Var köper du skjortor?

Det har jag helt missat fanns i Malmö. Tack för tipset. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kör måttbeställda skjortor från Tailorstore. Gjorde “missen” att beställa bortåt 40 st under en period om 5-6 år. Var rätt tråkigt sen att känna att jag behövde slita ut dem innan jag köpte nya.

För ett tag sen var det äntligen dags, bortåt 10 år efter senaste beställningen. Var nere på 10 skjortor som inte var utslitna. Förutom dom hade jag några kvar som bara dög till Teamsmöten när jag satt hemma…utsliten krage syns inte då.,jag har alltså använt dom tills de är helt slut.

För någon månad sen köpte jag 5 nya och tänker mig att jag håller det under 20 denna gång. Kvaliten från Tailorstore verkar vara lika bra som tidigare vad jag kan se så långt.

4 gillningar

Gud bevare mig den dagen jag bär skjorta.

En eller två fina kanske man skulle ha ändå… men tillfällena är så sällan de behövs.

4 gillningar

Dax att ta nästa steg, finskjortans tid är också förbi tillsammans med kostymen. Slit ut de sista och klä dig sen som du vill. Rebellen i en vaknar mer ju närmare 50 man kommer :sweat_smile:

6 gillningar

Självklart är skräddarsytt snyggare än konfektion, men för min del funkar konfektion helt OK. Gissar att det beror på att jag har en ”normalbyggd” kropp. Kan kanske även stämma på dig, Jan?

Här kommer tre tips i all enkelhet:

Tips 1: Gå till din skräddare och ta dina skjortmått. Kolla sedan med kända skjortmakare för att se om det finns något bra märke som syr standardskjortor med mått som stämmer med dina.

Tips 2: Om du har någon absolut favoritskjorta som du tycker sitter exakt som den ska, ta med den till din skräddare och be henne mäta upp den. Det är inte alltid som de mått som skräddaren föreslår stämmer exakt med hur du vill ha dina skjortor.

Tips 3: När du har hittat (eller låtit sy upp) din favoritskjorta som sitter som den ska, använd den som målbild för dina kostvanor och din träning. Det har jag gjort. Jag har haft samma skjortmärke (Stenströms) och skjortstorlek i fyrtio år.

Ska erkänna att jag är litet autistisk när det gäller kläder. Jag har till exempel alltid tre rundhalsade lammullströjor av märket Alan Paine i min garderob. En ny i obruten originalförpackning, en fräsch som jag använder vid externa möten och en litet mer sliten som jag går omkring med hemma. När hemmatröjan har gjort sitt köper jag en ny och flyttar ner dom övriga två ett steg i hierarkin. (Jag har förstås även andra kläder i min garderob.)

Tror att kombon med snygg vit skjorta (gärna med svarta knappar :slightly_smiling_face: ) och en rundhalsad lammullströja i färgen charcoal skulle passa din stil. Relaxed men ändå välklädd. Ungefär som Bill Gates när han gästade Skavlan härom veckan.

2 gillningar

Blev att tänka på filmen Snabba Cash. Kommer att hålla koll på knapparna i fortsättningen :wink:

1 gillning

Charles Tyrwhitt nämndes tidigare i tråden.

Lösningen som jag kör är att boka en resa till Edinburgh och köpa ett stort lass skjortor på plats där i butik. Priserna i den svenska webbshoppen är mycket dyrare än att köpa skjortorna i butik. Det är ofta kampanj som gör att man t.ex får 4 skjortor för 100 pund.

På köpet får ni strosa runt i en av Europas finaste städer.

Utbudet av second-hand är också oslagbart. Checkar alltid in en helt tom väska som kommer tillbaka fullproppad med skjortor och böcker!

2 gillningar

OK, mina fem cent från en person som typ gått hela varvet runt i skjortsvängen och sedan kommit tillbaka till… Eton. Skjortorna sitter alltid snyggt, ser/känns premium och går att tvätta om och om igen med bibehållen kvalitet. De kostar satan, men hellre 4 riktigt sjyssta skjortor än 10 halvbra. Vill du bära utan slips tycker jag du ska prova någon med cut away-krage, tycker personligen det är fräscht att variera med.

På andraplats för mig hamnar Stenströms och håller dem likvärdigt med Eton på det stora hela. Plus för att båda är svenska företag och går att få tag på i butik :+1:

1 gillning

Lite märkligt tips. Det förutsätter ju att man är i topptrim just då.

Eller hur? I mitt fall har värdena legat ganska konstant kring 184 cm lång och 84 kg tung, men själva kroppsformen har ändrat sig något över tid :slightly_smiling_face: .

När jag köpte min första kostym (studentkostymen) var jag 10 kilo lättare. Kunde ha den ganska länge, men efter trettio tickade jag upp ett halvt kilo per år fram till nuvarande matchvikt.

Jag har alltid skjortor (i business-stil) på jobbet. Har någon Eton med men tycker de är lite för dyra för att ha till vardags. Använder mest mina vid festligare tillfällen eller viktiga presentationer.

I princip beskriver du Eton här:

gärna knapparna av en annan färg (tex svarta) och gärna med ett mönster på insidan av kragen

…vilket kan ju bero på att du mest köpt deras skjortor på senare tid. Det går ju att se proper ut utan att ha en typisk Eton-skjorta på sig. Om jag hade bott i Malmö hade gått ner till Volt Triangeln och kikat lite. Nu har jag för visso inte besökt just den i Malmö men kan tänka mig att de har liknande utbud överallt. De säljer Eton-skjortor med så du kommer inte vara helt lost. Men det går ju att till exempel testa en skjorta från These Glory Days som kostar mindre hälften av en Eton.

Handlar man hellre online är ju Care of Carl klockrent.

1 gillning

:+1: Har dock lärt mig efter flera säsonger av Gränsbevakarna att man ibland måste vara uppmärksam på att man max får ta med sig varor för 5000 kr när man kommer från utanför EU, vilket Skottland numer är.

1 gillning

Lösningen är att inte växla till sidan för multi currency utan byta till den för ex. UK när man registrerar sig och handlar. Då kan du handla 4 för ~£150 (just nu £123). 4 för £100 var nog rätt länge sedan de hade.

Förr köpte jag skjortor på Dressman men kvaliteten på Eton har gjort att jag nu håller på att byta ut och bara gå på Eton i fortsättningen. Svårslaget

1 gillning

La Chemise är jag nöjd med, utöver Eton och Stenströms som också nämnts i tråden.

3 gillningar

För män av min kaliber så finns det bara ett märkte som passar och det är dressman.

Deras vita bomullsskjortor håller helt okej kvalitet och man behöver inte köpa helt sjuka storlekar typ XXXL.

1 gillning

Slår också ett slag för Eton här. Om man tycker att nytt är för dyrt kan jag rekommendera att kolla second hand, till exempel via Sellpy. Det dyker ofta upp skjortor i nästan nyskick för bara några hundralappar.

2 gillningar

Ah, tack för tipset om Sellpy. Lite :man_facepalming: eftersom Caroline köper / säljer där titt som tätt.

1 gillning

Jag köper på Dressmann. Priserna på Eton ser hutlösa ut och jag skulle aldrig få för mig att betala så mycket för en skjorta om det inte var till min bröllopsdag :joy: Men jag är inte på nivå 4 i rikedomstrappan, antar att majoriteten i den här tråden är det, för det här framstår för mig på nivå 3 som fullkomlig galenskap :see_no_evil_monkey: Använder inte heller skjorta dagligen vilket såklart spelar in när det gäller krav på kvalitet men även om Eton håller längre så får det vara STOR skillnad för att det ska motivera en sådan prisskillnad?

1 gillning

Trodde jag någon gång skulle bli så pass vuxen att jag skulle börja övergå till skjortor istället för t-shirt men det verkar hopplöst. Jag kommer nog vara 20 resten av livet.

3 gillningar