Fortnox vs Visma? 15 anställda

Ett företag i entreprenadbranschen med 15 anställda behöver nu styra upp sina system.
10 tal bilar, 10tal entreprenadmaskiner, ett par lastbilar.

Idag används Visma Lön och Administration, tidrapport i separat system, projektplanering i Excel, sparande av bilder från projekt i en delad mapp och körjournaler högst manuellt via GPS puckar som spottar ur sig en CSV.

Dags att ta det till nästa steg. Antingen gå vidare med Visma eller slänga ut och börja med något nytt t.ex Fortnox?

Önskemål/krav :slight_smile:

  • Lön, fakturering, Efakturor fakturascanning och matching mm

  • Tidrapportering

  • Rapportera in jobb med text och bilder, ÄTA hantering.

  • Smidig integrering med körjournal. Antingen byta ut nuvarande fristående GPS loggers mot t.ex Automile eller liknande. Kanske passa på att sätta i maskiner/lastbilar också.

  • Enklare projektplanering för att ägaren av bolaget ska ha en översikt på vad som händer framöver. Inte direkt att någon annan ska in och förstå vad som händer varenda minut i varje projekt.

  • De flesta användare har inte några mailadresser så helst en annan inloggning.

Jag vet inte om det uppfyller alla dina krav men vi använder entré portal.
Jag är bara anställd så jag rapporterar bara min tid och liknande genom det.
Jag jobbar inom byggbranschen.

Fortnox har två starka fördelar enligt min åsikt. Det webb-baserat, så det går bra att komma åt från flera håll och det blir då ofta enklare att få bra rutiner och arbetsfördelning (och mindre risk för strul med backuper).

De har även starkt stöd för integrationer till andra program, där man t.ex. kan ha branschspecifika stödsystem. Det gör att man kan få en väldigt bra totallösning.

Det intrycket jag fått hittills också. Visma jobbar på med lösningar också men det känns väldigt tröga i svängarna. Har haft kontakt med de i ett mycket större företag.

Fortnox är ett bra val. Modern plattform och vaket företag. Visma ligger faktiskt ganska långt efter just nu.
Integrationerna som tidigare nämnts gör också att du kanske kan byta ut modul för modul om du inte vill göra hela byter över en natt.

Bokio kanske är ett alternativ?

Vi kör Visma där jag jobbar men det är ett väldigt stelt system med begränsningar som man inte förstår varför dom finns. När vi pratar med supporten om någon funktion så blir alltid svaret att lägga idéerna till förändring i deras forum (där våra problem oftast redan har påpekats av andra användare sen flera år tillbaka)

Angående Fortnox så har vi kunder som går ifrån dessa då deras system ligger nere titt som tätt.

Har tyvärr inget bra alternativ :unamused:

Gällande Fortnox, aj då så illa. Det lät inte bra

Största problemet jag har med Visma är att det inte finns någon loggning på ändringar i order eller faktura. Man kan alltså inte se vilken användare som har ändrat ett pris eller vikt på en produkt.

Så om jag lägger en order till en kund och levererar denna. Användare “skurk” går in och ändrar priset till 50% för han känner kunden och får det i handen av denna. Här finns det inga kontroller att göra. Riktigt dåligt.

Bytte från Visma till Fortnox för 6 år sedan och har aldrig ångrat mig. Dock andra behov av moduler och verksamhet, men har upplevt fortnox som mer flexibelt och tillgängligt. Ett stort plus är deras API som gjort det möjligt att automatisera det mesta av bokföringen.

Som så många andra nämner, fortnox är trevligare och modernare än visma.

Någon som använder integrationer med moduler för t.ex projektplanering eller någon annan form av avrapportering?

Lite sent inlägg här, men jag är IT-konsult och hjälper företag med en till ett par hundra anställda med bland annat affärssystem.
Jag skulle säga att för företag med 1-30 anställda är det fortnox som är överlägset bästa lösningen för 9 av 10 företag idag. För det 10:e företaget kan det vara ett mer branschspecifikt verkgtyg som är bättre, typ ett hotell som behöver mer inbyggt i sitt IT-system eller liknande.

För ganska många kan det vara nyttigt att integrera fortnox mot ett eller flera andra system för t ex tidrapportering, projekthantering eller annat. Fortnox är inte bäst på allt, dom är bäst på just bokföring och tisbesparing kopplad till den.

Och rekommenderar starkt att köpa flera av deras tilläggstjänster, t ex fakturatolkning, attest, fakturaservice (dom skickar och sköter kundreskontra). Detta har sparat 100-tals mantimmar per år på många småföretag med några få anställda. På något större företag jag hjälpt, som inte varit förstort för just fortnox, har det sparat en hel tjänst.

3 gillningar

Rätt intressant diskussion och aspekter som tas upp.

Jobbar på ett av bolagen och det andra ligger på andra sidan vägen, så ska inte ge mig in i diskussionen mer än att jag tar till mig idéer och tankar :slight_smile:

Tillägg, tror Fortnox + extern integration från tredje part för projekthantering är bästa lösningen. Just när det gäller entreprenad rekommenderar jag inte Hoglias lösning, har bara hjälpt kunder byta från dem, ganska gammal lösning.

K2 från Opter (fd fleet101) kör två av mina kunder som sysslar med transport (lastbilar), varav ett även har en större entreprenadavdelning.
Dock misstänker jag det kan vara lite stort för er, min kund omsätter ca 500 mkr.

Systemet helt anpassat för just transport, inte lika bra, men funktionellt även för entreprenad, så kan ändå vara värt att kika på kanske. Kräver dock ganska mycket teknik runt om. Så som servrar och IT-konsult, backup lösningar med mera.

1 gillning

Tack för din sammanfattning.

Tror största förändringen för detta företag jag nämner är att det kommer bli ganska mycket mer komplext med integrationer som ska fungera felfritt.

Idag har det ju varit en massa manuellt osv men det har varit lätt att förstå sig på för en som inte är direkt IT kunnig. Chefen i detta fall.
Men han börjar värdera sin tid högre och kanske är villig att lägga pengar på konsult som får hjälpa honom istället.

Jag vet inte hur praxis är i det här forumet att svara på gamla trådar, men jag brukar tycka att det är bättre att fortsätta diskussionen där det blir ett samanhang.

I vilket fall som helst, jag bytte för lite över en månad sedan till Fortnox efter att ha kört Visma Administration sedan det hette SPCS Bokföring, dvs länge. Jag valde mellan Visma eEkonomi och Fortnox, och det som avgjorde till Fortnox fördel är att det finns öppna och dokumenterade API’er som man hos Visma skulle få betala extra (och tidigare även skulle gå en speciell kurs för, säljaren kunde inte redogöra för om det var öppet nu eller ej) för vilket är en blocker i min värld.

Jag har hög tolerans för att det är komplext att bygga ett system som Fortnox och att mycket skulle handla om att jag behöver vänja mig vid hur det fungerar istället för hur jag arbetade med Visma Administration. Med VA så var jag ganska van vid hur jag behövde göra för att gå runt de “lustigheter” systemet hade, och de funktioner det inte hade stöd för gjorde jag manuellt i excel och skapade underlag som jag bokförde i VA.

En stor anledning till att byta till ett modernare system var att slippa göra saker manuellt, under förra året började jag ha anställda från att tidigare bara behövt hantera mig själv, och att hantera lönebesked med sjuklön, övertid, flextid, semesterlön etc var en utmaning i Excel. Dessutom tecknade jag kollektivavtal för att jag tänkte att jag skulle ge rätt lön till de anställda, vilket gjorde allt ytterligare krångligare…

Jag ville därför ha ett system med lönefunktion, så att jag enkelt skulle kunna göra korrekta lönebesked, samt att jag använder Zettle för försäljning varifrån jag tidigare exporterat kvitton till excel för att skapa ett underlag som bokfördes manuellt vilket var tidsödande.

Lönedelen är det som ger mig mest gråa hår, det finns till synes många supportartiklar men de är ytliga och beskriver inte konkret hur systemet hänger ihop. Den första lönekörningen vilket var Februari fick jag ihop till slut, då var utmaningen främst hur ingående semesterskuld skulle läggas in för att det skulle bli rätt. Nu när jag ska göra lönekörningen för Mars så är det första gången den räknar in avvikelser från Februari, de tidigare månaderna när jag gjorde det manuellt i excel så lade jag in avvikelser fram till den 25 varje månad. Det är inte tydligt hur kopplingen fungerar från kalendariet där man lägger in hur den anställde jobbat till hur det hamnar på lönespecen. Förvisso har jag listat ut hur det fungerar men jag kan inte få det till någonting annat än att löneartstabellen är fel, och den är låst så jag kan inte korrigera uträkningen.

När man kontaktar support vilket det finns en utmärkt chatt-funktion för så är kvalitén på personalen väldigt varierande. Om man har tur så får man någon som är kunnig och som konkret kan förklara vad som ska stå i vilket fält i vilken vy samt hur flödet hänger ihop, men ofta får man någon som hänvisar till de supportsidor jag redan läst och som inte ger svaret. Följden är att jag inte heller den här månaden lyckats få ut lönen till de anställda i tid vilket är frustrerande eftersom det var en av de stora anledningarna till att jag bytte till Fortnox…

Integrationen med Zettle är inte heller bra och gör inte alls som jag vill, dock så är det vad jag förstår Zettle som har gjort den och inte Fortnox. Där kommer jag att göra en egen modul som bokför underlagen som jag vill ha dem…

Intrycket av att ha kört Fortnox nu ett tag är att systemet i grunden är bra men att mycket är halvfärdigt. Jag hade förväntat mig ett moget system, då det är ingenting som jag gör som borde vara något konstigt. Som någon skrev i Fortnox användargrupp på Facebook:

Systemet är ett avancerat “proof of concept” med några välfungerande delar och andra som får mig att undra om de låtit en mellanstadieklass göra systemdesignen.

1 gillning

Fortnox!

Att jämföra Fortnox med Visma är som att jämföra en sportbil med en gammal skrothög, fast om dom kostade ungefär lika mycket :nerd_face:

Jobbar som IT-konsult och implementerar bland annat integrationer mot ekonomisystem för företag med omsättning mellan några enstaka miljoner och ett par hundra miljoner kr.
Har själv använt båda för mina egna bolag, använder Fortnox även nu

Vilken är sportbilen och vilken är skrotbilen i den jämförelsen? :grin:

I min roll som redovisningsekonom skulle jag säga att Fortnox är ett väldigt bra system men att det saknar vissa möjligheter som finns i dyrare program.
Har du ett kollektivavtal som gör att de ursprungliga lönearterna inte passar in så går det att redigera lönearterna så att de passar in i ditt avtal.
Avvikelseperiod är nog som standard hela månaden (d.v.s. avvikelseperioden för februari månad är hela januari månad) men det ska också gå att ändra så att det kan sträcka sig över flera månader.
Nu är jag inte längre delaktig i bolaget som hade sin lönehantering i Fortnox så har inte kunnat kolla upp hur det ser ut just nu ska jag tillägga.

Det har du säkert koll på men det går att ställa in konton m.m. för integrationen på Zettles hemsida men det blir såklart inte särskilt detaljerat oavsett.

1 gillning