Hej, sitter och funderar på vilka kläder och skor som ger mest för pengarna? Bäst kompromiss mellan hållbarhet, kostnad, utseende. När det gäller skor har jag fastnat för fabrikat Ecco som jag tycker ger mycket för pengarna.
Tänker typiska vårkläder, annars är nog typiska arbetskläder helt överlägsna när det gäller hållbarhet. Vilka är era favoriter?
Om du vill ha skor som du kan ha länge och som är lätta att reparera så är det bättre att satsa på ett par randsydda skor. Denna typ av skor är lite dyrare i inköp men det är inte så kostsamt att tex byta sula när den är sliten. Putsar man och håller efter dem emellanåt så håller de för evigt.
Finns många tillverkare, men jag tycker Loake är prisvärda. Köp en klassisk Oxford, den fungerar till alla tillfällen.
Ska du ha dem på jobbet som förskolelärare eller investmentbanker, eller ska du ha dem på fritiden när du är ute i naturen?
Jag gillar att köpa få men bra och multifunktionella plagg. Sällan ”prisvärt” om man inte beaktar att jag har de flesta plaggen i 10-15 år eller längre.
Kör ofta Chelseaboots från RM Williams som är svindyra men sköna och välgjorda och funkar till både jeans och mer dressat.
Använder klassiska ullrockar eller oljerock när så krävs. Baracuta bomberjacka på våren.
Jeans råa, från Nudie utan brodyr i röven.
Skjortor från Stenströms för de passar mig.
T-shirts från Asket eller Houdini i enfärgat vitt, svart, grått.
Friluftskläder nästan uteslutande från Houdini och Norröna för de håller grymt länge.
Håller med om att Ecco gör bra skor. Använder mest Ecco-skor till vardags.
Jag köper mycket av mina kläder begagnade. Jag brukar ändå försöka hålla mig till märken jag känner till sedan innan.
För det mesta använder jag jeans och skjorta. Det är plagg som är lätta att köpa begagnade. Ett favoritmärke på skjortor är Seven Seas. Nudie jeans eller Lee är de märken jag använder av lite finare jeans. Sedan har jag även en hög med hemmajeans som är mer slitna eller av enklare märken. När man jobbar hemifrån behöver man inte använda kläder av första sortering. Tidigare kanske jag skulle ha slängt kläder som fått fula fläckar eller hål men nu använder jag dem hemma istället.
Loppis är grymt bra om man hittar rätt ställe. Har hittat en riktigt bra loppis nu! Snorbilligt och hög snitt kvalitet och bra utbud. Tre skjortor o en byxa för typ 200spänn i mina ögon fina grejor
Tror tipset är loppis i höginkomst/övre medelklass område/kommun. Skall gärna ska drivas av någon idiell förening som skänker bort alla pengar
Har inte några säkra tips tyvärr.
Handlat en hel del Skjortor på Dressman. Inte behövt några nya på länge dock .
Ett gäng skjortor jag köpte för 10+ år sedan av blandmaterial hade och har en helt fantastisk kvalitet. Var inte dyra. Vissa är märkta “Easy care cotton blend”
Knappgaranti. Tappad knapp ny skjorta om jag minns rätt. Ingen har tappat någon knapp!.
Strykfria. Man bara hänger dom på tork. Funkar fortfarande fint
Hållit färgen alla år trots 100++ tvättar. Mörkblå är fortfarande Mörkblå.
Mjuka och sköna,
Jag misshandlar dom genom att bära 200 gram smartphone i bröstfickan. Dom håller formen ändå.
Har hänt att någon skjorta har sett lite ofräsch ut pga svag missfärgning från deodorant och behövt kasseras. bättre val av deo hade nog kunnat undvika det.
Ett bevis för att det går att göra kläder som håller extremt länge. ( om man vill eller på ren tur ?)
Man fick samma känsla av kvalitet på dessa skjortor som på militärbyxor modell M59 från lumpen. Gjord av fantastisk tunn och lätt men stark tät kvalitetsbomull inga myggor kunde sticka igenom. Extremt hållbara.
Har för mig att det fanns en tråd om det här. Kanske var det bara om strumpor.
Nåväl, Ecco är jättebra. Har testat både lågskor och kängor. Väldigt bra. När det gäller skogskläder och framförallt kängor har jag funnit att 5.11 är bäst. Har testat bla. Magnum och Ecco just när det gäller kängor men 5.11 är verkligen bäst. Har varit på en del strapatsövningar där en del kört andra märken. Meindl verkar bra också. Ej testat själv.
Träningsdojor Hoka.
Till vardags går jag i Boss eller Dressman. Boss kallingar och skor är inte bra:
Arbetskläder Blaklader eller Jula.
Strumpor Seeger från T-Sport tror jag.
Träningskläder Adidas. Lite tveksam här - träning är
Inte min styrka (no pun…). Funderar på att köpa sådana cykelbyxor med shorts utanpå.
Har testat att köpa lite strumpor från Wish. Funkar men är för finskor. Väldigt tunna. Men billigt…
Jeans från REPLAY, strykfria skjortor från HM och lite trevligare skjortor från Gant, RL, etc. Chinos från NN07 och en 15-20 lammullströjor av olika märken typ Hacket, Barbour, North Sail etc.
Kostymer från Canelli och underkläder från HM.
Jackor, rockar etc är blandat.
För skor funkar ecco väldigt bra. Både funktions och kvalitetsmässigt. Tyvärr så är det inte det mest fashionabla så det är bra att blanda med ngt annat ibland.
Du behöver inte kassera skjortor som blivit missfärgade under ärmar eller i nacken. Man blandar ihop diskmedel och bakpulver till en gegga och smörjer in de aktuella områdena före tvätt. Det tar bort missfärgningen. Jag brukar samla ihop en 5-6 skjortor åt gången och köra behandlingen. Resultatet så långt är 100%-igt. Jag har även köpt begagnade skjortor med tydlig missfärgning till lågt pris. Eftersom det är så lätt att fixa spelar det ingen roll.
Red Wings skor är fantastisk kvalitet. Dyra, men om du tar hand om dem och sular om dem vid behov så håller de 10-20 år
Eton skjortor är också fantastiska i kvalitet och utseende.
Jag brukar köpa bättre grejer, även om det är dyrare. Det lönar sig oftast. Sen får man passa sig för dyra märken, de kan ha dålig kvalitet trots att de är dyra.
Sen är ett tips att skaffa sig en bra bas garderob, som man kan få ihop fina kombinationer med. Det är betydligt billigare än att ha olika set som inte fungerar med annat.
Snart dags för nästa par Wrangler jeans för 150kr.
Skjortor köper jag alltid second hand, endast i undantagsfall för mer än 100kr/st.
Underkläder alltid Reebok eller Calvin Klein, strumpor Ralph Lauren eller Adidas, aldrig mer än 50kr/paret.
Behöver jag t-tröjor skickar jag ett email till vår personaltant och får en låda full.
Samma gäller för skor med stålhätta om jag behöver ett nytt par Red Wings.
Skrollade till jag hittade någon som nämnde Red wing. Fick precis pensionera mina gamla kängor efter 12 års trogen tjänst, det hade blivit fler glada år tillsammans om jag inte slarvat med skötseln.