Hej, precis startat nytt AB och lär mig. Har precis signat upp med Lunar bank och funderar nu också på Fortnox eftersom det finns integrering (vad nu det innebär i praktiken). I båda leverantörernas respektive “paket” ingår olika saker, men vad jag uppfattar som samma hos båda. Ex. anger båda att “Löner” eller “scanna fakturor” ingår i ett visst paket. Är det samma tjänst, eller är det bara att Fortnox skickar lönespec och hanterar skatter etc. och Lunar som då bara gör den faktiska utbetalning på kommando från Fortnox. Eller hur funkar det? Känns ju dumt att betala extra för en viss tjänst hos båda?
Jag har ingen erfarenhet av produkterna du skrev om. Jag kör Bokio. Där är bank och redovisning i samma tjänst.
Tack @Svanen .
Ingen annan?
Hej
Integration innebär att Fortnox kan kommunicera med banken och skicka in/ta emot uppgifter om in- och utbetalningar automatiskt. Då kan Fortnox även matcha in- och utbetalningar mot belopp i redovisningen. Det är lite olika funktionalitet beroende på bank.
Ja, det stämmer som du säger att det är olika tjänster (med reservation för att jag inte har använt Lunar Bank själv).
Om en bank har en tjänst som är “Löner” så brukar det innebära att de kan ta emot en lönefil från ett lön-/redovisningsprogram så att man slipper lägga upp varje lön separat varje månad. Det är rätt smidigt om man har många anställda och det ger i vissa fall viss sekretess på banken om det är flera personer som har behörighet på banken.
I Fortnox är tjänsten istället ett löneprogram där du beräknar och tar fram själva lönen på anställda.
Det är lite samma sak med skanning av fakturor. På banken innebär det säkert att du kan skanna in en faktura med mobilen som hämtar bankgiro/OCR/belopp medan Fortnox tolkar fakturan och läser in relevanta fält till leverantörsreskontran och ger förslag på bokföring.