Hej, jag har outsourcat min ekonomi till en redovisningsbyrå och vet att jag betalar dem alldeles för mycket. Runt 10-12k / månad på en omsättning runt 1.2 MSEK. Jag säljer varor via e-handel och fysisk butik inom EU och på export.
Jag har inte tiden att bokföra själv och har dessvärre inte tid att lära mig hur det funkar.
Min byråpartner gör troligtvis väldigt mycket manuellt arbete vilket drar upp kostnaderna.
Jag söker ett proffs på Fortnox som kan titta på min set-up och se hur jag kan automatisera arbetsflöden och kapa kostnader.
Jag undviker gärna lösrykta tips som ”kolla med sharespine” eftersom de tillhandahåller en del av lösningen. Jag söker någon som kan hjälpa mig med helheten.
Är det du? Hör av dig!
Har du någon lösning som det Sharespine levererar eller görs allt helt manuellt? Menar du att du har en omsättning på 1,2msek i månaden eller per år? Har du frågat din redovisningsbyrp vad de lägger mest tid på?
Fortnox har en toppensupport. Många stora byråer sitter redan och bokför i Fortnox hela dagarna. Du kan vända dig till någon av dem och be dem förklara hur din bokföring fungerar. Det tar inte många timmar för ett proffs!
Med risk för att göra ett idiotinlägg som du inte önskade…
Det låter för mig som att någon sitter och gör saker för hand. Jag hade en liknande situation och fick tyvärr berätta för min byrå om en integration som jag ville att de skulle använda (i mitt fall med Stripe).
Använder din byrå följande integration på rätt sätt:
Hej, ja precis. Klart man ska få betalt om man hjälper till. Jag tar gärna kontakten med din vän. Ska se om Fortnox återkopplar också. Jag kontaktade deras support tidigare i veckan men de har inte återkommit.
Mitt bolag omsätter ca 35miljoner och har ca 10k/ månad. (Ludvig&Co)
Dock är Handelsbanken tätt följt av Swedbank bästa bankerna för att få till en helt digital bokföring med FortNox.
Det låter väldigt mycket för dyrt, och mitt tips är att leta efter en annan redovisningsbyrå.
Om det är någon som ska fixa lite smarta kopplingar / integrationer med Fortnox så kan jag säkert hjälpa dig.
Jag skulle leta efter en ny byrå och förhandlar om vad som ska ingå du borde få speglar vad de gör idag för y kr
Jag programmerar själv en hel del mot Fortnox. Det mesta är integrationer mellan Excel, trello, fortnoxs offert och order modul.
Just nu håller jag på att bygga en hemsida till företaget med ett helhets perspektiv där Fortnox är affärssystemet allt kopplas mot
Mitt tips till dig är att plocka den ‘lägst hängande frukten’ först och sen arbeta dig uppåt, mycket ska automatiseras men det är lätt att jaga optimeringar som man lägger 80% energi/pengar på men man får ut 2% av om du förstår mig.
Jag skulle nog säga att SEB är bästa banken, följt av Swedband, Handelsbanke och numera även Nordea.
I övrigt skulle jag även säga att omsättningen inte är en särskilt rättvisande bild över vad bokföringen borde kosta för denna typ av verksamt. Jag har 3 kunder som driver e-handel med omsättning mellan 25-30 miljoner. De betalar helt olika månadsvis. En betalar ca 4000 kr, den andra ca 12 000 kr och den tredje ca 16 000 kr. Alla har integrerat e-handeln mot Fortnox, men verksamheterna är olika “stökiga”.
Det har har ju gått framåt bland bankerna såklart. Men vill man ha full integration så ramlar många banker bort, även om banken själv lovar guld och gröna skogar.
Bra att SEB också blivit fullt utbyggd för att integrera med FortNox.
Ja, jag kan ju inte e-handel och har heller ingen koll på vad det borde kosta.
Vi nyttjar dock i princip alla FortNox tjänster, och har ett stort faktura samt leverantörsfakturaflöde.
(Såg nu att Danske bank och SEB numer också är fullt integrerade med FortNox)
Ehandel har jag jobbat med runt import av fakturor,ordrar, artiklar.
Paypal har jag jag inte byggt någon integration med fortnox.
Valuta konton vet jag vad det är men inte koll om det finns exponerat i deras api.
Skicka ett privat meddelande så kan vi se närmare vad du vill ha hjälp med.
Och om du menar att ta bort tidstjuvar eller onödiga moment så kan jag säkert hjälpa till dr också.
Varmt välkommen att kontakta oss på Almegård Redovisningsbyrå AB. Vi är en personlig och digital byrå som kan bistå dig med den digitalisering som krävs för att optimera flödena i Fortnox och i de integrationer som ni för närvarande använder. Du når mig på maria@almegard.com om det finns intresse. Lycka till med ditt företagande! Vänligen Maria Almegård
Jag använder själv Fortnox i mina bolag och har blivit en ofrivillig redovisningsekonom (byråerna vi hade var inte nog bra) och har automatiserat så mycket det bara går i Fortnox. Skicka ett mail till martin @ growme.se så kan vi köra ett videomöte så kan jag säkert ge dig tips.
PS. Driver också bla. en webbbyrå med e-butiker som kunder och har drivit egen e-handel så detaljkunskapen om e-handelsredovisning bör vara tillräcklig.
FYI. Vill bara kasta ljus på att i normala fall - när det inte direkt efterfråga av TS som ovan - så ser jag väldigt gärna att man bidrar i forumet ett tag innan man gör självreklam. Därför hoppas jag att vi kommer ses mer även i andra trådar och inte bara i denna.
Rimligt! Lite snabba tips som alla bör göra i sina affärssystem om det går är:
Koppla ihop med bankkontot så transaktioner läses in.
Koppla ihop med skattekontot så att transaktioner läses in.
Skapa regler för automatkategorisering av alla återkommande transaktioner.
Skaffa tjänst för bankkort med ”automatisk” bokföring, tex. Pleo, Fortnox egna kort, Mynt m.fl.
Använda lönesystem med koppling till Skatteverket och bokföring.
Skapa en rutin för löpande månadsvis bokföring för att veta vad du eller redovisningbyrån gör/ska göra varje månad.
Om verksamheten är transaktionsintensiv (tex butik, e-handel) så skaffa integration mellan e-butiksplattform och affärs/bokföringssystem för automatisk bokföring av transaktioner.
Notera avvikelser/problem som dyker upp och automatisera bort dessa om det går.
Lär dig bokföra. Det är svårt att vara en bra beställare av en tjänst som man själv inte har förståelse för hur den utförs.