Arte Collectum: en konstfond

Jag tycker att detta är intressant: en fond med konst som tillgång:
https://artecollectum.com/varfor-en-konstfond/

Jag har inte riktigt förstått hur man investera i det.

Är en fond du köper på börsen. ISIN SE0017485808

Men denna fond skulle jag säga är verkligen inget att lägga slantarna i. Oerhört spekulativt

Den här fonden är inte vanlig fond. Det är debenture. Om jag vill investera ska jag kolla fondens broschyr/faktabladet och övriga dokument. Jag ska kolla NGM hur mycket omsättningar fonden har.
Löptid 6 år
Valuta EUR
Underliggande Konst
Nominellt belopp 10 000 EUR/Andelslån
Lägsta investering 10 Andelslån
Teckningskurs 100% av nominellt belopp
Förvaltningsavgift 2,5% per år
Courtage 1 % av nominellt belopp
Notering NGM
Clearing Euroclear Sweden AB

1 gillning

Hur? Kan bara sälja den på avanza

Oj, så man måste investera minst 100 000 €!

Om man nu är intresserad av konst så tänker jag själv att en enklare väg borde vara att investera i konst mer direkt. Jag menar då att köpa tavlor eller skulpturer eller vad det nu kan vara.

Jag har tidigare bott i Östeuropa och är nu på väg dit igen. När jag bodde där tidigare träffade jag några hyggligt kända konstnärer via bekanta och köpte konst av dem. Då besökte jag konstnärerna i deras ateljéer och satt och drack te med dem. Jag köpte ett antal tavlor av dem där och då till relativt bra priser. När man slipper gå via ett galleri så går det lätt att få till bra priser. I Sverige finns tydligen någon sorts överenskommelse om att konstnärer själva ska sälja sina verk till “galleripriser” för att inte missgynna galleristerna. Utomlands är det inte så noga med sådant.

När det gäller att köpa konst i andra länder så är det nästan automatiskt så att den stora potentialen till värdeökning ligger i att de aktuella ländernas ekonomier utvecklas. Det är den inhemska efterfrågan som normalt är drivande, inte utlänningar. När Kinas ekonomi började utvecklas blev plötsligt en massa fina saker från längre tillbaka värda mycket. Liknande mönster kommer att uppträda på fler ställen.

Det känns fint att ha “riktig” konst av bra konstnärer på väggarna hemma. Att också veta att de potentiellt kan öka i värde ser jag mer som en bonus. Det är mer långsiktigt som det i så fall skulle hända.

Och på Nordnet måste man göra ett “kunskapstest” för att visa att man fattar vad man investerar i :joy:.

Bäst att glömma det och investera i den där konst-skammen alla youtubers gör reklam för nu istället :joy::joy:

Köp konst du gillar. Häng på väggen. Med smak och flyt ökar värdet. Annars har du iaf saker du gillar på väggarna.

När jag och exet flyttade isär bestämde jag mig för att (tröst)köpa en litografi av min favoritkonstnär, för det var en dröm jag haft. Det blev snabbt sex stycken. :sweat_smile:

Nu är han avliden och priserna har inte sjunkit om vi säger så. :blush::+1: