Barns ytterkläder Smarta sätt att hålla ner priset?

Jag har handlat en hel del på Sellpy och upplever att det fungerar bra. För att Sellpy ska bli riktigt “effektivt” är det dock bra att tillämpa en del olika tricks. Dessa har jag lagt upp i en separat tråd.

Att handla begagnat på Sellpy - tips & tricks - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet

Jag uppfattar att fokuset på märken i TS frågor är lite feltänkt. Det finns såklart välkända kvalitetsmärken och de går ofta för relativt höga priser, åtminstone om de är i gott skick. Sedan finns det billigare märken och där är möjligheten att fynda större. De är helt enkelt inte lika populära, även om skicket är bra. Sedan finns en djungel av mindre kända märken.

En bra modell kan vara att googla på obekanta märken. Ibland får man upp en snygg hemsida och det visar sig att märket kanske är jättestort och populärt i Tyskald. Ibland hittar man ingenting. Inte sällan beror det på att märket är ett eget varumärke från någon utländsk stormarknadskedja. Det behöver inte betyda att det skulle vara något fel på dessa varor men det är klart att variationerna i storlek, kvalitet etc. kan vara stora. Chansen att slippa returnera varor är betydligt högre med märken som du känner till.

Jag har lärt känna en del märken på Sellpy specifikt, alltså märken som jag aldrig sett i någon fysisk butik. De säljs säkert på stan någonstans men sannolikt i butiker som är dyrare än de jag brukar gå till. Jag brukar kolla specifikt efter dessa märken när jag handlar på Sellpy. Eftersom jag har kännedom om dessa kan jag fynda dem emellanåt till relativt låga priser. Det finns helt säkert sådana möjligheter inom olika kategorier. Att tipsa om specifika märken blir lite fel utan tipset är snarare att våga prova och hitta de märken som är bra utan att vara så kända (och därmed säljas till höga priser).

Jag tror det viktigaste när det gäller strategi är att vara överens i familjen. Jag brukar själv vara hårt inriktad på låga priser. Med den profilen är det klart att man ofta hittar plagg i superfint skick men med lite konstig färg, udda märke eller liknande. Det är bra att vara överens med sin partner om hur viktigt det är en viss standard ska hållas. I annat fall blir det lätt att partnern går ut på stan och köper mycket dyrare grejer, för att “barnen inte ska se fattiga ut”.

En riktigt bra strategi är att köpa begagnade kläder med skador och reparera dem själv. Har man en symaskin och kunskap om hur den fungerar är det ett väldigt bra sätt att spara pengar.

2 gillningar