Ja, provar alla 25 och behåller de två som passar bäst. Enkelt och billigt sätt att bära snordyra kostymer. Tror förresten att deras marginalkostnad för returer är avtagande. Deras hantering blir inte väldigt mycket dyrare om jag skickar tillbaka 23 plagg istället för 3.
Jag älskar Sellpy och börjar alltid min shopping där. Kanske 80% av alla mina kläder kommer från Sellpy.
Jag blev faktiskt lite förvånad att jag “bara” har 40% returgrad. Jag brukar alltid köpa minst dubbelt så mycket som jag behöver. Men senaste tiden har jag varit hårdare att bara köpa bra skick och varumärken jag känner igen. Så nu behåller jag ibland båda, fasten jag bara behövde en, för att båda är bra.
Helt tokigt hur fin märkeskläder som finns för 35kr st!
Sellpy styrs av algoritmer och allt utgår från tillgång och efterfrågan. När man köper av en fysisk person styrs priset till någon del av vad säljaren anser att varan är värd. På Sellpy kan priset gå långt mycket lägre, om utbudet är stort och/eller efterfrågan låg.
Priserna på Sellpy sätts via schabloner. Att priserna på vissa varor ser höga ut beror inte på att de faktiskt säljer för de priserna. Nivån har ännu inte bara sjunkit till nivån där de säljer. Sellpy experimenterar en hel del med hur stora steg i prisreduktionstrappan som görs och hur länge varor ligger kvar på varje nivå. Ofta går det numera fort i början medan varor kan ligga kvar längre på lägre prisnivåer.
Tycker det blir sämre varje år (använde först 2018 och då var det helt okej), senaste rundan såldes 2 av 16 artiklar och 0 kr i vinst - har också en trög aktiv just nu.
Tycker prissättningen har blivit helt galen. Två ex av samma tröja kan vara prissatt med 2500 resp 170 kr. Och då är det den dyrare tröjan som är feltvättad och nopprig.
Jag har slimmat min shopping där det senaste året. Jag letar till 99% efter plagg jag redan sett irl eller på märkets hemsida. Så jag vet exakt hur passform, storlek, material etc är. Men sen har jag blivit väldigt duktig på att se hur plagget sitter på provdockan och därför veta hur det kommer se ut på mig. Provdockornas mått står ju på sidan, så då är det lätt att se om plagget krympt eller om axelsömmen sitter tokigt.
Jag köpte nyligen 6 st ulltröjor av mitt hemliga favoritmärke. Av någon anledning verkar varken Sellpy eller andra köpare känna till märket (fruktansvärt dyrt i nypris, man måste typ sälja ena njuren för att ha råd) och Sellpy beskrev skicket som “acceptabelt” pga alla noppror, djurhår och någon fläck. Men jag har en jäkligt bra ullkam, fläcktvål och klädroller, så jag håvade hem alla för en dryg tusing! Det gäller att se vad man på ett rimligt sätt kan fixa själv. Tex så undviker jag hål, trådddragningar och gulnade kragar eftersom det kan vara lite av ett lotteri.
Det finns många knep i den här genren. Jag köper skjortor på Sellpy. Jag har några favoritmärken och håller mig till dem. Är det hål, fläckar, markant slitage eller saknad knapp på skjortorna anmäler jag det och då blir de gratis. Det brukar gå att fixa allt sådant så att de går bra att använda ändå. Vanligt är också fläckar från deodorant. Dessa går lätt att ta bort med bikarbonat och diskmedel. Sedan blir de helt fräscha.
Det är tydligt att vissa märken har någon sorts statusfaktor som drar upp priset väldigt. Andra märken är lika dyra eller dyrare men har inte samma statusfaktor. Att statusmärkena kostar 3-4 gånger mer är vanligt. Har man koll på vilka märken som har hög kvalitet men ingen status kan man lätt göra fynd.
Jag har aldrig sålt något på Sellpy men däremot köpt mängder där. I princip det mesta från alla kategorier. Men med en sak gemensamt - Det var på den tiden Sellpy sålde på auktion via Tradera. Du kan läsa mer i den här väldigt långa Flashbacktråden:
Det var bara ett problem, eller snarare väldigt många problem som Sellpy fajtades med på Tradera från i princip första dagen de började kränga sina prylar där.
de som värderade prylarna på Sellpy hade noll koll på prylarnas värde varför utgångsbudet mestadels blev helt fel. Det bästa hade kanske varit om Sellpy lagt ut allt med utgångsbud 1 krona. Men så skedde aldrig. Och lade de ut prylar på utgångsbud 1 krona så…
Sellpy lade ut sådana extrema mängder med objekt så det kvävde hela den svenska marknaden. Som ex… om det totalt finns 2000 par jeans ute på budgivning - frånsett Sellpy naturligtvis - och Sellpy vräker ut 22500 par och lägger dessa på utgångsbudet 20 kronor… så kväver det alla andra säljare.
Objekt jag själv köpt som kan nämnas… ett 30 tal amerikanska LEE jeans för 30 kronor paret som varit i nyskick.
Ett 30-tal kostymer från Hugo Boss, Suitsupply, Yves Saint Laurent, Oscar Jacobson i absoluta nyskick för under en hundring per plagg. Samt mycket kameror, hemelektronik som varit klart felvärderade från första början som i princip skänkts bort.
Tyvärr, för oss köpare, blev trycket för stort från alla andra säljare som ansåg att Sellpy i princip bara dumpade priserna så Sellpy blev avstängda från Tradera.
Lite märkligt att ett par år senare, dvs NU, håller BLOCKET på att gå i graven. Ska däremot puffa för en annan sida som gör sina små sprattlande försök att ge sig in på marknaden:
Vad är den tänkta slutsatsen av detta? Det går bra att göra fynd på Sellpy idag också även om sajten mognat något jämfört med hur det såg ut på Tradera-tiden. Jag handlade själv en hel del då också men tycker att det på sitt sätt fungerar bättre nu.