Har ni blivit fartblinda när er förmögenhet har ökat?

Har ökade löner och ökat kapital gjort er fartblinda?

De senaste årens börsuppgång och en positiv löneutveckling har gett mig en stor ekonomisk frihet och trygghet. Det har mest lett till att mitt sparade kapital har ökat mycket eftersom jag har ett större intresse av sparande än av spenderande.

Inom ett område har jag dock blivit totalt fartblind och helt slarvat bort bromsarna! CHAMPAGNE!!! När jag får ett tips om Champagne spelar det ingen roll längre hur mycket det kostar, går det att få tag på vill jag ha det! Jag tycker att jag har råd och vill ha men egentligen behöver man aldrig köpa riktigt dyra Champagner eftersom även billiga, under 500, oftast också är goda!

Har ni andra någon sådan svaghet eller är det alltid en hög sparkvot som vinner?

5 gillningar

Körde utan tv I 10 år men tänkte wtt det va najs att skaffa en nu i somras, då ville jag ha en bra så hittade en på rea men det va ändå mkt pengar, så elektronik kanske jag blir lite blind på när nått väl ska köpas, då vill jag ja bra grejer…

1 gillning

Jag kan vara fartblind åt andra hållet. Dvs, jag kan tycka en flaska champagne för 500 kr är mycket pengar. Att portföljen sjunker sexsiffrigt en månad är däremot en axelryckning. ¯\_(ツ)_/¯

21 gillningar

Samma gäller nog mig. Jag har inget behov av att köpa ny elektronik men den dag den TV vi har nu ska bytas blir det nog det bästa jag kan hitta, tyvärr!

2 gillningar

13 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skönt att någon fortfarande uppskattar LP- och CD-skivor

Önskar att jag hade varit lite mer fartblind. Kan lägga mycket tid på att ladda och göra research inför ett köp…men sedan blir jag snål när jag skall trycka på köp-knappen och avstår oftast.

Det är det fina med aktier, fonder och liknande. De ser till att du tvingas blir fartblind och bli fattig eller rik utan att aktivt göra ett köpbeslut.

3 gillningar

Cykelprylar och fiskeprylar får kosta nästan vad som helst.

3 gillningar

Samma här. Högre lön och bra utveckling på portföljen har gjort även mig fartblind när det gäller främst champagne men även dyrare viner.

1 gillning

Relaterar väldigt hårt till att lägga tid på research på inköp och sen knappt köpa saken när det väl är dags… Man blir i alla fall expert på väldigt många olika produkter när man gör sådant. En gång gick det så långt att jag gjorde research på bästa/prisvärda snus fast jag inte ens snusar :man_facepalming:

13 gillningar

Något jag blivit mer frikostig med, eller bryr mig mindre om prislappen är kläder. Jag är fortfarande studerande men har lyckats spara ihop en ansenlig summa samt lyckats få sidoinkomster. Sen whisky är jag väldigt kräsen med, men håller mig oftast under 1000kr flaskan.

2 gillningar

Jag är fartblind på saker där kvalitet spelar roll.
Kan lägga 8000:- på hörlurar eller 4000:- på ett par vandrarkängor men använder fortfarande Matpriskollen för att köpa mat på extrapris även om portföljen gått upp eller ner med en månadslön på samma förmiddag…

13 gillningar

Jag brukar rationalisera det med att jag är varsam med viss konsumtion och väljer att lägga krutet fokuserat på några områden. Krutet används inom cykel, friluftsgear och till viss del teknik/elektronik.

Jag gör också så. Krutet läggs på Champagne, ofta, och resor, sällan.

6 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vilken champagne skulle blow-my-mind?

Tråkigt svar, men jag tycker inte att jag känner igen mig. Jag har visserligen råd, men jag gör research i flera månader innan köp. Borde egentligen köpa en Samsungtelefon med fastnar i Poco F3, etc, etc. Det kanske har att göra med att jag växte upp med en ensamstående mamma som inte hade råd?

Dricker inte champagne så jag kan inte relatera, tyvärr. Öl köper jag billigt. :smile:

1 gillning

Ja verkligen, även om jag fortfarande har långt kvar till ekonomiskt frihet så är jag idag skuldfri förutom en halvmiljon i huslån, bara den känslan liksom!? Kommer ALDRIG låna till konsumtion igen.

Jag tänker tillbaka ibland på när man var yngre (ca 20 år sen). Hade man fått 25K hade man varit snuskigt rik. Idag tycker jag 100K vore ett hån som gör alldeles för lite för mitt växande kapital…

Precis som någon skrev tidigare i tråden, jag gör grundlig research på det jag vill köpa så det blir rätt, men avstår sedan pga snålhet (smarthet? :grin:)

Pris-intervallet på de saker jag tittar på har självklart ökat ganska mycket (dvs lyxkonsumtion/ ej nödvändigt) Något jag VERKLIGEN vill ha har jag inga som helst problem att betala 15-20K för, men det slutar oftast med att jag inte handlar alls.
Retar mig oftast på att priserna inte riktigt “stämmer” när man jämför med liknande produkter och blir förbannad “nähä, mina pengar ska jävlarna inte få när de är så dumma att de utesluter det här och tar för mycket betalt för den här funktionen som ingen behöver” :grin:

Öl brukar jag också köpa billigt eftersom jag tycker att de billiga, men inte de allra billigaste, är godast. Jag köper lite dyrare sorter ibland men blir då oftast besviken. Jag kan köpa “lite” dyrare öl ibland för att de påminner om roliga tillfällen när jag tidigare har druckit dem. Jag brukar beställa en låda Carib varje sommar eftersom det är det vi brukar dricka när vi är på en strand i Västindien.

2 gillningar

Kan tyvärr inte relatera till att bli fartblind pga någon galopperande förmögenhet men har desto lättare att relatera till svagheter och ett samband är förstås inte uteslutet.

Min svaghet är prylar i allmänhet och elektronik i synnerhet och vill gärna ha det bästa eller i vart fall det bästa i förhållande till pris. Som student 2008 köpte jag t.ex. en Pioneer Kuro 5090 TV för över 20k, då ofta utnämnd som världens bästa TV. Bytte den för några år sedan mot LGs 4k 65" OLED, då ofta utnämnd till världens bästa TV. Nöjd med bägge köpen.

När Nvidias nya generation grafikkort släpptes för lite över ett år sedan hade jag tänkt köpa ett RTX 3080, som gav väldigt bra prestanda för pengarna men var extrem brist och långa väntetider så jag köpte istället ett RTX 3090 för ca 100% dyrare till kanske 10-15% bättre prestanda, något jag normalt sett skulle tycka var helt orimligt hög extra kostnad för liten extra nytta men där prylsuget fick vinna eftersom jag hade mer resurser än tålamod.

Ljud lade jag mycket pengar på tidigare men som gift flerbarnsfar som i princip aldrig är själv hemma är det inget som känns värt att lägga pengar på längre, annat än på ett antal lurar från främst Bose. Cyklar lägger jag en del pengar på också, kom jag på, haft flera elcyklar.

Är väl typisk nörd på det sättet att jag uppenbarligen kan spendera rätt mycket pengar på olika roliga prylar samtidigt som jag inte kunde bry mig mindre om folk slänger mynt i min kaffekopp för att de tycker jag ser ut som en tiggare när jag går och handlar. Yttre statusattribut är så att säga inte min grej, även om jag förstås lägger en del pengar på bekväma och funktionella kläder också.

2 gillningar

Jo lite fartblind kan jag bli - främst på hobbies som bilar och resor. Inget extravagant, men ändå det kostar en del. Jag var väldigt sparsam för 10 år sedan men upptäckte att det är bättre att fokusera på intäkterna snarare än att bara begränsa utgifterna. Det blir så att säga roligare så.

F.ö. verkar det här vara en bra sida, har läst flera vettiga artiklar nu.

En fundering från min sida är att det är bättre att bli lite fartblind och lägga pengarna på konsumtionsvaror, ex champagne, än på kapitalvaror. I varje fall om man är som jag och vill bli bättre på att komma till köp.

Det finns något laddat med att köpa rätt TV, bil, kamera osv vilket hindrar en från att genomföra köpet. För om det inte blir det absolut bästa utifrån kvalité, kostnad osv så blir man lätt lite bitter. Därav landar man lätt i att inte bli fartblind och inte köpa för då har man alla alternativ kvar.

Detta gäller givetvis inte om man köper något som man konsumerar och njuter av och sedan har man lite mer erfarenhet och kunskap att köpa igen när man har råd nästa gång.