Nej det tycker jag inte.
Det visar att någon är villig att offra 25k för att testa marknaden, men vill inte hamna i en sits där man blir personligt ansvarig för eventuella skulder om det går åt skogen.
Det bildas en hel del bolag på spekulation.
Nej det tycker jag inte.
Det visar att någon är villig att offra 25k för att testa marknaden, men vill inte hamna i en sits där man blir personligt ansvarig för eventuella skulder om det går åt skogen.
Det bildas en hel del bolag på spekulation.
Absolut. Det är alltid smart att starta Ab, kan ju vara så att bolaget växte och därmed ökar risktagandet, därav startar man AB.men vad vet vi? Man kan ju välja att se på det på ditt eller mitt sätt.
Skulle kunna tänka mig att det finns ganska många mindre verksamheter som har väldigt enkel bokföring, och samtidigt är väldigt okunniga/ovilliga att göra den själva. Tänk hobby-som-råkade-få-betalt, sido-gig, etsy-grejs etc. Målgruppen som FrilansFinans m fl siktar på, som ofta egentligen skulle få bättre ekonomi med eget bolag.
Kanske är enklare att erbjuda era tjänster till etablerade revisionskonsultbyråer?
Ni får en snabbare start, kompletterar deras erbjudande och kompetens. Antingen tar de samma timpenning för er och kan växa (de har mer jobb än de klarar av) eller så kan de sänka priset för löpande bokföring mot befintliga kunder och få ett jämnare kassaflöde.
Min revisionskonsult hjälper mig med bokslut och om jag har några frågor. Hade hon erbjudit löpande bokföring till rabatterat pris hade jag kanske nappat ![]()
Jag är egentligen ganska förbluffad att de finns företagare som sköter egen bokföring
låsa in tid på administrativa då fokus borde ligga på att sälja och utveckla verksamheten.
Inte vet ja, känns som att många ser bokföring som något enkelt och underskattar hur bra det är att ha en bokförare att konsultera som är insatt i bolaget. ![]()
Ni behöver registrera hos Bolagsverket att bolaget jobbar med redovisning, och glöm inte anmälan till penningtvöttsregistret.
Ni måste också lägga upp rutiner och policies för arbetet mot penningtvätt. Utan detta kan ni få stora straffavgifter från Finansinspektionen.
Googla detta så ser ni allvaret!
Du är förbluffad att någon som ändå fakturerar 100% tycker att lägga en timme i månaden är värt jobbet jämfört med att betala för det?
Jag tycker sköta bolaget är det roliga jobbet är bara jobb.
Beror ju såklart på vad du har för sorts verksamhet, är man en en-mans bemanningsbyrå så är de nog inte så stora problem.
Samma med avtal och liknande, kan spara hur mycket som helst att få dem skrivna av advokater som vet vad de håller på med istället för att själv grotta ner sig i hur allt funkar och ändå kanske missa något.
EDIT: fatta nu att första meningen kan låta lite dryg, det var inte min mening. Cheers! ![]()
Det beror ju på hur man är lagd och vad man har för verksamhet. Bokföringen i mitt konsultbolag tar en kvart i veckan om jag lägger tio minuter på att öppna Fortnox.
Eftersom jag fakturerar mer per timma än min redovisningskonsult, och inte tror mig vara snabbare i Fortnox än min redovisningskonsult, så är varje minut jag spenderar i Fortnox en förlustaffär jämfört med att min redovisningskonsult gör den. Så ser jag på saken.
Ja, det är ju rätt i sak. Vad bra att du fakturerar mer än din redovisningskonsult.
Jag tycker att man ska ha förståelse för sin bokföring, eftersom det är mitt huvud och inte redovisningskonsultens som åker om det blir fel. Så även om någon annan gör bokföringen hade jag kollat att jag tycker det verkar rätt. Så frågan är om jag vunnit något på att lämna bort det och titta igenom det eller göra det själv blir billigast.
Sen handlar det inte bara om pengar. Jag personligen tycker bokföring är kul. Att då lämna bort nöjet för en hypotetisk timme jag kan jobba extra är frågan om det är värt det.
Ursäkta att nedan kan låta negativt ang student/ny-utexades kunskap om enkel bokföring men nedan är mina erfarenheter
Jag sitter i styrelsen i en relativt liten ekonomisk förening och vi har anlitat redovisningsfirmor i ca 10 år men nu har vi äntligen beslutat att ta hem det igen, pga nedan bl a
För de firmor (HSB-redovisning, Storholmen) vi anlitat har haft alldeles för mycket studenter/nyutexaminerade som skött bokföring, kassa, moms mm. Ofta har de varit väldigt arroganta och vägrat insett när de gjort fel samt varit duktiga på att ta betalt för enkla tilläggstjänster. Ex en tjänst som jag vet tar dem max 5min vill de 30min betalt med hänvisningen till att det är minst enhet de får fakturera är 30min.
Bl a använde de vår kassa för att betala några andra föreningars lev-fakturor. De upptäckte inte det själva utan det var vi tvungna att upptäcka det vid några olika årsboksluts-arbetet. Ingen ursäkt, ingen extra ersättning för det arbete vi lagt ned för att hitta deras fel.
En 3:e sak när vi hittade en resultatpost på 50kkr (det är mycket i vår lilla förening) i årsbokslutet så frågade vi efter underlag från vår redovisningsbyrå. Svaret var förbluffande, det har blivit fel, vi bokar bort det. Det har alltså legat fel i bokföringen i 11mån innan vi upptäckte det (inte redovisningsbyrån). Som vanligt ingen ursäkt, eller kredit till oss för deras jättetabbe.
En liten sak men som jag tycker är fel, när de bokar fel så eliminerar de verifikatet. Jag är van att man vänder felaktiga verifikat samt bokar de rätt. Aldrig att man raderar/makulerar det felaktiga verifikatet efter de gått ett antal månader/år
Moms är de helt värdelösa.
Slutligen använder de redovisnings-system som är så ålderdomligt att de inte kan få ut huvudboken i excel. Utan överlät åt oss att lägga ca 5-8h per år för att få in huvudboken i excel. Vi ville få in huvudboken i excel för att lättare kunna få en översikt att samma sorts kostnad bokades på samma konto/kst över flera år
Det enda de är bra på är att ta betalt, allra värst är Storholmen
Perfekt uttryckt och dessutom får man nån som håller reda på alla tidpunkter där något ska betalas och kan allt som man skulle kunna tänkas behöva kunna om skatt.
Hejsan! Vilka bra svar jag har fått. JAg har tagit era svar i åtanke i mitt upprättande av affärsplan. Här kommer en enkät som jag hoppas att ni som har eget företag och klassar er som småföretagare vill besvara. Mindre företags inställning till att anlita studenter (Ni kommer att vara anonyma).
Har ni något tips på hur jag kan ta del av marknadspriser för redovisnings-och marknadsföringstjänster? Vår lärare vill gärna ha underlag på detta.
Ring och fråga vad de tar betalt per timme. Låt de säga anonymt och säg att vilket bolag som har vilket pris inte kommer redovisas i arbetet.