Har länge tänkt köpa ett par. Vilken modell hade du?
Iron Rangers. Bästa skon. Även om jag saknar mina gamla stegjärn så uppdaterades Iron ranger modellen frö ett par år sedan och fått grepp under sulan, tidigare var de helt plana under vilket kunde vara lite besvärligt under vintermånaderna.
Flera bra märken har redan nämnts. Men kom även ihåg klädvård och skomakare. Hälarna på skor ska bytas regelbundet och det gör underverk för livslängden, en bra skomakare kan byta sula även på pålimmade gummisulor som Ecco har. Till och med joggingskor kan man blåsa lite nytt liv i.
Och hittar du en fin t.ex. en prima Harris Tweed kavaj på loppis kan en skräddare förmodligen få den att sitta som gjuten på dig för ett par hundralappar
Kul att höra!
Ja det är fantastiska skor
Jag har haft mina i 8 år nu. Tagit väl hand om dem. Sulat om dem och bytt hälkappa en gång.
Ser fortfarande fina ut!
Måste slänga in ett tips om Icebreakers merino t-shirts ”Tech lite ss”. Håller sig fräscha otäckt många dagar och känslan på är svårslagen.
Ett litet förbehåll dock för att tvättpåse och ulltvättmedel behövs för att få de att hålla länge.
Blundstones är väl också värda att nämnas som en sko som passar såväl i skog som stad. Inte outslitliga men mycket värde för pengarna. Icebug på vintern för greppet dock, det är inte värt att halka å slå sig.
Skor från Joya. Sköna och verkligheten välgörande för fötter och indirekt för ryggen om du går mycket.
Har ett par pikétröjor från Ralph Lauren som är ifrån 2010 och de hade håller fortfarande riktigt bra, även om de är rätt urtvättade, så de är väl ett märke jag är imponerad över. Nudie jeans som vissa nämner tycker jag håller förvånansvärt dåligt 3-4 år sen brukar de va slut. De har iof fria reperationer eller att man får rabatt om man byter in dem mot ett par ny vilket är bra koncept tycker jag.
Har köpt en del grejer från A days march och de har hållt riktigt dåligt alltifrån knappar som går av på skjortor och merionulls tröjor som blir noppiga väldigt snabbt så det är ett märke jag skulle undvika.
Kanske en tråkig kommentar för vissa, då jag blandar in politik, men är personligen sjukt besviken på Ecco som alltsedan Rysslands vidriga anfallskrig mot Ukraina fortsätter bedriva sin verksamhet i Ryssland som inget har hänt. 250 butiker i landet. Trots kritik försvarar företaget sitt beslut reservationslöst.
Carhartt jackor är riktigt sköna och har bra kvalité, perfekt att ha när man grejar hemma. Patagonia jackor + fleecetröjor helt underbara också. Red Wings kängor som nämnda är suveräna, mina gjorde så ont i början men när man ”gått in” kängorna så sulan formas efter foten är de grymt sköna. Buy once cry once.
Glöm inte köpa skokräm och fetta in skorna minst en gång per år så håller de längre. Saphir Medaille d’Or Crème Pommadier skokräm är den överlägset bästa skokrämen att ha o göra med. Jag rekommenderar neutral färg för bruna sko och en svart skokräm för dina svarta läderskor. För träningskläder som börjar lukta illa brukar jag tvätta med ättika som sköljmedel för att få bort all lukt, fungerar bättre än vanlig parfymerat sköljmedel som man kan varva med.
Harris Tweed har enligt min erfarenhet konstiga storlekar. Det är en knepig produkt att köpa på nätet.
För ett antal år sedan träffade jag på en butik där de sålde Tweed-kavajer av mer modernt snitt, alltså med andra typer av färger än de traditionella. De var riktigt snygga. Tyvärr finns den butiken inte kvar längre.
Patagonia har varit suveräna att ha att göra med för övrigt. Lagade kostnadsfritt en vattentät dragkedja i min slitna 5-10 år gamla ryggsäck.
Harris Tweed är i grund och botten endast tyget, som är handvävt och kommer från en specifik plats i Skottland. Det finns många olika skräddare som säljer kläder med Harris Tweed.
Det jag syftade på var kavajer som är märkta Harris Tweed. Jag har uppfattat det som att det varit själva märket på kavajen. Märket har suttit på samma plats som motsvarande märke på andra kavajer. Jag har även stött på Tweed-kavajer av andra märken och inte bara märken från Skottland. De har inte på samma sätt haft konstiga storlekar.
Jag köper Nudie jeans eftersom de lagas gratis. Otvättade jeans håller bra. Man köper nya mörkblåa när förra jeansen är liksom halvvägs.
Satsar mer på hög kvalitet i kläder ju mer tiden går. Kanske dyrt i inköp men då räknar jag med att ha kläderna länge.
Har en beige bomullsrock från modeaffären Jupiter som nu känns gammal efter 12-13 år. Funderar på en ny från Private White, ett dyrt engelskt märke. Men de sägs vara av bästa möjliga kvalitet, kanske håller i 20?
Alla plagg som säljs där man använder Harris Tweed är märkta med “ursprungsmärkningen”. Har själv köpt plagg på exempelvis primark som är gjorda av Harris Tweed.
Gissningsvis kanske det kan vara att det är lite grövre än andra tweedtyger som gör att det blir knöligt att sy och få till en bra passform.
Det handlar inte om det utan att normala och jämförbara storleksmärkningar har saknats. Det har alltid hetat ”ungefär XL” och sådana saker. Sedan har detta i praktiken stämt dåligt.
Jeans tycker jag är svårt att köpa. De flesta märken verkar ha slitna områden.
Tips på vanliga blåjeans som inte är “för-slitna”?
Jag köper inte jeans med hål eller liknande i. De flesta bättre märken har blandade modeller, med eller utan hål.
Vill slå ett slag för dom klassiska jackorna från Barbour. Håller i generationer och dom tillhandahåller reperationservice. Jag äger 4 stycken och använder somnar som vinter.
Tips på märken och var de säljs?