Jag funderar på det här med slips. Man kan ju ha slipsar med Minecraft, Kalasjnikov, Bamse, Absolut vodka eller något annat roligt på. Vad det ska vara bra för kan man däremot fråga sig. Om man nu inte gillar slipsar utan har dem mer av “nyttoskäl” undrar jag vilka slipsar man egentligen behöver. Det kanske är bra med en röd slips att ha när det är jul och så svart eller vit för begravning. Finns det några andra slipsar som man behöver eller någon beprövad metod som man skulle kunna ta till för att skaffa en basuppsättning av slipsar?
Använder sällan slips men… Har en röd för jul, en svart för begravningar och några andra för mer formella tillställningar som bröllop och liknande. Jag tycker att det är tillräckligt så länge man inte arbetar i en yrkeskontext där slipsen krävs.
Sen kan det vara kul att ha en riktig fluga som inte är förknuten inför nyår med. Jag hinner glömma hur man gör varje år så det blir fram med YouTube och kämpa framför spegeln. ![]()
En vit och en svart slips för begravningar.
En röd (möjligtvis med julmotiv) för just jul.
En “vanlig” för tillställningar där det är kostym, kanske blå eller grå?
Sedan håller jag med om att fluga är en bra grej. Och då självklart en du knyter själv.
En röd för jul
En svart för extremt formella saker
En “vanlig” kanske blå till nyårsfest?
Till ovan tillkommer matchande näsduk i samma mönster/färg - det blir riktigt snyggt.
Vuxna män som inte är professorer ser ut som Karlsson på taket i fluga om det inte är till frack eller smoking.
Till TS du behöver en Blå. Absolut ingen röd.
För begravning behöver du en svart. Vit om det är nära anhörig som gått bort.
För nästan alla andra tillfällen skulle jag välja enfärgad grenadinslips i siden. I lagom bredd, varken melodifestivalsmal eller sjuttiotalsbred.
Jag kör mycket mörkgrön, marinblå eller burgundy men det beror på skjorta, kostym och din hudton också. Man behöver inte mer än ett par st om man inte bör slips dagligen.
Om du tvunget ska ha bröstnäsduk så skippa den ”perfekta” matchningen om du vill undvika att se ut som att du ska på studentbal…
Finns billigare slipsar men nedan är vad jag menar:
Vuxna professorer ser också ut som att de rymt från nåt gruppboende om de tar på sig fluga.
Så ja, fluga endast svart, handknuten i siden och självklart endast till frack och smoking.
Karlsson på taket använde hängslen men inte fluga. Som Gordon Gekko och …Claes Hemberg.
Så våga bryt slipsnormen. ![]()
Jag är så förvirrad nu. Du propagerar för fluga, men visar ett par bilder på gossebarn som ser helt borta ut?
Flugor är coola, det är bara att leka hur du vill. Ingen bryr sig om du dyker upp med en bananfluga, men om du tar på dig en banankostym…
I slipsväg som andra sagt. Svart och vit till begravning. Mörkblått funkar också, ingen bryr sig om Din slips på en begravning.
I min värld så ta en slips eller fluga som du vill ha, men kolla med eventhållarna/förälder/partner därefter för de har fan alltid åsikter hahaha.
Jag äger en svart, en vit, en röd och en beige slips. Funkar till allt.
Han hade propellern på ryggen men annars är det inte så stor skillnad.
Intressant och för mig okänd värld som öppnar sig här.
Den enda anledningen till att jag någonsin skulle vilja bära en slips är att jag faktiskt kan använda min slipsnål i 18k guld. Dessutom har jag en fluga i svart läder, men jag antar att det är mer en fetisch. ![]()
Edit: Blev nyfiken och var bara tvungen att kolla min fluga. Jag har faktiskt också en fluga i trä – tro det eller ej. Början på en samling.
Jag propagerar för att man bör stå över förknutna flugor och istället handknyta dem samt att alla borde överväga att äga åtminstone en fluga. Vet inte hur dina vänner klär sig på nyårsfesten men i min bekanskapskrets kör de flesta män flugor till nyår. Det tycker jag hör till.
ok, svart fluga till smoking är ju en lite annan sak än de styggelser du klippte in bild på ![]()
Men behöver en ny slips när ens fru har köpt en ny klänning som man behöver matcha.
Inte för att jag som småbarnsförälder går på så många såna fester men …
Enfärgade slipsar är mest för politiker eller om du behöver vara verkligen formell, tänk bankanställd, front desk eller nyhetsuppläsare. Arbetar man i formella sammanhang men inte med nya kunder varje dag så kan man vara lite mer experimentell med material m.m. Ull tex eller i någon snygg skotskrutig variant i dova färger.
Mitt tips blir att inte bara fundera på färg. Tänk också på material. Många slipsar tycker jag är för stela och blanka så jag kör oftast ull.
Drakes har fina i en lättmatchad färgskala:
Ursnygga och priset matchar kvalitén!
Fruktansvärt dyrt för en sådan som jag som använder slips vartannat sekel. Jävlar, 2 papp för ett snöre runt halsen? Möjligen om jag var politiker men antagligen inte ens då.
Snygga är de säkert ![]()
Slipsar har en tendens att bli hängandes i garderoben använda endast någon enstaka gång vid formella tillställningar.
Med en svart, en vit och en blå klarar du situationer med kort varsel om du dessutom ser till att ha en struken vit skjorta och mörkblå kostym redo, samt putsade finskor.
Näääejjj! Inte matcha. Har ni matchande träningsoveraller på campingen också eller? ![]()
Men om du jobbar kring Stureplan och har kollegor med koll så måste du ha något som matchar skorna från Edward Green, kostymen skräddarsydd med Loro Piana-tyg och JLC Reverson på handleden. Annars blir du vuxenmobbad.
![]()