Tack till Rikatillsammans och tips på att sälja konst efterfrågas

Hej forumet!

Jag vill börja med att säga stort tack till Jan och Caroline för att det är tack vare er jag har gått från att vara helt ointresserad av ekonomi till att det idag är ett av mina stora intressen, vilket har vänt mitt liv till det bättre rent ekonomiskt, men även förändrat mitt tankesätt kring hur jag vill leva mitt liv och vad jag vill lägga min tid och energi på. Och stort tack till alla på forumet för att jag inspireras av er varje dag!

Jag har funderat över hur jag kan öka mina inkomster vid sidan av mitt heltidsjobb, och trots att jag försökt blunda för det så landar jag hela tiden i att det jag är bäst på är min hobby, att skapa konst (huvudsakligen akrylmålningar). Jag har varit i en lång svacka i några år nu sedan jag hade en konstutställning, som gick fantastiskt bra och jag sålde slut på allt. Innan dess finansierade jag delar av mitt resande genom att skapa målningar på beställning, och sålde även lite ritningar sporadiskt. Jag gjorde egentligen bara inlägg på Facebook och så fick jag ofta napp genom någon bekant.

Nu är jag lite äldre och har fått för mig att jag inte är tillräckligt bra, skäms över vissa av mina tidigare verk och tycker därför det är pinsamt att lägga ut att jag säljer konst. Jag vill vara bäst och kunna alla tekniker som ett ”riktigt” proffs, och skulle kunnat vara det om jag hade lagt mer tid på målandet, och så känns det som att jag slösar bort min talang och pga prestationsångesten jag då skapar för mig själv så prokrastinerar jag och målar ingenting istället.

MEN, nu har jag motivationen igen efter att ha lyssnat på avsnitt 274. Jag vill måla för mig själv, för att inreda mitt nya hem och så vill jag kunna öka mina inkomster. Det har ju funkat förr, så nu vill jag leta nya möjligheter att sälja konst på internet. Denna gång vill jag dock gå tillväga på annat sätt än att lägga upp ett Facebookinlägg, har ni tips på vart jag kan vända mig, någon bra plattform? Någon som vet om detta kan strula till det för mig om jag någon gång behöver ansöka om a-kassa?

Alla tips och idéer välkomnas, stort som smått!

3 gillningar

Att ha en grupp på Facebook låter väl alldeles utmärkt. Vad är det som saknas med det upplägget?

Om du vill ordna konstutställning på nytt kan Galleri Darling i Stockholm vara ett tips.

Det är väl mest att jag fortfarande inte är bekväm med att alla mina vänner och bekanta ser mina inlägg, utan vill nå ut till folk på annat sätt. Men kanske bara är jag som får jobba på självförtroendet där!

Vad lustigt att du tipsade om just det galleriet, det var faktiskt där jag hade utställning sist😅

Om du har en stängd grupp där du enbart säljer konst till inbjudna personer så kommer ingen annan att se något.

1 gillning

I mitt FB-flöde poppar det ibland upp bilder från konstnärsgrupper osv. Du kanske kan publicera bilder på din konst i såna olika grupper, eller konstförsäljningsgrupper?

Då behöver du inte publicera i din vanliga profil där dina vänner ser.

2 gillningar

Tack själv! :slight_smile:

Säg gärna något mer om detta, blev lite nyfiken. :slight_smile:

Ingen, absolut ingen, är bäst i världen på att skapa konst. Inte ens den som är bäst är bäst. Du kan med gott samvete lägga ut bilder på sånt du själv tycker är halvtaffligt. Ingen ser ner på en vän som kämpar på med sin grej, och om de gör det så är det ändå ingen riktig vän. Det jag älskar med att läsa på sociala medier är att jag får ta del av processen.

3 gillningar

Då vill jag tipsa om FB-gruppen ”Köp en tavla” som drivs av kreatören Jonas Frank. :nerd_face:

2 gillningar

Jag är svårt avundsjuk! Tänk om man hade haft en talang man kunde slösa bort… :wink:

Skämt åsido - just do it! Det är bara de modiga pojkarna som får kyssa de vackra flickorna. Vad gör det om hundra år? Friskt vågat, hälften vunnet! Be exceptional! Och alla de där andra klyschorna som ju faktiskt stämmer…

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Jag tror det handlar om att om jag ska “blotta” mig och visa upp min konst, vilket känns så intimt på något sätt (mer nu än när jag var yngre, jag var kaxigare då) så ska det vara exceptionellt. Ofta hittar jag fel i mina alster och är väldigt självkritisk, så då känns det skämmigt på något sätt. Jag vill inte att folk som känner mig ska få bilden av att jag är en sån där B-konstnär utan självinsikt. Jag vet att det låter löjligt, men så låter monologen av min inre röst som jobbar emot mig :sweat_smile: .

Jag har funderat på vad jag annars är bra på som jag kan tjäna mer pengar på, som inom området jag är utbildad i och då t.ex. genom Upwork. Där känner jag dock också att jag behöver vara riktigt vass för att med självsäkerhet kunna sälja in de tjänster jag erbjuder, och eftersom jag bara har ett års arbetslivserfarenhet i mitt område efter examen så känns det långt bort. Jag tänker alltid att den dagen jag är proffsig nog, så kommer jag kunna tjäna mer pengar.

2 gillningar

Haha, det har du rätt i! Man kanske inte ska ta sig själv på så stort allvar :slight_smile:

2 gillningar

Kan du inte skicka en länk till dina tavlor?

Jag tror att det finns många möjligheter, i vart fall i våra större städer, att hänga sin konst på caféer eller andra ställen. Ser ofta konst med prislappar.

1 gillning

Wow, vad coolt att kunna tjäna pengar på att måla!

Har egentligen noll koll på konstmarknaden, men en iakttagelse: de konstnärer jag dyker på i vanliga mindre butiker har ofta en egen humoristisk touch med geografiskt lokalt tema, t.ex. https://langredesign.se/ (tjocka tanter i bohuslän :smiling_face_with_three_hearts:)

Har sett flera liknande konstnärer och de säljer både original, tryck och brickor osv. Framförallt säljs de lite överallt och inte bara på gallerier. Tror det är en typ av konst som är lätt att köpa även om man inte är konstintresserad.

Kanske inte alls passar din stil, men en tanke iaf…

3 gillningar

Tusen tack allihopa för era råd och tips, jag uppskattar det väldigt mycket!

Skickar i DM :blush:

Du säger själv att folk vill betala pengar för din konst. Det om något är väl ett bevis att det är bra?

Yeah, det har jag inget motargument för :blush:

De här är ganska etablerade, vet dock inte hur stor omsättning på konstverk de har, https://artportable.com
Annars kanske Etsy kan vara ett alternativ? Bra internationell spridning, https://www.etsy.com.

1 gillning