Det här med Patreon som modell för att ta betalt för innehåll online tror jag iallafall att jag på principiell nivå förstått hur det fungerar.
Min sambo har en idé om att erbjuda tematiskt inriktade språklektioner i svenska språket online. En viktig del av hennes idé är dock att kunna sälja lektioner styckvis på ”här och nu”-basis. Det skulle alltså (i teorin) kunna ha formen av ett Zoom-möte där du för att kunna logga in först ska betala 40 kr med ditt visa-kort. Så fort betalningen gått igenom så skickas den individuella länken till mötet ut automatiskt.
Patreon vore, såvitt jag förstår det, bra för att bygga upp ett lager av inspelade lektioner och sälja någon sorts abonnemang som ger tillgång dels till ”lagret” dels löpande tillgång till lektioner. När det gäller målgruppen invandrare i Sverige gäller dock att man ofta kan svenska hyggligt men känner sig osäker på verbbildning, sje-ljud, hur man uttrycker sig i vissa sammanhang osv.
De flesta i målgruppen skulle åtminstone initialt inte vilja binda upp sig för ett abonnemang utan köpa styckvisa lektioner. I takt med att lagret med inspelat material blir större kan förstås abonnemang bli lättare att sälja. De flesta skulle dock initialt lockas av en förhandsannonserad lektion i ett ämne som man vet att man behöver bli bättre på.
Finns det någon teknisk plattform som skulle möjliggöra en sådan här modell? Tanken är att lektionerna ska vara relativt korta och billiga.