Helhetskoncept för kläder | Tankar, ideér och lösningar

Ämnet passar kanske inte i ett ekonomiforum, men har här på forumet sett exempel på många andra intressanta trådar om allt möjligt, så jag testar…

Har själv länge upplevt kläder och mode som ett nödvändigt ont snarare än något som är kul eller ger mig något öht. Jag lägger helst så lite tid som möjligt på allt som har med kläder att göra. Ändå vill jag vara hyfsat välklädd och ge ett helt, rent och seriöst intryck.

Mina fördomar säger att många i detta forum har liknande inställning till kläder. Ingen av oss kommer undan och därför vore det intressant att höra era tankar, idéer och lösningar.

Jag själv försöker exempelvis att köpa fler av klädmodeller jag gillar, som passar bra och verkar vara av god kvalitet. Exempel: jag köper jag en skjorta jag gillar. Om den sen verkar hålla bra kvalitet så köper jag gärna ytterligare 5st likadana, i olika färger. Jag tenderar att köpa en hel del på Brothers, mest för att det är tidseffektivt, rimlig prisnivå och enkelt.

Hur sköter man sin garderob på ett så smidigt sätt som möjligt? Hur gör ni era klädinköp? Vilka butiker eller hemsidor handlar ni på? Någon som lyckats med outsourcing på detta område? Köpa billiga eller dyra kläder? Hur hittar man bra kvalitet? Finns det något smidigt sätt att enkelt se vad som är trendigt eller ska man bara köpa sådant som alltid går hem?

Jag köper 10 pack vita skjortor, 20 pack vita, svarta, mörkblåa, militärgröna t-shirts, 100 pack strumpor, 100 pack kalsonger, Kostym, löpartights, badshorts. 3 par jeans och två par chinos och några shorts. Jag gillar inte tryck och text, enkelfärgade är snyggt och enkelt. Allt går att kombinera och är lätt att tvätta/sortera.:nerd_face: Avskyr att sortera strumpor så om alla är likadana är det enkelt.

Köper nästan uteslutande t shirts och strumpor på Lager 157, byxor på Jack&Jones, jeansen håller i många år. Nyligen upptäckte jag dock Resteröds bambukalsonger och blev smått frälst så får väl succesivt byta ut mina underkläder och eventuellt strumpor. :rofl:

Jag är minimalist och körde på galgtricket: hängde alla galgar inåt åt ”fel” håll. Kläderna jag använde minst en gång hängde jag tillbaka åt ”rätt” håll. Efter ett kvartal hade jag en god överblick vilka kläder som används.
Resten skänkte jag.

Använder (och äger) idag totalt sett (minus underkläder och strumpor och jackor) 32 plagg.
Har aldrig saknat de cirka 100 jag skänkte.

2 gillningar

Låter som ett enkelt upplägg :+1:Du har alltså då bara vita skjortor? Hur ofta byter du ut kläderna?

Kör själv också nästan enbart helfärgade plagg.

Gillar också minimalism i någon mån. Har också faktiskt testat galg-tricket och det funkar bra.

Enkelt att sortera ut och skänka, men desto svårare att smidigt införskaffa nya kläder upplever jag.

1 gillning

Jag har hittat mina favvomärken och håller mig till dom

Det där önskar jag ibland att jag gjorde. Jag har några plagg som jag verkligen gillar och som jag har haft länge. Jag önskar att jag hade köpt flera av de kläderna så att jag när de jag använder är slut kunde plocka fram en “ny”.

Det beror på hur du vill se ut, eller snare hur du behöver se ut. Om du inte har ett jobb där hur du presenterar dig själv är viktigt skulle jag köra på ett koncept liknande förslagen ovan, t.ex. alltid vita skjortor och mörka kostymer, alltid svart polo etc etc. Jac har själv lekt med tanken på att ha 2 likadana pilotoveraller och bara ha dem ( undantag fest, bröllop, begravning etc).

Finns högre krav på hur du ser ut är basgarderob en ide. Det kommer kräva lite i början men när du väl har den är jobbet i stort sett klart. Kan väldigt grovt se ut så här:
1 grå kostym, gärna 3-delad om du gillar väst.
1 svart och en mörkblå ditto.
3 vita skjortor och 3 i andra färger, alla ljusa i diskreta färger.
Du kör full suit vid formella tillfällen och kombinerar fritt kavajer, byxor och skjortor med varandra (allt bör passa med varandra). Från tre kostymer och 6 skjortor kan du få ihop rätt många kombinationer. Kör du dessutom västar blir det ännu fler. Det ingår skor och annat i en basgarderob, och du kan lägga till jeans, chinos och tröjor, men det är grunden. Om du vill kan du kan söka på yt för mer detaljer.

Hur sköter man sin garderob på ett så smidigt sätt som möjligt? Hur gör ni era klädinköp?

Jag må vara eccentrisk men jag har världens tråkigaste garderob. Jag har under senaste åren helt bytt ut min garderob till ett nytt koncept som jag tänker fortsätta köra på. Bakgrunden var att jag var trött på att köpa kläder och trött på att välja kläder.
Jag köper helt enkelt exakt likadana kläder och behåller dem till de behöver bytas, då ersätter jag dem med precis identiska plagg.
Vidare har jag inte allt för många olika typer och färger. Jag håller mig till de jag gillar och som jag vet funkar. Khaki, marinblå, svart och vitt.

På jobbet bär jag nästan alltid svart kostym med blå skjorta och på fritiden bär jag nästan uteslutande chinos med en skjorta till, kanske en jumper att dra över, eller en piké tröja.

Innan pandemin så hade jag alltid 5 skjortor på kemtvätten och 5 skjortor att använda under veckan. Bytte rena mot smutsiga en gång i veckan. Det är 10 stycken identiska blåa skjortor. Kör button down eftersom jag sällan använder slips och det känns dessutom mer ledigt så att man kan ha dem på fritiden också

Vilka butiker eller hemsidor handlar ni på?
Köpa billiga eller dyra kläder?

Jag köper relativt dyra kläder. Men det är snarare för kvaliteten och modeller jag vet passar mig.
Kostymer, tröjor och en del annat; Oscar Jacobson som jag tycker håller god kvalitet genomgående. Skjortor från Stenströms (men där har kvaliteten gått ner senaste åren så där kanske det blir aktuellt att byta).

Skor köper man ju inte så ofta. Tar man hand om dem håller de länge. Jag har exempelvis inte samma skor på mig på jobbet som jag har när jag går till jobbet. Skorna jag har på jobbet används endast inomhus på jobbet. De har jag haft i 12 år, sulat om dem en gång.

Samma gäller ytterkläder. Mina två vinterjackor har jag haft 12 respektive 7 år.

Här är i princip hela garderoben om någon undrar. Tror jag fick med det hela :slight_smile:

Kategori Vad Antal
Skjortor Vit 2
Skjortor Blå button down 10
Kostym 2-delad svart 2
Kostym 2 delad blå 2
Tröjor Ylletröja 1
Tröjor Svart jumper 2
Tröjor Grå luvtröja 2
Byxor Khaki chinos 3
Byxor Marinblå Byxor (ylle) 2
Byxor Marinblå chinos-shorts 2
Byxor Jeansshorts 1
Byxor Trekking byxor 1
Byxor Gymshorts 1
Byxor Badshorts 1
Tröjor Piké svart 3
Tröjor Farfarströja vit 3
Tröjor T-shirt vit 4
Tröjor T-shirt (träning) 2
Skor Svarta oxfords 1
Skor Svarta oxfords - som endast används på jobbet 1
Skor Bruna oxfords (dessa är mina favoriter, köptes begagnade för ca 10 år sedan) 1
Skor Sandaler 1
Skor Löpskor 1
Skor Sneakers vita 1
Skor Trekking skor 1
Skor Vinterkängor 2
Skor Chelseaboots svarta 1
Ytterplagg Regnrock 1
Ytterplagg Dunparka 1
Ytterplagg Trenchcoat 1
Ytterplagg Kort sommarjacka 1
Ytterplagg Rock i ull 1
Övrigt Halsduk 1
Övrigt Mössa 1
Övrigt Keps 2
Övrigt Tunna handskar 1
Övrigt Tjocka handskar 1
Övrigt Svart bälte läder 1
Övrigt Brunt bälte läder 1

Tråkigt va? :slight_smile: Samma outfit dag in och dag ut.

De här har varit mina trotjänare:

2 gillningar

Jag har för mycket kläder men har istället anammat tesen att använda vad jag har. Nu under semestern går jag i sorgliga gamla reklamtröjor när jag ändå inte träffar folk. Med tiden slits de ut och blir fönsterputstrasor eller landar i textilåtervinningen.

Jag har ett jobb där jeans, t-shirt och hoodie funkar bra. Jeans köper jag på rea när sådana tillfällen ges (hela sommaren!) och hoodies är lite samma grej. T-shirtar har jag så jag kan gödsla med. Alltifrån gamla bandtröjor via ironiska Gen X-tröjor från t ex 6dollarshirts till jobbtröjor med logga.

Underkläder och strumpor köper jag på mig i storpack och företrädesvis i helsvart så slipper jag konstra och det vid tvättsortering också matchar min övriga garderob. :slight_smile:

Jag tvättar inte varmare än jag måste (#miljömupp) och torktumlar aldrig. Det sista spar inte bara energi och miljö utan också kläder.

Bonus:
Jag testade ett par år att fr o m oktober (när det inte riktigt funkar att torka kläder utomhus) t o m mars (när det börjar funka igen) inte tvätta annat än underkläder och strumpor. Övrigt lade jag i textilsäckar och jag hade sedan tvättvecka nå’n gång runt påsk.

Det låter helknäppt, men visade för mig att jag inte behöver mer kläder och det tvingade mig att använda vad jag har. Det gav en ypperlig chans att städa ur garderoben och rensa ut så’nt som inte passade.

3 gillningar

Jag använder Sellpy mycket och köper alltså merparten av min kläder på second hand. Oftast håller jag mig till märken som jag känner till för att undvika konstiga passformer.

Normalt brukar jag betala 30 kr styck för skjortor som jag använder mycket. Det är betydligt billigare än t.ex. Myrorna.

Man får alltid en del kläder som inte passar eller som har olika defekter. För de defekta sakerna får man pengarna tillbaks men får ofta behålla varorna. Skjortor som har någon fläck eller skada använder jag hemma. De som har hål lagar jag.

1 gillning

Sellpy fungerar bra för skjortor och även hyggligt för jeans. För sådant som kavajer och kostymer finns ett stort utbud men mycket är omodernt eller passar dåligt.

En tydlig fördel med Sellpy jämfört med andra second hand-alternativ är att det finns ett stort utbud i olika storlekar. Det är också bra att priserna sätts av en AI-algoritm. I en normal butik hänger de varor som ser lite dyra ut kvar. Här kommer de på ”automatisk rea”. Jag brukar vara petig och mest plocka ut godbitarna varje gång jag lägger en beställning, alltså plagg av bättre/finare märken som säljs för 30-50 kr. På Myrorna skulle sådana skjortor säljas för kanske 200 kr baserat på märket. Det kan man förstås tycka är hyggligt men allt är ju relativt.

Något minimalistisk och det mesta second hand. Försöker tänka kvalité så långt det går. Blir en hel del pengar över att investera eller göra annat roligt för.

Haha, hög igenkänning på detta! Har en typ identisk garderob. Kan det vara en klassisk “kille runt 40 i finansbranschen”-garderob? :sweat_smile:

Skillnaden är att jag har jeans eller chinos/slacks istället för tvådelad kostym. Och sen fem kavajer från Tiger i olika färg.

Ett tips gällande skjortor. På NK kan du få skräddarsydda skjortor till hyfsat pris och jag har nyligen provat Tailor Store också med gott resultat. Då kan man få identiska skjortor som passar perfekt fast i olika färg/kvalitet, så ser det inte ut som att man har samma skjorta varje dag, fast man typ har det. :upside_down_face:

1 gillning

Kläder är sjukt boring. Att vi dessutom fortfarande 2021 använder tvättmaskiner i våra hem är helt sjukt, vilken meningslös syssla egentligen. Så ett tips är jeans, de behöver man (nästan) aldrig tvätta. Vädra + lägg i frysen ibland bara.

Detta är dock överskattat, i 99,7 fall av 100 gör det varken till eller från. Klä dig bekvämt istället.

Låter bra. Vilka är de?

Schysst att du delar med dig. Ser bra och enkelt ut.

Billigt, miljövänligt och säkert bra om man gillar det. Själv skulle jag aldrig orka hålla på så. Tänker att det aldrig kan vara värt att lägga den tiden och energin att hitta olika plagg.

Hamnar själv ofta mitt emellan två storlekar, så detta var en bra idé. Antar dock att man måste lägga ner en del energi på det initialt innan man har mått och hittar en bra passform?

Är för mig OK med jeans på jobbet, så att enbart köra jeans vore kanske en smart del av konceptet. Men kläder i frysen alltså? :joy: Kan man inte lika gärna bara köra tvättmaskinen då?

Sellpy är bra för vissa kategorier av plagg, som skjortor. Där är ”felmarginalen” inte så stor. För en rad andra kategorier funkar det men det är inte alls lika enkelt att få till det bra. Jag ser en poäng i att kunna logga in på en sajt och hitta ett jätteutbud av plagg i rätt storlek. Om man ska behöva ”vänta in” plagg eller bara hitta enstaka saker blir det inte lika intressant.

Haha inte jag heller. Därför handlar jag inte mycket kläder numera. Bara jobbigt att gå i affärer, köpcentrum etc.

När jag handlade mer nytt förut var det även då lite jobbigt, för då var det svårt att hitta något snyggt till ett hyfsat pris. Nu behöver jag åtminstone inte tänka på priset. Och eftersom jag handlar så mycket färre kläder numera kan jag lägga ut lite mer på bra märken även när jag handlar nytt.

En del energi, men inte mycket. De har en app som ska funka bra där man tar en bild framifrån och från sidan. Jag var skeptisk och använde vanligt måttband. Tredje skjortan jag fick hem satt som en smäck och fick bra hjälp av deras kundtjänst. Tre försök verkar vanligt, det har jag hört från vänner som använder liknande tjänster. Och när man väl har rätt mått är det ju bara att beställa utan att behöva ge sig ut i verkligheten och prova och prova och prova.