För er som har en lekhink

Vad leker du med för investeringar i lekhinken? Behöver inspiration :thinking:

1 gillning

Vin-flaskor, framförallt årgångschampagne och sedan har en del historiska synder (Investmentbolag, p2p-lån, enskilda aktier, guld, onoterade aktier etc)… :face_with_peeking_eye:

Ps. Det finns nästan en fördel att inte ha en LoL-hink - så min stående rekommendation är att avråda från en LoL-hink om inte syftet genuint är att lära och beloppet är högst begränsat… :wink:

Rekommenderar att lyssna på avsnitt 277

1 gillning

Jag har fonder och enskilda aktier i gruv- och skogsindustri i min lekhink. Tycker råvarumarknaden är spännande.

1 gillning

Jag har 4 aktier i Hermès. 3 aktier i LVMH och 1 aktie i Kering

1 gillning

Intressant, vad var det för investmentbolag?

Förstår förstår, jag satt lite och tänkte på att ta 10% av passiva hinken och satsa i t.ex. Spiltans Aktiefond Investmentbolag men det kanske är inte är så smart långsiktigt då? :thinking: Det var inte direkt för att lära mig utan med lite tur om den biten kunde prestera över index, sen slänga tillbaka summan i min passiva hink.

Typ alla - har en portfölj där jag plockat på mig i princip alla investmentbolag jag har kunnat hitta både i Sverige, Norden, Europa och USA. Ville testa tesen om att investmentbolag överpresterar, de ter sig inte göra det - bara i Sverige (av någon outgrundlig anledning).

3 gillningar

Småbolagsfonder

1 gillning

Min “lekhink” kallar jag snarare för utanför det finansiella systemet hink där har jag fysiska tillgångar o liknande som ej är kopplat till mitt namn vis nätet kan vara vinflaskor/ädelmetaller/crypto/båtar etc.