Min dotter tycker om att måla tavlor och hon har startat ett dedikerat Instagram konto för hennes konst.
Jag funderade på nästa steg som blir att starta en webshop för att se om det går att sälja lite tavlor online. Men jag har ingen koll på webshop och alla regler för hobbyverksamhet och sälja saker som tonåring.
Lite omkostnader vi behöver ta med i beräkningen
Packmaterial, plywoodskiva för att skydda tavlan + övrigt embalage
Kostnad för webshop, jag har kollat shopify och det är galet dyrt för en hobbyverksamhet. Finns det någon billigare sida som passar bättre för hobbyverksamhet?
Andra kostnader att tänka på?
Hur fungerar betalning och sånt? kan man få betalningen till ex. paypal konto?
Hur fungerar det med internationella köpare? Eftersom Instagram når hela världen till skillnad från ett lokalt galleri i vårat garage eller liknande.
Många använder ju instagrams shop-möjlighet istället för att starta en ‘separat’ webshop. Åtminstone tror jag det… kanske @janbolmeson och @Caspian har något att tillföra den diskussionen? Och @K.et - har du ngn input?
Jag hade nog helt enkelt börjat med att annonsera det på instagram som vanliga inlägg och sett vad det ger, innan jag kastade mig över en butikslösning. Jag betvivlar inte konsten, men jag tvivlar på att alla som glatt kommer med positiv feedback sedan är beredda att faktiskt köpa ett verk.
@tankespjarn Instagram shop är en intressant ide, men samtidigt så har hon redan startat ett vanligt konto och eftersom hon är under 18år så antar jag att hon inte kan ha en Shop på det kontot då.
En eventuell webshop och ett tillhörande paypalkonto för att ta emot betalningar på skulle jag som vuxen kunna ansvara för utan att jag behöver bli inblandad i Instagram.
@angaudlinn Jag vill vara förberedd och påläst ifall vi bestämmer oss för att starta upp en webshop. Det kan också vara kul att prova på det även om det misslyckas så är det ändå en bra erfarenhet.
@tulpaner Tanken var att använda Paypal som mottagarkonto, för att slippa lämna ut riktiga kontouppgifter och genom ett dedikerat Paypal konto så får man historik på sålda tavlor där, även om det inte behövs för en hobbyverksamhet så kan det ändå vara bra att ha.
Etsy såg intressant ut, eftersom det redan är en befintlig platform där alla tavlor hamnar på samma plats. Fast det ser ut att vara mer dedikerat för utskrifter/kopior istället för unika tavlor.
Jag uppfattar frågan som lite konstig. Det naturliga vore väl att göra allting “manuellt” initialt. Jag menar att ha ett vanligt Instagram-konto och ta emot betalning via PayPal.
Om det sedan börjar komma regelbundna beställningar från okända personer så att det helt tydligt “finns en marknad” så kunde det vara aktuellt att starta en webshop.
Jag tänker också att formaten borde vara en öppen fråga. Vissa kreativa verk är sannolikt möjliga att sälja “som konstverk” i meningen typ unika oljemålningar eller liknande. Andra verk kanske gör sig bättre som litografier, vykort, dekoration eller annat. Det här påverkar ju prisbilden mycket. Det kunde vara värt att undersöka den här biten, om nu tanken är att sälja i mer systematiserad form.
@Anonym Det är möjligt att frågan är konstig, men jag har ingen koll på vart/hur man kommer igång med liknande försäljning. Jag har bara läst i tidningarna om tonåringar som sålt tavlor eller liknande för “massor” med pengar. Dom få gånger det står något om hur försäljningen har gått till så har det visat sig att deras föräldrar redan har ett konstgalleri och säljkanaler etc. redan klart, vilket inte hjälper oss något eftersom vi inte har det. Jag är mer intresserad av startup processen för att komma igång med det. Det blir ju ingen försäljning alls om vi inte tar risken och provar
Det känns som att kopplingen mellan den faktiska tavlan och betalning etc. blir bättre och tydligare genom en webshop jämfört med ett Instagram inlägg och en länk till Paypal.
@Vagabond Det ser intressant ut, man kan ju starta med ett gratiskonto först för att bygga upp ett galleri och sedan uppgradera till betalvarianten för att testa försäljning under 1 år.
@tulpaner Tack, då ska jag kolla mer på vad den sidan har att erbjuda
Jag skulle ändå prova med manuell hantering först. Det viktiga är ju att nå ut via rätt kanaler och då antar jag att vissa grupper på FB är bra. Att låta bekanta dela länkar till en massa fina tavlor till bra priser är ju också funkis.
Att det skulle komma en massa beställningar från okända personer bara hux flux tror jag inte på utan det lär finnas en betydande startsträcka. Använd den startsträckan för lärande. Jag menar då att skaffa lämpligt förpackningsmaterial och alla praktiska saker. Så fort det ser proffsigt ut förväntar sig alla att det ska vara det i alla delar. Då är det bäst att ha lärt sig hela processen först och lägga på det proffsiga sist. Det finns en massa praktikaliteter som man behöver fixa för att det hela ska fungera smiidigt. Jag har själv sysslat med privat försäljning via nätet i mer än 20 år, dock inte av just tavlor.
Sälj via Instagram och DM där. Kanske ordna en billig mobil med separat Swishkonto för betalningar? Jag körde med det en period.
Har hon testat att sälja på irl evenemang?
Etsy tror jag kan passa bra också, en färdig plattform kan vara en bra bas i början.
Se till att bokföra kostnader och inkomster, även som hobbyverksamhet. Skatteverket kan göra kontroller även för hobbyverksamheter. Jag skulle även kollat direkt med Skatteverket vad som gäller, surt att åka på bakslag i efterhand.
Se upp med Paypal, vet inte hur det är nu, men för ett par år sen så flaggades jag som möjlig terrorist då jag tog emot pengar från en vän utomlands. Kontot frös tills jag skickat in en massa papper och foton som bevisade att jag var jag och att jag inte sysslade med något fuffens. Tog ett par veckor och var också ganska påfrestande mentalt.