Med anledning av att det finns en hel del företagare här, så skulle jag tycka det vore intressant att få en jämförelse av redovisningskostnader/byråer. Försökte hitta om det är gjort, men hittade ingen sådan tråd.
Kort info om vårt bolag:
-oms. ca 10 miljoner
-anställda 6st
Vi själva hanterar:
-Kundfakturering
-Leverantörsfakturor
-Scannar in kvitton/utlägg (ca 20st./mån)
-Utbetalningar från bank när betalfil skickats från Fortnox
Redovisningsbyrån:
Pris ca 10 tkr/månad för lönekörning, momsredovisning, månadsrapporter, avstämning av konton & verifikat. Utöver detta kommer en kostnad för bokslut årligen på ca 50tkr.
Verkar priset rimligt?
Tror egentligen att vi kan utföra mer själva, eftersom så mycket numera är automatiserat. Några tankar om det och kanske något man absolut bör, eller inte bör, ta på sig av det vi inte gör idag?
Hej, roligt och spännande med denna typ av uppföljning. Jag tänkte att jag skulle ge lite perspektiv från andra hållet till detta men min spontana känsla är att din konsult är duktig på att ta betalt. Detta behöver inte vara en dålig sak givet det värde du upplever dig få. Min andra känsla är dock att du inte riktigt upplever att du får ut detta värde av konsulten.
Det dyker också upp några frågor i mitt huvud, jag listar dessa nedan.
Är det ni som kontrollerar, konterar och betalar leverantörsfakturorna själva?
Uppfattar jag dig rätt i att konsulten hjälper till med skapandet av betalfilerna från Fortnox och att ni i er tur attesterar betalningen på bank?
Hur är månadsrapporterna uppstyrda? Får du en balans & resultaträkning eller kommer det kommentarer, analyser och övrigt som får dig att förstå din verksamhet från ett ekonomiskt perspektiv?
Innefattar bokslut både upprättat bokslut, avstämningar och kontroller / rättningar, årsredovisning samt deklaration för både bolag och din privata K10?
Det kan finnas finansiella skäl för er att ta över en del av redovisningen då jag upplever det som en ganska hög prisbild sett till ert bolags storlek. Det är dock lite baserat på dina svar på mina frågor ovan samt vilken verksamhet du bedriver. Det du måste väga in är dock den tid detta skulle ta för er, risken för fel och vad du ska sluta göra för att hantera detta själv.
Det låter redan nu som att ni hanterar en stor del själva. Får ni många frågor rörande fakturor, kommentarer om att de har rättat det ni bokfört eller annat som kan upplevas som att de inte är nöjda med de underlag som ni levererar? Detta är ofta en stor tidsförbrukande faktor som redovisningskonsult - bristande underlag.
Det jag personligen tycker din konsult ska bidra med (förutom en korrekt redovisning) är just att du ska lära dig förstå dina siffror. Hur er verksamhet kan förklaras utifrån dessa samt vad som kan förbättras enbart ur detta perspektiv. För mig blir därför analyserna och månadsrapporterna en väldigt god bedömningsgrund (givet att redovisningen i sak är bra) för det värde som genereras.
Om du inte upplever att du får hjälp att förbättra din verksamhet från din konsult anser jag att du bör fundera över att byta. Ställ dock gärna frågan först om det är möjligt med en mer detaljerad analys, på vilka sätt konsulten ser bolaget och vad som kan förbättras innan ett sånt byte. Ibland kan kunderna till en redovisningsbyrå upplevas som extremt ointresserade av sina siffror och då läggs inte denna tid ner.
Ska bli spännande att följa andras erfarenheter av den här branschen
Spontant låter det lite högt, men det är inte så att jag baxnar. Har sett / hört värre.
Allt handlar ju om vilket värde som man upplever att man får. Jag har tex inte världens billigaste byrå, men å andra sidan så vet jag allt är 100% rätt eftersom min bokföringskvinna Kristina inte kan sova om natten om inte siffrorna går ihop.
Så jag tror att det jag skulle göra är att kolla upp eld en annan byrå för att få en jämförelse, sedan pratar du med din befintliga och kollar hur ni kan sänka arvodet / skapa mest värde.
Sedan finns det ofta flaskhalsar som kostar mycket tid i bokföringen och ofta kan man spara mycket tid på att förbättra dessa - tex hos mig var det mycket kortköp av diverse it-verktyg där jag gick över på årsfakturering på 10 tjänster som gav 10 kvitton istället för 120 st…
Har ungefär samma upplägg. Vi hamnar på ca 15tkr/mån och samma kostnad som ni har för bokslut ca 50tkr.
Omsättning ca 40miljoner och ca 12 anställda.
Låter ändå rimligt i mina öron, ändå skönt att kunna göra annat på dagarna.