Hur är Sellpy för säljare?

Jag köper mycket på Sellpy men har aldrig sålt något. Jag uppfattar att villkoren är rätt dåliga. Det man främst verkar få vettigt betalt för är särskilt attraktiva varor som ändå skulle vara lätta att sälja själv. Det mesta av begagnade varor har stort överutbud vilket leder till att priserna trycks ner till väldigt låg nivå. Som köpare är det attraktivt men inte för säljare.

Jag har på sistone provat att beställa en del varor med dåliga beskrivningar och/eller bilder. Jag har alltså medvetet valt att beställaxexakt de varor som de flesta skulle rata. Just därför är de extremt billiga. Kvaliteten är varierande och det hela är pyssligt. Dock finns absolut guldkorn som felmärkta varor av dyra märken i närmast felfritt skick. Som regel får jag dessa varor gratis under förutsättning att priset är lågt.

Jag funderar över hur säljarna av dessa varor kan ha tänkt eller agerat. Utifrån vad jag läser i media verkar det som att säljare har möjlighet att korrigera felmärkningar, dåliga bilder, felaktigt låga utpriser och liknande. De säljare som skickat in dessa varor är alltså sannolikt helt passiva och reagerar inte alls på de uppenbart bristfälliga presentationerna. Vad logiken bakom det är vet jag inte.

När varor går under prisnivån 50 kr så får säljaren inte längre någon ersättning. Hela försäljningssumman tillfaller då Sellpy. Det är denna prisnivå som dominerar bland det jag köpt. Jag vet inte hur det kan påverka.

1 gillning

Har testat att sälja en gång, aldrig mer :slight_smile: skänker hellre till välgörenhet.

2 gillningar

Vad var problemet i mer konkret mening? Eftersom vissa säljare trots allt verkar nöjda antar jag att det finns variationer i märken, storlekar, smak eller annat. Vissa har sannolikt saker att sälja där överutbudet inte är lika enormt som i andra segment,

De sålde min svindyra 800-kronors fina ullhalsduk med rosa rosett(!) för en 50 lapp. Stryk borde de ha fått.

Du kan justera priset själv om du inte tycker det är rätt satt. Jag har bara sålt en gång via Sellpy. Det är väldigt bekvämt eftersom de sköter allt men man blir inte rik direkt.

2 gillningar

Nu var det här alldeles i starten :slight_smile: Kanske är annorlunda nu?

Så kan det vara, det är lätt att ändra nu iaf :slight_smile:

1 gillning

Det beror nog på. Vissa märken och modeller verkar vara hypade. Samtidigt handlar mycket om efterfrågebilden. Många märken som kostar mycket nya har inte någon stor efterfrågan av begagnade artiklar.

Sellpy är helt klart mer moget nu men det som främst behövs är generellt större efterfrågan på begagnat.

1 gillning

Flitig Sellpy-kund här :waving_hand: Som köpare kan sidan vara rena guldgruvan, men aldrig i livet att jag skulle sälja något där :face_with_peeking_eye: Varor som är horribelt fel prissatta, upphängda på en galge så det ser ut som en skrynklig potatissäck, fel uppgifter ang material (nej, 100% bomull är inte samma som 100% ren ny ull), kläder för damer som hamnat på herr-sidan och tvärtom, plagg som uppges ha stl L fastän det tydligt står XS på lappen i plagget osv osv

3 gillningar

Den typen av fel är vanliga och för det mesta får man plaggen gratis om de kommit ner i pris. Är plaggen av mer generisk typ (Outdoor-plagg, träningskläder, mössor etc.) kan de enkelt ges till den i familjen som har rätt storlek.

Ett annat problem är att kategorierna inte fångar upp stora delar av de plagg typer som faktiskt finns. Jag har t.ex. köpt en massa golfkläder för rena struntsummor. De är inte helt billiga att köpa nya. Skulle de ligga i en kategori som heter golfkläder skulle de nog lättare hitta rätt köpare.

Sellpy är ett bra alternativ om man annars hade slängt/donerat saker. Fått saker sålt till både under och överpris. Hatar att ha kontakt med struliga köpare också.

1 gillning

Har sålt 1 gång och håller med ovan, aldrig igen. Första påsen är gratis, så det är bara att trycka in allt där och hoppas. Men det tog över 1 år innan allt blev sålt, inkl extremt lång hanteringsprocess innan något ens lades ut. Jag fick därmed kanske 20 kr med jämna mellanrum under 1 år :face_savoring_food: Då kan man ju lika gärna gå med påsen till välgörenhet och välja ut enstaka plagg, typ vinterjackor, och sälja via Vinted istället.

Förslagsvis lägger man inte ut 200 plagg samtidigt, för då gör man inget annat än att packa och skicka.

Sellpy verkar dessutom vara väldigt ojämna i sina bedömningar, de tyckte ett par av mina svindyra knappt använda byxor inte ens skulle gå att sälja så de skulle kastas direkt. Lovar att någon på sorteringen tog dem själv.

2 gillningar

Varit med om samma på ett par Levis, men de var kanske inte svindyra.

Dock bättre att sälja via Sellpy än att slänga/skänka om man vill göra 0 jobb.

Har personligen skänkt istället för att sälja genom Sellpy :grin:

1 gillning

Jag, eller rättare sagt min fru, har sålt en del på Sellpy. Fördelen för oss är att vi kan packa allt i påsar och skeppa iväg det. För vi pengar för sakerna så var väl det nice.

Dyrare saker, märkesprylar etc säljer vi själva.

Men som sagt, inget man blir rik av. För mig är det stora värdet i att bli av med saker. Som förhoppningsvis används av någon annan :slight_smile: