid flera tillfällen lagat olika plagg och använt dem ganska länge sedan. Jag har till och med ibland köpt plagg som haft dokumenterade skador och lagat dem. Eftersom sådana plagg inte är populära går de att köpa till extrema underpriser. Det jag köpt är alltså typ jeans i närmast perfekt skick som fått ett enstaka hål någonstans.

12 gillningar

Puffar upp den här tråden för att höra om någon vet hur det är att sälja via Sellpy? Får man normalt grejerna sålda? Vad händer annars? Känns som om det borde vara mycket mer kläder in än ut…?

Jag har inte sålt på Sellpy själv, även om jag övervägt att göra det. Det främsta kruxet för mig har varit att varje osåld vara kostar 10 kr i administrativ avgift. Till osålt räknas även sådant som Sellpy sorterar bort för att de inte anser det värt att sälja. Det gör att det i praktiken blir väldigt svårt att få lönsamhet i “enklare” varor. Skickar du in en kasse med blandade grejer kommer avgiften för det osålda äta upp din vinst. Är alternativet att skänka bort grejerna till välgörenhet (och du inte är så intresserad av själva välgörenheten) så kan du förstås alltid få en slant. Sannolikt blir dock slanten större om du först sorterar bort allt som har lågt värde eller kan tänkas vara svårsålt.

Det som blir kvar är alltså mer säljande varor såsom märkeskläder eller extra fina saker. Dessa kan du i princip sälja själv också. Sedan är det en del pyssel med att göra det.

Ett generellt problem med begagnade kläder handlar om storlekar. En vanlig anledning till att man säljer saker kan ju vara att man blivit för tjock själv. Det kan ju bero på dig men ofta också på kläderna. Många snyggare kläder har tight passform och det räcker med att de krymper rätt lite för att inte funka längre. Jag har stött många sådana här plagg när jag köpt på Sellpy själv. Jag returnerar allt sådant och risken är att de där snygga märkesskjortorna som är “precis för små” kan fastna i en returkarrussell. Om du har stl XL och inte kommer i dem är ju risken stor att någon annan som har samma storlek får samma problem. Jag vet inte hur det här fungerar i praktiken men problematiken är tydlig.

Om man har en livsstil där man köper eller får en massa finare kläder som man använder en kort period och sedan vill få iväg med minsta besvär så är nog Sellpy användbart. Är målet istället att få ut bästa värde av saker så är jag mer tveksam till Sellpy. Rent allmänt funkar Sellpy som kanal men det ska helst vara märkesgrejer av olika slag för att efterfrågan ska vara vettig. Mer udda fina saker är svåra att få ut rimliga pengar för. Det som inte säljs på Sellpy skänks till Myrorna och liknande.

1 gillning

Jag brukar använda Sellpy när jag behöver rensa i garderoben och göra mig av med saker jag inte längre använder. Det huvudsakliga syftet för mig är alltså inte att få tillbaka särskilt mycket pengar utan snarare att det är ett enkelt sätt att spara tid och samtidigt röja upp i garderoben. Det som inte säljs eller sorteras ut innan försäljning skänks till välgörenhet eller återvinns. Så oavsett om kläderna går till försäljning eller inte vet jag att mina grejer tas om hand på ett bra vis.

Med det sagt har jag en pågående försäljning just nu och har noterat att det säljs betydligt snabbare och till högre priser än tidigare gånger jag sålt. Varorna jag säljer är likvärdiga i kvalitet och skick så de måste ha gjort något med sin försäljningsprocess som är bra för oss som säljer via dem.

2 gillningar

Sellpy växer och blir mer känt. Det är också en realitet att de dåliga tiderna gör att man väljer begagnat hellre än nytt. Har du bra grejer kan det absolut ge tydligt avtryck i form av bättre priser och mer som faktiskt blir sålt.

Jag är lite nördig själv och har ofta riktat in mig på segmentet varor som säljs riktigt billigt. Sitter man och letar där kan man hitta jättefynd. Ofta handlar det om saker som kanske har ett hål (som är lätt att laga), där bilden blivit heltokig eller där det dyra märket inte står i objektbeskrivningen (men syns på bilden om man tittar noga). Det går förstås inte att fylla en hel order med bara sådant men det är alltid en variant att lägga en stund på att leta runt lite extra när man ändå ska göra en beställning.

1 gillning

Intressant läsning! Tack för fina tips :slight_smile:
Jag vill nämna att Erikshjälpen finns online sedan några år med. De har både kläder och lite andra småprylar.

Deras ide med onlinebutiken är, som jag förstått, att ta vara på de varor som folk lämnar in i någon Erikshjälpen i Sverige som man bedömmer har ett högre värde än det klassiska “högst 20:- får det kosta”.

Så varorna på Erikshjälpen online är alla genomgångna, de bedömer skicket och därefter sätter priser. Kanske inte lägsta priserna. Men kanske värt att titta på ändå.

Vore intressant att höra vad ni tror om deras butik.

1 gillning

Flera aktörer inom second hand, som Myrorna, har ju numera butik online och/eller konton på Tradera där de säljer dyrare varor.

Jag brukar bevaka sådana konton på Tradera och då särskilt bevaka alla ställen där det finns möjlighet att själv hämta auktionsvinster i en fysisk butik. Då passar jag på att göra ett besök i butiken samtidigt.

Om vi tänker oss en populär vara som är värd 300 kr och där frakten kostar 75 kr så är det normala utfallet i auktioner ett slutpris runt 225 kr. Jag kan alltså i princip räkna med en besparing motsvarande fraktkostnaden och det är ändå hyggligt. Populärare varor har ofta tydliga ”marknadspriser” så att kunna köpa dem superbilligt brukar man inte kunna räkna med.

Om man inte vet exakt vad varor är värda brukar auktioner vara tryggare än webshop. Jag uppfattar att både urval och priser ofta har ganska dålig precision. Det är vanligt att varor som normalt säljs för 300 kr är prissatta till typ 400 kr i någon webshop. Det här handlar inte så mycket om att 100 kr skulle vara en stor summa utan att jag ser shoppingen som en typ av sport där det gäller att leverera resultat.

Om man vet vad en viss populär vara är värd och man bjuder detta systematiskt brukar det vara en tidsfråga innan man vinner en auktion. Det finns alltid någon auktion med avvikande sluttid eller liknande där prisnivån blir lägre än normalt.

Någon som har koll på hur prismekanismen på Sellpy funkar, hur ofta sänks produkter om de inte säljs och är det en procentuell sänkning eller hur funkar det?

I de flesta fall finns definierade prisklasser och sänkningarna sker i tydliga steg. Jag har dock stött på undantag så sannolikt finns flera alternativa ”pristrappor”. I de flesta kategorier verkar dock samma pristrappa användas.

I pristrapporna ingår även automatiska skiften mellan annonserna som fastpris-annonser och auktioner på Tradera. Om en viss vara inte sålts för 200 kr så blir nästa steg i pristrappan en auktion med utropspriset 100 kr. Säljer inte den där heller så blir det fastpris 100 kr, 75 kr, 60 kr, 50 kr, 35 kr och 30 kr. Tidigare fanns även prisnivån 10 kr men den har de tagit bort.

Ovanstående är alltså ett exempel, inte ett fast format som gäller alla annonser. Växlingen mellan fastpris och auktion sker även på lägre prisnivåer.

Möjligheten att få fraktfri leverans försvinner så fort man har minst en vara såld på auktion. Det är alltså bäst att köpa till fastpris så mycket det går.

För att praktiskt hantera detta kan man lägga upp bevakningar för fina varor som ligger ute för ”fel pris”. Man ser också hur många andra som bevakar samma vara. Oftast hinner varan säljas innan den får ”rätt pris” men kanske 20-30% av det jag lägger upp brukar jag kunna köpa senare.

1 gillning

Jag har precis börjat handla på sellpy. Har returnerat på min första order också. Ser nu att dom skriver min returgrad. Behöver man bry sig om det inför fortsatt handlande? Ska man se det som en varning? Kan det leda till avstängning eller annat?

Det är oklart. Syftet med att redovisa returgraden är att med mjuka medel hålla nere returerna. Sedan kan det hypotetiskt ändras. Plötsligt kan det dyka upp någon extra avgift för den med för hög returgrad. Det lär förstås annonseras i förväg om/när det sker.

1 gillning

Det är ju några år sedan den här tråden startades. Hur ser det ut nu? Går det fortfarande att sampacka returer från flera ordrar? Processen känns ganska styrd av sellpy.

Jag sampackar alltid returer från flera ordrar själv. Det bygger på att jag lägger ner påsar i lådan så det är ändå tydligt uppdelat. Däremot har de stramat upp rejält när det gäller tidsramen för returer.

Tidigare kunde man göra flera beställningar över en längre period och sedan skicka “klumpretur” där olika orders kombinerades. Nu är det betydligt striktare med tidsgränsen för returer. En brist är att man inte ser någonstans exakt vilket datum som returtiden för order X går ut.

Det man kan göra idag är att göra flera orders nära inpå varandra. Det kan vara upp till kanske 5-6 orders som man under en kort tid. Sedan returnerar man allt som inte passade från dessa orders i en stor låda.

Iom att det sker förändringar så är det förstås möjligt att även detta kommer att se annorlunda ut om 1-2 år. Jag tror dock att möjligheten för Sellpy att praktiskt förbjuda sampackning av returer vore kontraproduktiv. Det de vill undvika är att få in stora lådor där varor från olika orders slängts ner utan prislappar huller om buller. Så länge det är prydligt förpackat och inte alltför krävande att hantera så accepterar de det.

Utan att veta säkert är min bild att Sellpy blivit bättre på att klassificera skicket på saker. När jag började beställa var min bild att klassificeringen av skick var rent ut sagt dålig. Det var snarast smart att köpa saker som var klassificerade med “acceptabelt skick”. Chansen var ganska hög att få en helt reko vara till lågt pris, alltså något som andra hade undvikit för att den var märkt som dålig. När jag beställt varor med sämre klassificering på senare tid har de faktiskt varit dåliga och inte några fynd alls.

På motsvarande sätt har mängden vanliga varor med defekter blivit mindre. De förekommer fortfarande men det är inga mängder av varor som är defekta. Jag brukade tidigare medvetet beställa varor där man t.ex. kunde se på bilden att de hade hål men det inte fanns dokumenterat i beskrivningen. Sedan kunde jag reklamera dessa och få pengarna tillbaka. Sedan var det bara att tvätta bort fläcken eller laga hålet så hade jag en fullt fungerande pryl som jag fått gratis. Detta kommer nog alltid att vara möjligt men det är svårare att sätta i system idag.

1 gillning

Tack för uttömmande och bra svar!

Bygger dina returer då på att du inte använder sellpys egna retursedel? Boka frakten själv istället? Eller kan man pa retursedel på en order men inte dom andra?

Jag använder alltid Sellpys retursedel. Vilken order retursedeln kommer ifrån är inte så viktigt.

1 gillning

Nybörjare så jag ser inte igenom allt. Fattar jag det rätt då att du köper en retursedel på en av ordrarna och sen väljer alternativet att ombesörja frakten själv på dom andra som sampackas? Tack för ditt tålamod.

Är inte riktigt med på frågan. Kanske har reglerna och/eller sajten ändrats nyligen?

Jag har registrerat retur resp. reklamation på varje aktuell vara. Sedan har jag packat två lådor med alla returer i en och alla reklamationer i den andra.

Något behov att ange returlösning per order har inte funnits. Har det alltså tillkommit nu?

1 gillning

Så länge de inte klarar av att beskriva och fotografera ordentligt får de räkna med många returer.

Jag beställer 25 kostymer åt gången och skickar tillbaka 23.

1 gillning

Returer är deras största omkostnader. Klart att de vill hålla del nere. Det kostar ju lika mycket som att börja om processen igen för att ta in varan. All ev. Vinst bortspolad för alla parter.

Men 23 kostymer är väl ändå lite överdrivet? Provar du ens alla 23? Sen behöver du väl inte handla fler kostymer?

Men ja… skulle tippa på att vi får skicka tillbaka 10-30 %, och vi ville ha alla plaggen vi beställde.

1 gillning

Just kostymer uppfattar jag som ett särskilt svårt segment. Det finns många “generationer” av kostymer med skiftande design. Inte helt få av de som säljs begagnade är kraftigt daterade. De har kanske fint skick men får dig i övrigt att se ut som en dinosaurie.

Den information som Sellpy lägger ut är ofta inte tillräcklig för att man ska kunna bedöma designen mer i detalj.

Med ovanstående sagt så är priserna på kostymer närmast enastående jämfört med vad motsvarande kostar nytt. Jag handlade själv en italiensk designkostym av ett dyrare märke. Ny kostar en sådan 15.000 och jag betalade några hundra. Jag hade räknat med att behöva lägga minst lika mycket till på anpassning men den visade sig passa oväntat bra. Sedan har jag returnerat ett antal andra kostymer där kavajen gått ner till knäna och byxorna haft karaktären av badkar.

Jag har mer generellt börjat försöka minska returerna så mycket det går. Det jag gör då är:

  1. Håller mig till märken som jag är bekant med. Ofta är det märken som jag tidigare köpt på Sellpy och där min returgrad varit låg.
  2. Kolla upp märket i min egen köphistorik för att se om jag returnerat några plagg av samma märke innan.
  3. Undvika plagg och märken som framstår som udda, även om de är billiga och ser fina ut. Om jag ändå ska skicka en retur med halvfull låda har jag dock ibland släppt begränsningarna lite.
1 gillning