För länge sen hade jag konto på Tradera där jag sålde mycket…jag har efter ett par års uppehåll startat upp mitt gamla Traderakonto igen och lagt ut 3 styck annonser med bud så får vi se om jag får några bud på dom.
Min erfarenhet är att mycket verkar mer svårsålt på Tradera nu än för typ två år sedan eller så. Det som blir sålt säljs till ett lägre pris, tidigare gick barnkläder åt som smör i solsken. Någon annan som observerat samma sak? Kanske finns fler konkurrerande plattformar nu. Bra när man är köpare förvisso, sämre när man vill sälja något.
Men jag gillar annars Tradera- en stor fördel att man enkelt kan köpa och sälja med hela landet som marknad. Frakten har blivit lite väl dyr nu dock.
Det där varierar kraftigt mellan olika kategorier. Det som sannolikt påverkat är att andelen professionella och semi-professionella säljare har ökat. Den tydligaste professionella aktören är Sellpy. Jag föredrar själv att handla på Sellpy utanför Tradera eftersom det är mer fördelaktigt. Många av de mest attraktiva varorna säljs dock via Tradera.
Jo… fast en nackdel med exempelvis Sellpy tycker jag är att man inte kan ställa frågor om varan. Samt att sakerna ofta fraktas från andra länder. Jag köper begagnat mycket för klimatets skull och vill därför helst undvika lång fraktväg.
Tradera är bra, ffa för sådant som har en lite smalare marknad där det kan vara svårare att hitta köpare via Facebook/Blocket om man inte bor i en storstad. Också bra om man inte vet vad priset borde ligga på. Nackdelen är ju tiden man behöver lägga på att ordna med frakt, sådant som är värt under ~150 kr lägger jag nog hellre ut på Marketplace/Blocket alt skänker.
Sellpy är en marknadsplats. Varor som har dålig beskrivning eller dåliga bilder säljs billigt. Man kan chansa om man vill. Det funkar.
Att några varor skulle skickas till Sverige från andra länder är inget jag känner igen. Däremot finns ett lager i Polen för diverse utländska marknader.
De stora och avgörande fördelarna med Sellpy är att du kan få fri frakt och har returrätt. Jag har tidigare haft problem med privatsäljare gällande storlekar och skick på varor och fraktkostnaden utgör ofta en stor del av den sammanlagda kostnaden.
Jag är alltid noga med skicket på allt jag beställer på Sellpy. Ofta hittar jag hål, fläckar eller annat som inte stod i beskrivningen. Eftersom jag köper varor i låga prisklasser brukar jag få pengarna tillbaka men få behålla varan. Jag lagar sedan hålen och tvättar de smutsiga plaggen. Grejerna blir förstås inte toppenfina men de fungerar att använda. Jag har ett helt gäng sekunda skjortor från Sellpy som jag använder hemma. Under pandemin har det funkat riktigt bra.
(återupplivar en något gammal tråd, då Tradera kom upp i en annan tråd, och jag kände behov av att summera min “Tradera-resa”… )
Under covid började jag se om hemmet och fann rätt stor tillfredställelse i att sortera bort och göra mig av med saker som inte längre användes. Alltifrån “bra att ha (but not really)”, till sånt som barnen inte använde längre till saker jag själv släpat med mig genom massa flyttar.
Kruxet är att varje enskild grej oftast faller inom “så liten grej och så mycket jobb, gör ingen skillnad”. Så jag gjorde det jag vet motiverar mig… byggde spreadsheet för att sätta mål och mäta progress.
Och nu… drygt 3 år senare. Totalt 86 836 kr - plus att det går att komma in i förrådet!
Ibland har pengarna gått till livskvalitéförhöjande-nice-to-have-saker enligt “får endast köpas när jag sålt av motsvarande summa”, annars som extra sparande.
Kul att höra att fler säljer på Tradera! Jag körde spreadsheet i början, men kände att det tog mer energi än det gav. Så jag bara fortsätter sälja! Har lite koll via mitt dokument för mitt månadssparande.
Det mesta går att sälja på ett eller annat sätt. Enkelheten i att sälja olika saker varierar enormt mellan olika kategorier. Det har ofta ingenting med varans ”kvalitet” att göra utan mest med typen av vara.
Jag har tidigare sett det som en sorts sport att ”sälja allt som säljas kan”. Jag har justerat titlar, kategorier, beskrivningar och tagit bilder från olika vinklar osv. Det är absolut inget fel med den här modellen. Om inte annat är det lärorikt. Ibland får man returnera pengarna när kunden hittar olika fel som jag inte noterat fanns där.
Numera bor jag utomlands som expat. Det innebär att jag har en inkomst på en högre nivå än när jag jobbar i Sverige. Till någon del har det också lett till att jag omvärderat värdet av tid och pengar. Att få en extra förtjänst på låt säga 10 tkr genom att sälja prylar är fullt möjligt men tar en hel del tid att få till. Att få motsvarande extra inkomst som expat tar kanske en vecka eller något sådant.
Jag kommer rimligen fortsätta sälja saker men främst satsa på lättsålda varor. Resten får typ Myrorna ta hand om.
Ser man till alternativkostnad med tid så är det ju helt klart tveksam sysselsättning. Åtminstone för de prylar med lägre pris (mina Pokémon Game Boy spel i kartong tror jag nog gav bättre avkastning än om jag investerat motsvarade på börsen )
Man bör nog se det just som en sport/hobby, eller med något högre syfte (återanvänding/återvinning).
Men jag håller mig borta från Blocket, där det oftast är mer diskussion och ”hämta på plats” (vilket är en timesink - finns många sjukt struliga människor som aldrig kan dyka upp när de säger).
Började använda tradera i högstadiet kring 2001. Det var underbart där då! Jag och mina kompisar köpte massa skivor/musik och var lite räviga genom att luska reda på skivor från privatpersoner på skivsamling.nu (ett svenskt discogs, men utan marknad) som vi köpte billigt och sålde dyrt på Tradera.
I dag är Tradera ett ganska sorgligt tillhåll. Sellpy (och liknande företag) dränker sidan i dussinvaror som är prissatta långt över sitt värde enligt mig.
Med det sagt: gillar Tradera för att köpa och sälja saker som är enkla att kategorisera och söka på. Jämfört med marketplace/blocket är det en fantastisk feature att Tradera “stänger affären” åt köparen/säljaren.
Att Sellpy och liknande företag dominerar stort i vissa genrer på Tradera är sant. Dock vet jag inte om prissättningen hos dessa företag är ett problem. Sellpy prissätter med algoritmer och det får som konsekvens att en hel del varor slumpas ut till betydligt lägre priser än vad de skulle säljas för på annat håll.
Generellt tycker jag att de olika företagen har som fördel att de etablerar prisnivåer för varor, på ungefär samma sätt som gäller på Bokbörsen. Man behöver som säljare inte fundera på vad varan ska kosta. Om den prissätts till 1 kr lägre än vad företaget X säljer den för så är det “good enough”.