Shopify vs Lovable - E-handel

Undrar om ni har erfarenhet och förstår er på skillnaden mellan Shopify och Loveable samt andra sidor som har lösningar för e-handel. Vill sätta upp e-handel för vape och stötte på denna sida som jag tyckte var fin och stilren: https://metallsnusdosa.se

Försökte lista ut om det var genom Shopify eller ej men lyckades inte lista ut vad de använder sig av och har ni några rekommendationer för en nybörjare vart man ska börja?

Fördelar om:

Smart AI funktion finns som kan underlätta för en

Pristrappa som inte är allt för dyr i början

Kundtjänst som kan vara behjälplig

Tack på förhand

Shopify är väldigt billigt i början, men blir dyrt när växer så de har många avgifter som procent av omsättning.

Före AI revolutionen var standardrekommenation att välja Shopify om du ska sälja internationella och QuickButik om du ska sälja i Sverige. (QuickButik är betydligt billigare, tar bara fast kostnad och jag personligen gillar deras checkout mycket bättre). Jag vet inte hur lovables e-handelsystem ser ut. Kan inte uttala mig om det.

Men problemet är inte frontend (de kunderna ser). Det kan du vibekoda oavsett plattform, och det är den enkela delen. Problemet är backend, hosting, SSL-cert, säkerhet, upptid, moms uträkning, fraktmetoder och mycket mer. Och även kopplingar till bokföring, betalsätt, affärssystem, nyhetsbrev, meta annonserering, google shopping mm.

Kan man vibekoda detta? Troligtvis. (Jag är Newbie vibecodare) Vill jag vibekoda det när man kan få det för en slant i månaden och någon annan tar hela ansvaret. Nej!

Och skulle jag vibekoda det skulle jag inte göra det på Loveable. Då skulle jag gjort det ordentligt med Claude Code eller liknande.

För kontext kör jag min e-handel på QuickButik.

2 gillningar

E-handeln du länkade till använder sig av Shopify.

3 gillningar

Tack för den info o kunskap.

Om man börjar e-handeln låt säga hos Shopify, är det något som är möjligt att flytta till Quickbutik.

(Själva domänen är ju inga problem men jag tänker liksom hela sidan och dess utseende osv)

Förutom att jag personligen tycker att det är en bajsprodukt…Har du erfarenhet av att göra något liknande?

Hur säkerställer du att dina produkter uppfyller alla lagkrav på de marknader du säljer till?

Vilka myndighetskrav och registreringar behöver du hantera innan försäljning?

Hur säkerställer du produktspårbarhet, kvalitet och ansvar om något går fel?

Hur säkerställer du att minderåriga inte kan köpa dina produkter?

Hur påverkas din affär om regler, skatter eller produktkrav ändras?

2 gillningar

Det går att bytavplattform. Många flyttar hela tiden. Man kan tappa SEO ranking dock. Så standardrekommenation är att bara bytavplattform om man verkligen måste.

1 gillning