Alternativ investeringsform för konst

Snubblade över den här idén idag; enskilda konstverk som aktiebolag. Tanken är att verk av etablerade konstnärer köps in och ägandet delas upp i ett bolag. Någon som testat? :slight_smile:

1 gillning

Läste om en whiskyfond som man också kunde köpa in sig i. Frågan är varför man ska ge sig in i något så riskfyllt?

Jag köper aldrig lotter men skulle hellre göra det än att satsa pengar i konst på det viset.

2 gillningar

Jag har också sneglat lite på Masterworks.io som ett alternativ (lekhink) eftersom jag är konstintresserad.

Har du testat det än?

Nej, men jag tror fortfarande att det är ett bättre alternativ än att investera själv iom spridningen. :slight_smile:

Ja, det är lite som en fond. Jag har ett möte med en representant i nästa vecka och ska utvärdera och förstå lite mer om hur det fungerar.

Det låter intressant. Kan du vänligen dela med dig efter mötet?

Jag hade ett möte med dom igår och det var intressant. Man kan investera i konst som är noga utvalt, just nu finns det 4 st tillgängliga. Det finns minimibelopp på alla investeringar (konst) och ett maxbelopp. Så du köper andelar av ett konstverk. Sedan dröjer det vanligtvis 3-10 år inan det säljs. Amerikanare kan sälja sina andelar på en eftermarknad om de inte vill sitta kvar till konstverket säljs, men detta gäller inte för oss utanför USA.

Masterwork tar en årlig förvaltningsavgift på 1,5% (de tar betlat genom andelar av din andelar) samt en vinstprovision på 20%. Avgiften är relativt hög i jämförelse med andra investeringar.

Detta är typiskt en Lekhink och där finns just nu ett konstverk från Banksy, som jag älskar. Så jag kommer att investera 150 ksek för att det är skoj.

Det står en hel del om dom i USA och det verkar seriöst efter min research, här kan du läsa mer: Masterworks Review 2022 – Forbes Advisor

1 gillning

Konstmarknaden är väldigt liten, och prissättningen är svår att få insikt i.

Låter nästan som Timeless Gallery. Den som går in i denna typ av affärer har, enligt mig, allt för mycket pengar för sitt eget bästa. Alternativt har allt för bråttom att bli rik.

Jag gissar att valfri indexfond är mycket bättre på 10 års sikt. Och ändå tycker jag inte att indexfonder når upp till marknadens fulla potential.

Köp konst för egna pengar istället om du nu vill ha något på väggarna. Är de konstverk du vill ha för dyra så får du avstå. Har du inte råd så har du inte råd.

Jag kan inte mer än instämma. Det finns andra alternativ som är mer rimliga för de som vill vara mindre riskbenägen.