För ”bara” ett par hundratusen kronor så går det faktiskt att ropa hem ett signerat litografi av Picasso. Har du en miljon eller två kan du få ett original, visserligen någon hemsk sak i blyerts. Men ändå. Jag tänker att det skulle vara något alldeles extra med en egen Picasso. Svindlande. En kul överraskning till barnen den dagen man ligger i jorden, kanske.
Vad tror ni, är det en investering eller en kostnad? Hur kan man vara säker på äktheten? Går den att försäkra? Hänger man den på väggen i radhuset i en förort eller är det bankvalv som gäller om man inte vill ha nya kompisar?
Se det som en kul grej. Det är höga transaktionskostnader för konst, typiskt 25% + 5% följerätt vid köp. Sen ny avgift vid försäljning (dock inte följerätt). Så först ska du tjäna in det innan värdeökningen ens börjar. Nu pratar jag försäljning på auktion. Via gallerist är det säkert liknande avgifter. Att sälja på Blocket är nog ingen bra idé. Verk av toppkvalitet kan säkert vara en bra investering på sikt, men mindre attraktiva verk har inte utvecklats så väl.
Som att spela lotto, värdet kan lika gärna halveras som fördubblas. Personligen ingenting jag själv skulle investera i. Köpa konst för att man gillar konsten är en annan sak
Risky, Bruno Liljefors var dyra för 20-40 år sedan, köpte man då har man inte fått tillbaks det. Trots att det verkade bra då.
Köp saker du kan njuta av på väggen. Håller värdet bättre än ikea-konst, men man kan ju förlora mycket pengar ändå. Visar det sig gå med vinst så se det som ”tur”.
Håll koll på auktions-siter. Försök hitta samma tavla flera gånger så går det att få en bild av värdeutv.
Äkthet säkerställs på att köpa från större auktionshus, men proviniens.
Se över behov av riktigt hemlarm, låsa fönster osv. Kolla med försäkringsbolaget.