Köpa begagnad konst till rimliga priser - hur gör man?

Jag funderar på att köpa begagnad konst, alltså typ oljemålningar eller annat liknande. Jag uppfattar det som svårt att hitta ett lämpligt sätt att söka efter objekt.

Jag kan lägga upp bevakningar på enskilda konstnärer. Då får jag notifieringar när något dyker upp på auktioner. Hittills har de namn jag lagt upp oftast dykt upp på orter långt bort. Det har i sin tur koppling till att konstnärerna i fråga varit verksamma i den regionen.

Jag kan sätta mig och titta på enskilda auktionshus som har auktioner på olika teman. Det är ganska omständligt att hitta något vettigt där.

Egentligen är jag mer intresserad av tavlans utseende och storlek än av vem som har målat den. Jag har funderat lite löst på att köpa fotokonst istället för tavlor. Då kan jag få en tavla med bra motiv i precis rätt storlek direkt. Samtidigt vore det roligare med en riktig tavla.

På Myrorna eller Tradera kan man köpa konst och där finns mycket som är billigare. Dock är nivån oftast ganska låg. Det är svårt att hitta något bra där.

Är det någon som provat på detta som har några bra tips om hur jag borde göra? Jag vill helst att prisnivån inte ska vara alltför brutal. Det skulle kunna innebära ett pristak runt 20.000 kr

Hej!

Jag köper en del konst och antikviteter på bl.a. auktionshus. Har satt av en del av min lekhink till detta för att få en rimlig nivå även om jag ser det mest som en hobby. Jag har mest lokala auktionshus som jag följer lite halvkontinuerligt beroende på intresse i stunden och hur mycket jag har sparat ihop att köpa för. Bra med lokala auktioner också om det är något lite dyrare för det gör mycket att kunna gå dit och titta på det i rummet.

Har köpt en del tidigare på secondhandaffärer som myrorna och ställen som säljer t.ex. dödsbon och liknande. Kan vara bra grejar man hittar men man brukar få leta igenom mycket och på en del ställen är det ändå inte fyndpriser.

1 gillning

Har köpt alldeles för mycket på auktioner i Stockholm och Uppsala men nästan alltid gått på visning. Även åkt till visningar i andra delar av landet speciellt när man haft en större samling till försäljning. Men då talar vi om konst som kostar en del

För kontinuerlig bevakning prenumererar på nyhetsbrev från ett antal auktionshus och sedan är jag periodare på Alla föremål i Sverige - Auctionet där man kan filtrera och sedan skrolla igenom. Man ska komma ihåg att det tillkommer slagavgift och i vissa fall följerätt.

Annars besöka secondhand och loppisar samt hålla koll på ev lokala auktionsfirmors visningstider.

När du skriver “fotokonst” menar du då inramade fotografier, tryck eller affischer? Affischer och tryck finns på många museer - och kan oftast beställas online. Fotografier dyker väl oftast upp på gallerier eller auktioner men då brukar de kosta en del.

Ett mellansteg kan ju vara att titta på litografier om du inte redan gjort det - även det kan man filtrera fram på auktionssajter

Med fotokonst menar jag typ Yellowkorner sedan finns så klart fler alternativ. Jag har några inramade reproduktioner på duk som är fina. Dock är de av mindre format och det jag tänker mig nu är något större.

Min far kommenterade att en stor del av äldre konst inte passar i moderna hem. Han har en poäng i det. Jag vill helst hitta sådant som funkar i moderna hem.

Pröva att köpa printar direkt av fotograferna. Då får du en fin print och kanske också ett fint minne av att träffa fotografen. Många fotografer hittar du på webbsidor eller instagram osv.

Vi har det uppe som ett alternativ. Det skulle då handla i första hand om att köpa motiv av kompisar som är fotografer. Vi har åtminstone två kompisar, eventuellt fler, som är professionella fotografer. De har också motiv som är vettiga så alternativet är absolut gångbart.

Själv tyckte jag begreppet begagnad konst var väldigt festligt.

Har nog snarare kategoriserat konst som en upplevelse som är unik för varje betraktare.

Men sen har jag också ett konstnärligt yrke. Vi som skrå tenderar att lyfta upp våra insatser för samhället till en orimligt hög nivå. :sunglasses:

Med begagnad konst menar jag att köpa på auktion eller via andra kanaler än av konstnären själv. Är konstnären död så är ju konsten per definition begagnad. Det är iofs inget fel att köpa direkt av konstnären men vill man just prioritera prisvärdhet så är begagnad konst bra. Vissa konstnärers verk säljs till höga priser men många blir istället billigare som döda än levande. Sedan finns förstås en massa hötorgskonst och skräp. Att köpa något av en tidigare etablerad konstnär som sålt sin tavla ny för 10 tkr men där nupriset som begagnad är kanske 5 tkr är vad jag är ute efter.

Auktionshus är nog det bästa. Men som du säger tar det tid att leta och välja. Konst måste betyda något för dig (om det inte bara ska vara dekoration), och det hittar man inte så snabbt.

Om det är jobbigt att söka på internet, tänk då hur det var innan det kom.

1 gillning