Anlita studenter till att hjälpa med er bokföring?

Hej! Vi är tre studenter som läser kursen Affärsplanering och nyföretagande, där en av uppgifterna är att utveckla en affärsidé som ska vara realistisk och genomförbar. Vår idé är att starta en redovisningsbyrå som även erbjuder marknadsföringstjänster och finansiella analyser till ett betydligt lägre pris än dagens marknadsnivå. I dag ligger timpriset vanligtvis på 600–800 kr, medan vi planerar att erbjuda en timkostnad på 300–350 kr.

Vi kommer också att ta fram olika paketlösningar beroende på företagens behov, exempelvis bokföring, enklare finansiella analyser eller marknadsföringsstöd.

Vår fråga är om det finns ett intresse för denna typ av tjänst där kunniga studenter anlitas. Tanken är att skapa en win-win-situation: småföretagare frigör tid och får hjälp till en rimlig kostnad, samtidigt som vi som studenter får praktisk erfarenhet som är värdefull inför framtiden.

1 gillning

Alltså säkert finns det en marknad, många småföretagare som redan nu håller på och gör sin bokföring själva som potentiellt skulle kunna va intresserade.

Personligen ser jag en bokförare som en “expert” man kan fråga vid diverse funderingar man har och en erfaren bokförare kan också få ner totalkostnaden tack vare sin erfarenhet. Blir det tillräckligt lönt för er då med så låg timpenning?

De är väl ni som är bokförare så vem är jag att ifrågasätta :joy:

Vi ska göra en likviditetsbudget senare och då kommer vi få det mer tydligt. Idag finns det ett bolag som heter studac som har likadant upplägg så en marknad finns. Dock är ju prissättning svårt och därför tänker vi att man får begära offert baserat på svårighetsgraden av uppdraget.

1 gillning

Studac visar inte att det finns en marknad.

Bolaget är registrerat för 1 månad sedan.

Men, det jag betalar min redovisningskonsult är ju utöver löpande redovisning hjälp vid frågor.

Vad är okej/inte okej. Omvänd moms. Utlandsköp. Utlägg osv.

Att bara bokföra är det “enkla”.

2 gillningar

Hej

Bokföring är enkelt så ni klarar säkert av det … dock dyker det ofta upp situationer där det inte är enkelt eller tydligt och ibland väldigt otydligt.

Jag som driver företag vill kunna lita på den som hjälper mig med bokföringen och med den rådgivning som jag behöver i kniviga situationer.

Om ni erbjuder studenter utan någon längre erfarenhet samt att dessa byts ut så är jag personligen tveksam till att ta hjälp av ett företag för rådgivning och bokföring under dessa premisser.

Blir det fel så kan det bli väldigt dyrt och blir det väldigt fel så kan jag som VD eventuellt ha begått bokföringsbrott.

Då måste jag ta ställning till: är det värt att spara några hundralappar men riskera stora problem?

10 gillningar

Jag tror detta kan gå helt bra om ni nischar in er på en sak som ni gör bra. Låt oss säga då om det är åt en mans företag eller whatever, och att ni är öppen med er kunskapsnivå så att företagarna vet vad de ska förvänta sig.

Tror att börja med alla möjliga paketlösningar osv är bortkastat till en början, det är lättare och framförallt mer “tillförlitligt” att ett studentgäng gör en sak men gör de bra. Nu är jag inte bokförare men jag tror ni förstår va ja menar.

Var ser du det? Det finns 133 registrerade recensioner och de har samarbeten med bla. Bokio.

Vi tänkte väl först att vi skulle hjälpa med det löpande och sedan ha stöd från en mer erfaren redovisningskonsult vid komplexa frågor. Vi har haft företag som vi har har analyserat och gett råd och verktyg för att förbättra lönsamhet och det var väldigt uppskattat, speciellt eftersom företagarna oftast fokuserar på siffror och vinst men missar samtidigt allt annat. Därför tror vi att det går att etablera samarbeten med lokala företag. Sen tror jag även att marknadsföring kan vara något som företagare uppskattar att få hjälp med, som själva har svårt att öka sin synlighet.

2 gillningar

Fokus är småföretagare och frilansare. Vi tänker att vi ska försöka etablera oss lokalt, även fast det mesta sker digitalt. Vi tänker att företagare kommer uppskatta den lokala närvaron och flexibiliteten som vi kan erbjuda. Vi befinner oss i Norrbotten och jag tror att det finns små företag som skulle uppskatta att få stöd och hjälp av erfarna studenter. Vi läser år 3/3 av ekonomie kandidat och vissa som ska läsa en magister

1 gillning

Nämen pröva, det kan ju kanske gå riktigt bra :+1: Kan tänka mig norrbotten är lite sånt ställe där “djungeltrubaduren” går.. gör ni bra arbete kommer ni få massor av jobb, huvudsaken är väl att ni inte tar vatten över huvudet men där ser ja ni har tänkt anställa mer erfaret folk för komplexa frågor.

Att lägga sig på ett lägre timpris än andra är inget nytt så jag och många andra starta våra företag för att få kunder.

Nu verkar jag inom en annan branch men tänker att principen är densamma.

Med tiden vill man dock ofta höja upp priset när ens erfarenheter och kunskaper blir allt vassare. Finns en anledning varför en auktoriserad redovisningskonsult ofta tar mer är en ej auktoriserad.

Men som sagt kör på med ert företag är man tillräckligt hungrig så tjänar man pengar.

Därför tänker vi att det ska finnas någon konsult som vi kan luta oss mot vid mer komplexa frågor och som kan kontrollera att allt ser rätt ut. Vi tänker även att nya studentkonsulter ska få intern utbildning och stöd av mer erfarna studentkonsulter.Men är medveten om att det är en klurig bransch där tillit är viktig

Jag tar tacksamt emot mer förslag på vilka tjänster vi kan erbjuda och hur vi bör utforma erbjudandet. Hur kan vi skapa tillit och trovärdighet på bästa sätt? Hur mår vi ut till vår tilltänkta målgrupp osv?

Glöm inte att anmäla er till Penningtvättsregistret…

https://bolagsverket.se/omoss/flerverksamheter/registretmotpenningtvatt.2557.html

2 gillningar

Viktig punkt! Kräver en del arbete att se till att ni uppfyller kraven kring dokumentation, kundkännedom och vidareutbildning.

1 gillning

det är väldigt lätt att kolla upp när bolag är bildade. tex via allabolag

Ok ser det nu men dom har funnits sedan 2021, finns flera artiklar

Tack för input!

Inte som AB…

Nä men det visar på att det finns en marknad, visst?:wink: