Jag utvecklar en affärsidé vid sidan om jobbet och skulle vilja diskutera affärsmodellen med er. Målet är att underlätta småbarnsåren. Genom en prenumerationstjänst/ nyhetsbrev vill jag ge föräldrar till barn mellan 1 och 6 år tillgång till relevant kunskap, smarta knep och pedagogiska verktyg för att leda sina barn genom starka känslor och utmanande situationer - både stora och små.
Jag ser olika möjligheter för att finansiera tjänsten, en av dem är genom partnerskap med andra företag som riktar sig mot småbarnsföräldrar och som vill bredda sitt värdeerbjudande som tex. försäkringsbolag som erbjuder barnförsäkring, men även offentlig verksamhet som BVC och förskolor.
Hur kan partnerskapet se ut/ bli intressant för företag? Spontant tänker jag att företaget betalar månadskostnaden per antal kunder som de väljer att dela erbjudandet med eller per antal kunder som väljer att testa alternativt förlänga prenumerationen. Vilka andra möjligheter känner ni till och vilka för- och nackdelar förknippar ni med dem?
Hur löser jag det rent tekniskt med att dela en länk eller kod? Jag vill testa https://ghost.org för att utveckla själva tjänsten. Men hur funkar transaktionsdelen?
Vilka andra företag kommer ni att tänka på, som skulle kunna vara intresserade av att erbjuda sina kunder en sådan tjänst?
Är det någonting annat som jag borde tänka på innan jag sätter igång? Jag är tacksam för alla insikter!
Hej!
Om du själv är utbildad och besitter kunskaper kring det du vill lära ut! Kanske du säkert bygga något konsultliknande där du tar betalt /timme.
Självklart skulle du kunna anställa någon kompetent men när det kommer till att anställa personal är jag något dåligt (aldrig gjort) @janbolmeson kan säkert bidra med sin kunskap.
Du skulle också kunna ha att man kan boka föreläsningar via din hemsida! Kanske BVC skulle vara något att kontakta? Vet att dem
Ibland erbjuder kurser/utbildningar med externa parter.
Hej! Jag sätter själv upp en sajt hos Ghost med prenumerationer och onlinebutik. Vad menar du med transaktionsdelen? Det finns en integration mot Stripe som betalningstjänst. Då går alla betalningar via Stripe och du kan se allt det du behöver i deras portal du har tillgång till.
Föreläsningar/ webinar kommer absolut bli aktuella. Tack för länken till bokamera.se. Det ska jag komma ihåg. Jag vill bygga ett nätverk av engagerade föräldrar och intresserade experter (pedagoger, familjeterapeuter och psykologer), själv är jag en rastlös småbarnsföräldrar. Men att anställa någon blir nog inte relevant än.
Har du lust att berätta mer om vilka typer av samarbeten som funkar för din verksamhet? Du nämnde i en annan tråd att du säljer inlägg med länkar till företag, som vill ha mer trafik. Hur gör du för att inleda ett sådant samarbete? Hur ser konditionerna ut för respektive part? Hur stora intäkter går det att generera på detta sättet?
Jag har inte kommit så långt med att förstå Ghost och allt det erbjuder än. Är Stripe en betalningstjänst för att lösa prenumerationer? Jag söker en lösning för att möjliggöra andra företag att erbjuda prenumerationen gratis till sina kunder medans jag tar betalt av företaget. Vet du om det finns en inbyggd lösning för det?
I början hade vi inga samarbeten alls pga att vi inte var så stora (hade inte så mycket trafik)
Med tiden så börjar andra företag höra av sig till oss direkt eftersom vi är högt rankade i Googles ögon. Det är lite klurigt att förstå men desto högre upp du är på Googles sökmotor desto mer pengar kan du tjäna.
Vi brukar fakturera 4500kr för ett inlägg/länk.
Då skriver vi inlägget själva och det måste vara relevant till bloggen/företaget.
Länkarna är kvar i ett år.
Vi hör ibland av oss till olika ställen för att skapa samarbeten också men det är ganska svårt. Dem som vet hur marknadsföring fungerar anlitar oss, dem som inte vet kommer ofta inte till skott.
Men i ett samhället där du måste synas för att sälja kommer vi bara bli mer relevanta
Intäkterna varierar mycket, ibland säljer vi för 20000kr en månad ibland för 2500kr det svänger mycket. Men vi har det som en hobby utöver våra ordinarie jobb och är inte beroende av pengarna.
Vi förhandlar alltid om priset, ofta handlar förhandlingen om hur stort inlägget är om det ska vara bilder,film? Flera inlägg i följd?
Är det relevant?
Är det en länk som inte alls har med mat och familj kostar det mer. Etc etc
Mycket spännande, tack för att du dela med dig! Jag har två följdfrågor: Hur går det till med att skapa länkar? Är det någon sort affiliate marknadsföring som ni jobbar med? Och hur mycket tid läggar ni på ett inlägg i snitt?
Jag skulle säga att det viktigaste är att komma igång. Det är omöjligt att idag förutse en kravspecifikation för hur det kommer att se ut om X antal år. Börja på ett ställe och sedan är det att ta ett steg i taget. Sedan om det är ghost, patreon eller något annat, det spelar inte jättestor roll nu.
Mitt spontana inspel är att det kommer nog bli väldigt svårt att få förskolor / BVC att betala. De sitter ofta med väldigt lite pengar. Företag kanske, men jag skulle nog vända på det och försöka få föräldrar att betala. De har pengar och där kan du få en fin skalbarhet över tid särskilt om du levererar bra värde, vilket borde vara görbart i det område du önskar.
Tror att vi alla föräldrar någon gång känt oss lite rådlösa med våra små telningar. Tricket är att hitta en twist som gör det bättre än t.ex. Familjeliv.
En annan idé som borde kunna passa in är ju att ha någon form av “kurs” eller dylikt som man kan köpa. X antal timmar videoföreläsningar inom ett visst ämne.
Känns som detta är något som har exploderat det sista över lag, och varför inte rikta in sig på småbarnsföräldrar.
Finns ju idag typ kurser om allt från hur man kan hantera en skilsmässa till hur man lär sig läsa snabbare eller meditera bättre. Och allt annat däremellan och utanför också.
Tror det var Mindvalley som hade någon typ kurs för föräldrar kring barnhälsa ur ett mer holistiskt perspektiv. Var 10 videos på mellan 20-60 minuter med olika duktiga föreläsare.
Bättre än Familjeliv är nog ganska lätt.
Om det är något man ska undvika under småbarnsåren så är det den sajten. Men ja, den är populär av någon anledning.
Kika lite på rullvagn
De har en tilltalande ton i sitt upplägg. Är inte insatt i detalj men de har ofta sponsrade inlägg och relevant reklam i artiklarna. Allt content är gratis för användaren (tror jag).
“Familjeliv.se är som Flashback för folk som fått ligga”
Inte mitt citat men ganska träffande
Jag har läst så mycket konstiga, konspiratoriska, arga och framförallt felaktiga inlägg på Familjeliv. Men, har man bara med sig att man får trippelkolla alla råd så kan det vara skönt att diskutera sina utmaningar med andra i liknande situation.
Ja, Stripe är den enda fullt integrerade betalningstjänsten. Den finns inbyggd i själva admin-panelen och stödjer deras medlemskaps-funktionalitet. Den är tänkt att användas för den som vill driva ett betalt nyhetsbrev eller en webbplats med premium-innehåll. Just nu finns det bara två nivåer: gratis och betalande medlemskap. De arbetar på att göra det anpassningsbart för sajtägaren.
Just det finns det inte inbyggd support för i Ghost. Då måste du integrera dig mot något liknande Shopify eller Gumroad dessvärre.
Familjeliv kan vara bra för att nå till många potentiella kunder i form av en reportage för att marknadsföra tjänsten. Rullavagn lyssnade jag själv mycket under första halvåret med barn, men blev tveksam till experterna i vissa av deras sponsrade inlägg. Men visst, även det kan vara en bra partner för en potentiell partnerskap framöver.
En prenumerationstjänst till föräldrar är grundidén absolut! Och kanske behöver jag inte göra det svårare än så. Jag började tänka i en B2B riktning efter er senaste podd där ni pratade om att sälja produkten innan den finns. Det inspirerade mig till att leta efter relevanta företag med en befintlig kundkrets, som kan ha ett intresse i att erbjuda denna typen av tjänsten samt att påverka utvecklingen genom sin kännedom av målgruppen. Barnförsäkringar skulle kunna funka. Jag funderar även på företag som erbjuda barnpassning. @janbolmeson du och Caroline är småbarnsföräldrar, hur når man er?