Jag funderar på att uppdatera min garderob, att göra min egen total makeover. Det känns som att det kunde vara dags. Jag har mycket kläder men ändå inte så mycket som känns “stiligt” i mer riktig mening. Jag hade tidigare ett antal tightare skjortor som jag tyckte var extra fina men jag fick slänga alla efter att min sambo envisats med att tvätta all tvätt på samma gradtal.
Det jag har idag är, mycket enkelt sammanfattat:
Ett antal jeans, flera snyggare
Massor av långärmade skjortor för vardagsbruk, en hel del av dem justa
Kortärmade skjortor, normalt lite simplare i stilen är de långärmade
Några få andra byxor, typ chinos
Ganska många kavajer som jag inte använder så ofta
Jag har inget behov av att klä mig formellt egentligen men det vore ändå roligt att ha lite kläder som passar för representation och mottagningar. Kavajer har jag som funkar men jag funderar lite på hur jag borde tänka i övrigt. Slipsarna lämnade jag kvar i Sverige, tror jag iallafall.
Jag är alltså ute efter tre typer av tips:
Specifika plagg eller detaljer som vore bra (typ. “använd fluga eller slipover”)
Märken som har en allmänt snygg stil
Butiker som har särskilt bra utbud. Zalando är vad jag tänkt mig annars.
Jag har möjlighet till smakråd och sådana bitar så helt utlämnad är jag inte. Det vore bara enklare att söka efter inspirationsplagg på vettiga platser och mer ringa in saker med specifikt utseende, snarare än att utgå från mer diffusa behov. Det är inte mer kläder jag behöver utan fler riktigt snygga kläder.
Jag har allt som oftast flanellbyxor med pressveck, mörkgrå. Till det en diskret småmönstrat eller blockfärgad skjorta. Har alltid svarta oxfords och bälte, viktigt att matcha lädret. Som ytterplagg har jag oftast en marinblå okonstruerad uddakavaj under sommarhalvåret och Barbourjacka under vinterhalvåret.
Byxorna köper jag oftast på diverse herrekiperingar och skjort köper jag via butiker i London typ Charles Tyrwhitt, TM Lewin eller liknande, de är ofta prisvärda och sitter bra.
Detta tycker jag fungerar mycket bra i jobbsammanhang, blir lite mitt emellan, inte för uppklätt och inte vardagligt. Försöker också köpa kläder utan synliga logotyper.
Vil man höja det ett snäpp så kan man alltid ha en slips i portföljen som man snabbt kan knyta på sig om det behövs. Fluga väntar jag med tills jag fyller 80.
Careofcarl är väl ett ställe där du hittar klassiska kläder som matchar varandra. Men det är generellt (mycket) dyrare än Zalando etc, å andra sidan är andelen plagg av typen “modernt i Dresden just nu” låg.
Jag jobbar numera hemifrån mest hela tiden men bär kostym när jag tvingas ut ur mitt gryt. Välsittande är viktigare än märke.
Kör en hel del märken och stilar som nog har funnits sen 80-talet.
Skor av randsydd typ från brittiska märken typ C&J, Loake mm
Boots från RM Williams. Bara.
Jeans från A.P.C.
Chinos från NN07.
Skjortor måttsytt eller i nödfall från Eton / Stenströms.
Jackor från Barbour, Belstaff, NN07 och liknande.
Jag ska kika på de här sakerna framöver. Sedan uppfattar jag inte självklart att Zalando bara skulle sälja snabbmode. De har en del olika egna märken men de tror jag vi kan skippa direkt.
Poängen med Zalando är mer att det kan fungera som ett sorts ”Amazon för kläder”. Det finns klassiskt herrmode där också även om tonvikten är annan.
Med ”Amazon för kläder” menar jag att de har ganska många märken och mycket fokus på pris och kampanjer. Jag har tidigare köpt kvalitetskläder av dyrare märken på olika kampanjer där. Det är mer pyssligt än att handla i butiker med fasta priser men det fungerar.
Jag tycker det är viktigt att börja med grunderna. Köp en begagnad symaskin för att sy kilar i skjortor som är för stora i midjan. Alternativt betala någon för att sy in dem åt dig. Har du 5-10 bra skjortor med bra passform så är halva jobbet gjort.
Själv gillar jag oxfordskjortor, de tål tvätt bra. De ska passa bra i halsen när man köper dem, som viktigast. Ska man hålla sig till klassisk kostym så är det bara vitt och blått som är okej färger.
Samma sak med strykbräda. Skaffa en “fyrkantig” strykbräda som passar ut i hörnen så att det blir lättare att stryka ut till axlarna på skjortorna.
Jag använder alltid t-shirt under skjorta, så att skjortan inte ligger och blir smutsig från kroppen.
När det gäller kostymer så köpte jag ett tag billiga kostymer i syntetmaterial. Idag önskar jag att jag hade sparat pengarna till bättre kostymer i ylle. Jag beställde en måttsydd kostym i helylle från en skräddare i Kina, toppenköp.
Du verkar vara mer intresserad av en preppy-stil.
Jag kan rekommendera att följa Gentleman’a Gazette på Youtube, de går igenom klassiska herrstilar och plagg – en bra källa till inspiration!
Mycket beror på hur du ser ut också
Allt passar inte allas utseende
Ett tips är att göra ett avatar I Snapchat och lek lite med olika kläd-kombos
Jag brukar tänka; ljusare toppar, mörkare bottnar
Försöka inte välja allt för mycket färger i samma utstyrsel så det inte blir clown tema
Sedan snubblade jag över en video som jag fann mycket intressant om suits
Men det låter som du inte behöver mer skjortor
Eller chinos
Jag gillar butiken Zara, lite billigt elegant mode
Oftast är tjejerna bra på tips inne i butiken också
Men vill du ha dom ärligaste tipsen frågar du killarna
Hoppas det hjälper
Man kan också försöka hitta en herrmodell som liknar dig, sno lite inspiration från broshan
Det finns mycket skrivet om att bygga en basgarderob - Google är din vän
Mitt tips är att vara ärlig mot dig själv, vad använder du och vad trivs du med. Kvalité lönar sig i längden, men kräver ofta ett visst mått av omhändertagande. Ett par byxor för 2000 kr. kan vara en bra investering, men det kräver att de används och inte bor i garderoben.
Jag har själv anammat konceptet capsule wardrobe med fokus på plagg där allt passar med allt. Innebär konkret att jag har valt vissa basfärger som jag strikt håller mig till, och lika aktivt väljer bort spontana reafynd och skjortor med kul mönster
Kanske svär jag i kyrkan nu men jag tycker på fullt allvar att ”uniformsplaggen” jeans och skjorta generellt är bra på Dressmann. För den som verkligen inte bryr sig så får man en bra basplattform där.
Jag jobbar alltså i en backoffice-funktion och kan i princip klä mig som jag har lust. När vi hade bastu-temperatur gick jag till kontoret i skjorts.
Jag hade med ett par byxor i väskan för säkerhets skull. Några kollegor med mer officiell roll påpekade att de också gärna hade gjort likadant. När man ska vara representativ går inte det.
Det ska sägas att Kosovo allmänt är ganska avslappnat. Det finns inga tydliga krav på att vara ”explicit proper”. I en del andra länder är nivån och förväntningarna generellt högre. Även personer i enklare roller eller backoffice-funktioner kan förväntas vara mer propert klädda.
Vad har du för storlek och kan du tänka dig begagnat? Är du runt 180 cm och väger runt 75 kg så har jag oförskämt mycket knappt använda skjortor/byxor av bra kvalitet. Därtill en del C&J i strl 43.
Hemarbetar mest nu och har flyttat ut på landet, därtill en sölig 4-åring så skjortor från Barba har ersatts av fleece från Houdini.
Jag har handlat kopiösa mängder begagnat på senare år, främst från Sellpy. Jag har köpt skjortor av flera av de märken som nämnts här i tråden och mycket annat. Utgångspunkten har i någon mening varit att ha tillräckligt med ”uniformsplagg” för några år utomlands.
Jag köpte tidigare även mycket second hand-plagg i Minsk. Det finns flera stora kedjor där och de har rörliga priser. Uppfattningen om vilka märken som är ”finare” har ofta varit lite konstig. Sådant som jag letat efter har sålts billigt samtidigt som diverse konstiga märken sålts dyrt.
Här i Kosovo finns också second hand-butiker men inte i samma skala som i Minsk. Priserna är generellt högre än på Sellpy. För premium-plagg är Sellpy är helt överlägset second-handbutiker, oavsett plats. Många rikare personer säljer ju på Sellpy just för att varorna är för fina för att bara skänkas bort.
Det kan vara så att den försämrade ekonomin har lett till ökad efterfrågan på Sellpy och sämre möjligheter att köpa premium-varor till minimala priser. Jag har mest riktat in mig på de billigaste varorna och där är ju det mesta junk. Jag har gjort fynden genom att bygga upp ett system. Att bevaka vissa märken och vänta in rätt prise är det viktigaste. Det finns en separat tråd om Sellpy.
Jag uppfattar att Sellpy fungerar bra för ”uniformskläder” och andra vardagsplagg. Särskilt skjortor är smidiga att handla där. En viktig ”kompetens” är att kunna ta bort gula fläckar under ärmarna. Många dumpar fräscha skjortor med sådana fläckar. Att få bort dem är inte svårt och då har man en fräsch skjorta igen.
Många bra tips här. Careofcarl kombinerat med tradera är en bra grund att börja med. Men innan man ens köper något tror jag det är vettigt att fundera igenom vilket utryck man vill ge. Kläder är lite av ett språk och man kan utrycka sig och uppfatta sig själv olika beroende på vad man har på sig. Det som definerar någon som är välklädd är oftast att de har ett tydligt utryck, ett klart meddelande och en röd tråd i sin klädsel. Jag tror också man ska ta hänsyn till livsstil och intressen. Detta är svårt att läsa sig till utan man måste utgå från sig själv.
Börja med ett plagg du har som du gillar. Tex ett par gamla jeans eller något du har på dig ofta. Välj sedan om du vill ge ett klassisk utryck, då är tex oxfordskjorta bra alternativ. Undvik dressskjortor till jeans. Ska du ge ett modernt utryck är kanske en tunn stickad polo tröja vara ett alternativ. Båda är propra men ger olika signaler och du behöver känna vilket som är mest du.
Sedan går du vidare till skorna, vita tennissneakers? Mockaloafers? Country boots? Vilket känns mest rätt för dig. Det enda som inte funkar är svarta dressade skor eller för blanka skor för då bryter man “språket” jeansen talar.
Så jobbar du vidare med alla plagg och ytterkläder.
På så vis kan du börja rikta in din stil och hitta tillverkare som har kläder som passar dig. Därefter kan man hålla koll på begagnat för du känner till tillverkarna och vet vad du letar efter.
För mig är passform det absolut viktigaste. Billiga saker som sitter perfekt ser exklusivare ut än dyra saker som sitter dåligt. Kan köpa piketröjor på nätet. Skjortot och byxor måste provas. Har tyvärr varken symaskin eller kunskapen att forma om kläder som jag vill.
Därefter kommer tygkvalitet. Materialet ska kännas och se exklusivt ut.
Sen kommer detaljer. Tex Knappar eller knapphål i avikkande färg. Monogram. En kul detalj är fransk knäppning med manchettknappar. Man kan välja massa olika knappar, färgade knutar, olika metaller i olika former mm.
Jag har för ett antal år sedan köpt på mig en samling tillsammans med några måttsydda skjortor från Tailorstore. En sida som var väldigt bra då, men som tyvärr tog bort många av designalternativen och sänkte tygkvaliteten. Har inte testat på ett bra tag, så vet inte hur den är nu. Kankse dags att ta hem några tygprover igen.
Funderar även på annat som ger ett propert eller exklusivt intryck. Tänker att brunt läder gärna blankt. Eller med en viss typ av patina som ger färgskiftningar ser bra ut till det mesta. Speciellt om man matchar tex skor, bälte, klockarmband och väska.
Har köpt Dahlin skor på Scorett som är både snygga och riktigt bekväma. Iaf för just mina fötter.
Generellt: Tänk bra material t ex Kashmir, linne, osv. Undvik polyester. Håll dig till naturala färger - grått, svart, vitt, navy…
Sedan för en vardagsuniform:
Skjortor: stenströms (sy upp om de inte sitter perfekt)
Pull-over: kashmirtröja från t ex soft goat
Overshirt: någon från a days march
Jeans: Nudie eller Levis
Skor: du kommer långt på schyssta skinn-sneakers. Bally fårskinnskänga är bra till vintern
Räkna med att lägga några tusenlappar men då är du välklädd och kittad flera år framöver