Har jag en bra setup för mitt nystartade AB?

Det började som en kul grej. Jag gillar stoisk filosofi, historia och har en bakgrund inom kommunikation och design (som anställd). För något år sedan designade jag några tishor till mig själv med bra stoiska citat av Marcus Aurelius och en (snygg) bild på honom med moderna pilotbrillor. En mix av antikens rom och nutiden, för att visa att filosofin är tidlös. Jag fick en hel del positiva kommentarer, så plötsligt bestämde jag mig för att “go for it” och starta ett företag. Så nu sitter jag hux flux med ett aktiebolag, en webbshop, leverantörer och, inte minst, administration.

Min setup är som följer:

Butik genom Shopify

Företagsbank Lunar

Bokföring genom Fortnox

Flera olika leverantörer inom EU

Köper i €, säljer i € och SEK.

Jag upplever att bokföringen är betungande, särskilt eftersom transaktionerna sker i flera steg. Först betalar kunden på sajten, men Shopify behåller pengarna några dagar. Då får jag bokföra en fordring på Shopify. En beställning går iväg till mina leverantörer, som direkt drar pengar från mitt företagskonto. Efter ett par dagar får jag in pengarna från Shopify, ofta med någon form av valutaförlust. Ungefär samtidigt skickas varan från leverantören direkt till min kund. I min kostnad ingår avgifter till Shopify, valutakostnader, frakt (jag har fri frakt på allt, så jag betalar mina leverantörer för frakten).

Jag fattar att detta är vardagsmat när man är van företagare, men jag är inte van ännu. Finns det något sätt att hantera detta smidigt? Jag tycker det blir väldigt mycket arbete per försäljning eftersom det ska bokföras flera gånger. Har ni tips på förbättringar, bra rutiner för administration etc?

Jag tar också gärna feedback på hur ni upplever sajten, sicitur.net.

Tack på förhand!

3 gillningar

Om jag var du skulle jag boka några timmar med en erfaren redovisningskonsult så kan ni gå igenom ditt upplägg och hur du ska bokföra det smidigast, sedan rullar det kanske på enklare?

1 gillning

Viktigt att du håller koll på OSS-momsen om du säljer till privat kunder i EU.

1 gillning

Kan inget om företagande, men ville bara säga att jag tror detta är en jäkla bra ide!

Ligger helt rätt i tiden, kör hårt! :+1:

1 gillning

Tack :grin:

Men det är utmanande att nå ut till en ganska nischad publik. Men jag kämpar på (med både admin och marknadsföring)

1 gillning

Har inte alls koll på dessa system, men det vore ju väldigt trevligt om de gick att koppla ihop eller hade API:er som lät en själv bygga ett program för att automatiskt föra in data.

1 gillning

Hej,

Shopify har koppling mot Fortnox.

Sök på deras appar.

Då bokförs allt automatiskt :blush:

2 gillningar

Låter som kontantmetoden passar dig bättre om din omsättning är lägre än 3 miljoner per år. Då bokför du när pengarna landar/dras på ditt företagskonto, inga skulder till leverantörer eller annat förutom just vid årsbokslut.

Ta också hjälp av en redovisningskonsult! Ni kan sitta tillsammans i en timme eller två och gå igenom hur du ska göra bokföringen för de vanligaste händelserna i bolaget. En duktig konsult kan också hjälpa dig med mallar integrationer etc i bokföringsprogrammet om det underlättar. Ta anteckningar under mötet om livet är dig kärt :slight_smile:

3 gillningar

Hej på dig kul att du har kommit igång med din verksamhet! Genom en brygga kan du få in bokföringsunderlaget direkt in till Fortnox. Kräver lite fix och trix men är värt det. Det finns flera bolag som erbjuder integration mellan Fortnox och Shopify.

Du hittar detta under integrationer i ditt Fortnox konto. Det finns även inställningar för valuta.

Vill du inte bekosta en konsult finns det en hel del om detta skrivna av Fortnox guider om du är mer av en diy person.

Något annat som kan vara tillhjälp om du vill få gratis hjälp är att följa forum som har e-handel som huvudtema.

Passa på att gå Skatteverkets gratis kurs om OSS reglerna så att du inte missar något angående din moms hantering. Om du säljer dina tjänster B2B inom eu ska du även göra en periodisk sammanställning av moms. Något som många missar av någon anledning.

Med vänlig hälsning,

Michael

1 gillning

Tack för uppmuntran och kloka råd!:folded_hands:

Har du några särskilda e-handelsforum i åtanke?

Sveriges största e-handelsforum online | Ehandel.se Där kan du i sökrutan söka efter Fortnox.

Vet inte om det finns någon site som gjort någon jämförelse mellan olika bryggor mellan Shopify - Fortnox. I värsta fall boka möte med några av de så får de presentera vad de kan göra för dig.

jag vet inte vad du har för budget men först behöver du betala integration är livens i Fortnox 149 per månad sedan 200kr - 300kr per månad för kopplingen hos integratören

om du ska bokföra det själv och manuellt finns det en programvara som guidar dig på att bokföra rätt men den är inte som gtp utan den heter lerry. Till skillnad från chatgtp som ofta ger fel svar på bokföringsfrågor så är denna ai utvecklad med en begränsad tillgång till referenslitteratur och Skatteverket så att slutsatserna du får ska motsvara vad en nyexaminerad redovisningskonsult kan.

det är viktigt för dig att förstå flödet i bokföringen och att hantera lager korrekt för att det är den som är en av de vanligaste anledningarna till att bolag gör en felaktig inkomstdeklaration med skatte smällar som konsekvens. Detta är min subjektiva åsikt så att du inte tror att jag grundar den på någon vetenskaplig rapport :sweat_smile:.

Lerry kan även läsa av din sie fil och ge dig insikter på vad den anser är fel bokfört. Jag är inte inblandad i bolaget men träffade grabbarna på ett kund event.

Nu har du lite kött på bena för att fortsätta leta efter en lösnings som passar dig. Lerry kostar 200kr om jag inte mins fel per månad.

Med vänlig hälsning,

Michael