Köpa konst, bevaras värdet?

Sugen på att köpa nya (för mig) tavlor hemma. För att ha på väggen, inte som investering. Det kan bli en del pengar och jag funderar på om man ändå kan sälja av igen när man tröttnat.
Förstår att det kan gå både upp och ner, men finns det något normalfall vad de kan vara värda om några år. Auktion eller lämna till Erikshjälpen.

Tror man behöver köpa rätt konst för att det skall funka som investering. Dessutom skall marknaden för det som köpts tycka om det när det säljs.
Satsa på kända konstnärer med (för konstnären) klassiska motiv. Eller satsa på ngt du tycker om.
Gå in och prata lite med exempelvis uppsala auktionskammare.

Liljefors var hööögt pris-satt på 80-90-talet. Köpte man på topp får man ännu inte tillbaks pengarna. Kolla historik på gamla auktioner, där kan man se hur det ev har utvecklats om man hittar samma tavla med ett par år mellan. Upplever detta enklast på uppsala auktionskammares hemsida.

Tänk på att kolla upp vad din försäkring täcker om det börjar bli lite pengar att tala om.

1 gillning

Det är extremt höga transaktionskostnader på konst. Köparen får betala avgifter på kanske 25% (+ följerätt 5% om det inte är gamla grejer). Sen när du säljer är det typ 20% avgifter igen.

3 gillningar

Köp tavlor som du känner att du vill behålla livet ut.

5 gillningar

Och gifta mig med någon jag vill vara gift med resten av livet?

Tack för bra svar.
Jag köper i första hand för att hänga upp hemma. Dock är jag beredd att lägga mer pengar om man kan sälja till ungefär samma pris om/när man vill byta ut. Inte investering i första hand men budgeten ser lite olika ut om pengarna är borta när man väl har köpt.