Jag vet inte hur praxis är i det här forumet att svara på gamla trådar, men jag brukar tycka att det är bättre att fortsätta diskussionen där det blir ett samanhang.
I vilket fall som helst, jag bytte för lite över en månad sedan till Fortnox efter att ha kört Visma Administration sedan det hette SPCS Bokföring, dvs länge. Jag valde mellan Visma eEkonomi och Fortnox, och det som avgjorde till Fortnox fördel är att det finns öppna och dokumenterade API’er som man hos Visma skulle få betala extra (och tidigare även skulle gå en speciell kurs för, säljaren kunde inte redogöra för om det var öppet nu eller ej) för vilket är en blocker i min värld.
Jag har hög tolerans för att det är komplext att bygga ett system som Fortnox och att mycket skulle handla om att jag behöver vänja mig vid hur det fungerar istället för hur jag arbetade med Visma Administration. Med VA så var jag ganska van vid hur jag behövde göra för att gå runt de “lustigheter” systemet hade, och de funktioner det inte hade stöd för gjorde jag manuellt i excel och skapade underlag som jag bokförde i VA.
En stor anledning till att byta till ett modernare system var att slippa göra saker manuellt, under förra året började jag ha anställda från att tidigare bara behövt hantera mig själv, och att hantera lönebesked med sjuklön, övertid, flextid, semesterlön etc var en utmaning i Excel. Dessutom tecknade jag kollektivavtal för att jag tänkte att jag skulle ge rätt lön till de anställda, vilket gjorde allt ytterligare krångligare…
Jag ville därför ha ett system med lönefunktion, så att jag enkelt skulle kunna göra korrekta lönebesked, samt att jag använder Zettle för försäljning varifrån jag tidigare exporterat kvitton till excel för att skapa ett underlag som bokfördes manuellt vilket var tidsödande.
Lönedelen är det som ger mig mest gråa hår, det finns till synes många supportartiklar men de är ytliga och beskriver inte konkret hur systemet hänger ihop. Den första lönekörningen vilket var Februari fick jag ihop till slut, då var utmaningen främst hur ingående semesterskuld skulle läggas in för att det skulle bli rätt. Nu när jag ska göra lönekörningen för Mars så är det första gången den räknar in avvikelser från Februari, de tidigare månaderna när jag gjorde det manuellt i excel så lade jag in avvikelser fram till den 25 varje månad. Det är inte tydligt hur kopplingen fungerar från kalendariet där man lägger in hur den anställde jobbat till hur det hamnar på lönespecen. Förvisso har jag listat ut hur det fungerar men jag kan inte få det till någonting annat än att löneartstabellen är fel, och den är låst så jag kan inte korrigera uträkningen.
När man kontaktar support vilket det finns en utmärkt chatt-funktion för så är kvalitén på personalen väldigt varierande. Om man har tur så får man någon som är kunnig och som konkret kan förklara vad som ska stå i vilket fält i vilken vy samt hur flödet hänger ihop, men ofta får man någon som hänvisar till de supportsidor jag redan läst och som inte ger svaret. Följden är att jag inte heller den här månaden lyckats få ut lönen till de anställda i tid vilket är frustrerande eftersom det var en av de stora anledningarna till att jag bytte till Fortnox…
Integrationen med Zettle är inte heller bra och gör inte alls som jag vill, dock så är det vad jag förstår Zettle som har gjort den och inte Fortnox. Där kommer jag att göra en egen modul som bokför underlagen som jag vill ha dem…
Intrycket av att ha kört Fortnox nu ett tag är att systemet i grunden är bra men att mycket är halvfärdigt. Jag hade förväntat mig ett moget system, då det är ingenting som jag gör som borde vara något konstigt. Som någon skrev i Fortnox användargrupp på Facebook:
Systemet är ett avancerat “proof of concept” med några välfungerande delar och andra som får mig att undra om de låtit en mellanstadieklass göra systemdesignen.