Vad leker du med för investeringar i lekhinken? Behöver inspiration ![]()
Vin-flaskor, framförallt årgångschampagne och sedan har en del historiska synder (Investmentbolag, p2p-lån, enskilda aktier, guld, onoterade aktier etc)… ![]()
Ps. Det finns nästan en fördel att inte ha en LoL-hink - så min stående rekommendation är att avråda från en LoL-hink om inte syftet genuint är att lära och beloppet är högst begränsat… ![]()
Rekommenderar att lyssna på avsnitt 277
Jag har fonder och enskilda aktier i gruv- och skogsindustri i min lekhink. Tycker råvarumarknaden är spännande.
Jag har 4 aktier i Hermès. 3 aktier i LVMH och 1 aktie i Kering
Intressant, vad var det för investmentbolag?
Förstår förstår, jag satt lite och tänkte på att ta 10% av passiva hinken och satsa i t.ex. Spiltans Aktiefond Investmentbolag men det kanske är inte är så smart långsiktigt då?
Det var inte direkt för att lära mig utan med lite tur om den biten kunde prestera över index, sen slänga tillbaka summan i min passiva hink.
Typ alla - har en portfölj där jag plockat på mig i princip alla investmentbolag jag har kunnat hitta både i Sverige, Norden, Europa och USA. Ville testa tesen om att investmentbolag överpresterar, de ter sig inte göra det - bara i Sverige (av någon outgrundlig anledning).
Småbolagsfonder
Min “lekhink” kallar jag snarare för utanför det finansiella systemet hink där har jag fysiska tillgångar o liknande som ej är kopplat till mitt namn vis nätet kan vara vinflaskor/ädelmetaller/crypto/båtar etc.