Fortnox/Handelsbanken fördyrar betalhantering

Det här gjorde mig irriterad idag.

Fortnox har tillsammans med Handelsbanken beslutat att ta bort möjligheten att exportera betalfil och påtvingar istället bankintegration. (Filförändring Handelsbanken)

Funktionerna i bankintegrationen låter ju som en bra grej.. men att det påtvingar en kostnad på 1000kr/år för att betala leverantörsfakturor med samma smidighet som den tidigare filexporten är ett irritationsmoment.

Får väl bli att återgå till det gamla sättet med att manuellt lägga upp betalningarna en och en nu när filexport inte längre är möjligt.

1 gillning

Problemet med molntjänster, du äger ingen produkt du kan sköta själv t ex välja att inte lägga in en patch osv.

Du kanske kan skapa ett eget program med nån AI-bot dvs ta ut en rapport istället i Fortnox och be den konvertera till betalfilformatet om inte Handelsbanken tagit bort det som alternativ helt?

Det kan faktiskt vara en variant.

Ladda upp filer går fortfarande att göra på Handelsbanken.

Det går att exportera förfallolista på Fortnox till textformat.

Så det kan nog vara möjligt att få en AI att sätta ihop nåt script för att konvertera till pain.001 formatet.

Finns som tur var andra system än Fortnox att tillgå på marknaden, även SaaS-system som driftas på samma vis som Fortnox men som kan tillgodose dessa basala behov.

Det är fritt fram att fråga mig mer om du önskar hjälp i någon form.

R

Fritt fram för mild enshittification!

Är det inte Handelsbanken som tar betalt då?

Vågar inte svara på vem som får pengarna men har en aning om att det är en tredjepart som har byggt integrationen mellan Fortnox och Handelsbanken, och mest troligt så tjänar Fortnox och mellanhanden mest på det. Så är det med ett annat system jag arbetar med som också erbjuder en bankkoppling.

Helt enkelt en kvalificerad gissning.

Nej, det är banken som debiterar dig :wink:

Så jag synar din “kvalificerade gissning” med fakta.

Bankintegrationen är kostnadsfri från vår sida, däremot tar de olika bankerna ut en avgift. För att veta mer om detta hänvisar vi dig till din bank.

4 gillningar

Härligt med ordentlig fakta :glowing_star: Min gissning övergick till en okvalificerad sådan denna gång :sweat_smile:

1 gillning

Händer den bäste ibland :wink:

1 gillning

Vad kostar företagskontot hos Handelsbanken?

Jag började jämföra priser för företagskonton, men för mig är det mer intressant att titta på totalkostnad inklusive integration.