Var köper du skjortor?

Har konstaterat att några av mina skjortor hamnar i kategorin: pinsamma att bära. Således, innan jag går in på lokala Eton-butiken, frågar jag er i forumet om tips. :folded_hands:

Jag gillar vita skjortor som är av lite bättre kvalitet, gärna knapparna av en annan färg (tex svarta) och gärna med ett mönster på insidan av kragen. Inga maschettknappar, utan vanliga.

Typ:

2 gillningar

Det är nog mest Eaton som håller på sådär fortfarande - varför ändra ett vinnande koncept liksom.

Om du kan avstå kontrastknappar och -tyg på insidan av kragen rekommenderar jag varmt Ströms egna skjortor. Armstrong är bra men har dragit iväg i pris rätt bra de senaste åren.

Suitsupply håller också förvånansvärt bra, men de drar gärna iväg med Extreme cutaway-kragar och det är inte min melodi.

1 gillning

Om man har vit skjorta med knäppt hals och slips känns det som onödigt lull-lull.

1 gillning

John Henric tycker jag har bra kvalitet/krona. Fick höra av butiksbiträde att deras skjortor är producerade i samma fabrik som Etons.

2 gillningar

Stenströms kan vara ett alternativ. Denna är på extrapris för 1 189 kr (- 30%, tidigare 1 699 kr) i deras webbutik.

3 gillningar

Eftersom det är värdelöst att köpa skjortor i Sverige med avseende på pris och passform så köper jag helst från England.

Man får mycket för pengarna hos Charles Tyrwhitt, T.M. Lewin, Hawes & Curtis och liknande. Vill man gå lite längre så kan man alltid måttbeställa.

3 gillningar

Jag köper på tailorstore. Skräddarsydda skjortor. Bra kvalitet och massor av val.

Nackdelen är att det tog några beställningar innan man hittade helt rätt angående mått på skjortan.

7 gillningar

Vill också ett slag för måttbeställda skjortor, finns få plagg som kan höja eller sänka hur man ser ut beroende på passform som skjortor och kostymer!
Har du möjlighet att gå till en lokal DUKTIG skräddare är det att föredra annars tror jag nog alla nämnda alternativ är fullgoda val, men kör efter dina egna mått!

Använder sedan några år Barons och är mycket nöjd :smiley:

2 gillningar

Vill slå ett slag för att gå till en skräddare. Efter att ha följt med en kompis för en del år sedan fick jag mig en riktigt ögonöppnare som jag inte trodde var möjlig. Inte bara var de bättre kvalitet, de satt bättre då de var måttade efter mina personliga mått och det var också billigare vilket var helt sjukt.

Jag har köpt av John Sachdeva som är en resande skräddare. Han brukar vara i sverige 1-2 gånger per år och kommer då bland annat till Malmö/Lund. Man bokar in en tid och kommer till hotellet han bor på. Där tar han dina mått och du får kolla på prover i olika färger/material. Han tar din beställning sen tar det ett antal veckor innan de levereras.

Mer info finns på hans hemsida: https://johnstailor.com/

4 gillningar

Jag är mycket nöjd med Askets skjortor.

Boozt eller Zalando, där köper jag mina skjortor. Oftast av märket Gant.

2 gillningar

100%. Men jag har lovat mig själv att min slips-period är förbi. :joy:

5 gillningar

Behöver man göra det på plats? eller fungerar det via internätet? :slight_smile:

Intressanta svar. För 20 år sedan var det Stenströms här, höll dem över Eton för tyget. Mjukare och mer följsam känsla men värre att stryka om man gör det själv. Trevlig butik i Helsingborg då dessutom.

Gjorde därefter bytet till brittiska, mest pga pris och kvantitet då jag knappast skulle hålla kvaliteten över Stenströms/Eton. Älskar historiken och att promenera på Jermyn Street, och såklart Churchills overaller hos T&A. Vågade mig aldrig på den riktiga dyrgripen med Charvet i Paris tack och lov.

När resandet breddades landade jag i uppsytt i Asien (Hong Kong före Bangkok) kombinerat med Gant/Ralph Lauren/Brooks Brothers för casual. Tog ett par resor innan man landat i rätt skräddare och mått, skulle inte göra det på distans. Har lyxen att kunna beställa över WhatsApp om det skulle krävas nu, men efter 5-10 skjortor med hem per resa innan Covid har behovet varit lågt senaste åren. Har gått mer casual än dress shirts här.

Behövs något akut skulle det absolut bli Eton/Stenströms för mig, brukade vara billigt att få justerat där också kommer jag ihåg. Skräddare är annars helt klart underskattat, hittar du en resande som känns bra är det alltid härligt med den där påfyllningen någon gång om året man annars bara inte gör från vanlig butik.

1 gillning

Det går att köpa via webben, men har man vägarna förbi London så är det att föredra :slightly_smiling_face:

Bra att tänka på är att de brittiska skjortorna är lite mer traditionella i snittet, så man får ofta gå på de mer slimmade modellerna om man vill ha något som är kroppsnära.

1 gillning

Har köpt runt 25 måttsydda skjortor från Tailor Store. Mycket bra, särskilt om man väljer tyger med lite premiumkvalitet.

Jag är 190cm, 82 kg. Men jag har långa armar, 196cm mellan fingertopparna.

Så jag måste ha extra långa ärmar. I Sverige finns det kanske men bara på vita skjortor. Jag använder hellre kulörta dito. Så beställa från Charles Tyrwhitt funkar bra.

3 gillningar

@janbolmeson då du är i Malmö, så kan jag rekommendera Pelote om du vill prova på skräddarsytt. Men varken Eton eller Stenströms är fy skam heller om du hittar din modell och storlek.

1 gillning

Ingen aning, jag tror inte jag behövt tagit på mig en vitskjorta sen jag gifte mig och jag är väldigt nöjd med det. Skulle man klä upp sig i Hawaii var det ju Aloha som gällde! :call_me_hand:

2 gillningar