Kortfattat:
Funderar på en e-handel med dropshipping i lärande syfte. Någon som har erfarenheter?
Bakgrund:
Jag är för närvarande en stundent i början av min 2 åriga yrkesutbildning inom digital marknadsföring… Allt går bra i utbildningen men jag känner att jag skulle vilja/behöva testa mina kunskaper i mer skarpt läge för att lära mig ordentligt. Att hitta företag som låter en student helt ta över deras digitala strategi och plattformar är svårt ovh näst intill omöjligt.
Så jag har gått i tankarna att skapa ett AB för att starta upp en e-handel i mindre format för att klämma och känna lite och pröva mig fram.
Problemställning:
Som student är eknomiska resurserna inte de bästa. Dessutom har jag ej möjlighet till lagerhållning och hela den biten. Jag har inte heller någon produkt att sälja.
Lösning?
Att genom exempelvis aliexpress börja dropshippa några produkter som jag säljer på min svenska hemsida/webbshop.
Jag är fullt medveten om att kvaliten inte är den bästa på produkterna, leveranserna kan bli långa och osäkra. Vilket hade varit avgörande om man vill bygga ett stort och långsiktig bolag. Men nu är syftet mer att lära sig och pröva på företagande och ehandel. Självklart hade lite intäkter varit trevligt, men täcka utgiterna med alla intäkterna är någonstans målet.
Utöver 25k till AB är det väll relativt ekonomiskt riskfritt? Självklart behövs lite pengsr till olika digitala plattformar.
Jag har inga som helst erfarenheter av driva bolag eller webshop så tar tacksamt emot all form av feedback.
Gärna kring dropshipping också, vilka do’s and don’ts finns?
Problem och problem löser jag möjligtvis inte. Men folk köper förhoppningsvis saker trots det.
Men för att förtydliga så ska ju webplatsen ha ett tema/område. För att ta ett återkommande exempel från podden, Jan och hans elkablar.
Jag sätter upp hemsidan Elkablar nu Ab. Jag försöker hitta alla “Jans” där ute med ett teknik intresse i alla digitala kanaler. När dom gör beställningar så dropshippar jag via aliexpress.
Nu var bara elkablar ett exempel och jag fattar att elektronik säkert har hårdare regelverk. Men det kunde lika gärna kunna vara golfbollar hemsida eller hundkläder. Vad det blir exakt får spånas fram senare.
Kontentan är sälja (framförallt lära mig hitta rätt personer) till folk som är intresserade av en viss produkt/område.
Inte jurist, men:
Som återförsäljare av allt elektroniskt (och mycket annat) inom europa så är det ju du som är ansvarig för att det är CE-märkt (notera skillnaden till C E-märkt), vilket så vitt jag vet är ett krav. “Alla andra på fyndiq/tradera gör ju fel” är inte ett frikort från lagen där.
Glöm inte heller att ha god marginal för reklamationer. Sakerna ska hålla i 3 års normalt användande, så du behöver antingen se till att de håller god kvalitet eller vara beredd att ta emot reklamationen med god min.
När jag startade min verksamhet så började jag med en Enskild Firma. Mycket enklare (och billigare) administration. Snabbt att komma igång (ansök om F/FA-skatt på verksamt.se) och enklare regler kring bokföring. Nackdelen är främst skattemässiga, du kan t ex inte lägga undan oskattade pengar för att ta ut dessa som utdelning med 20% skatt.
Mitt råd: Starta verksamheten som Enskild Firma, om/när du får snurr på det hela så flytta över till ett AB. På detta sätt kan du initialt fokusera på verksamheten (webbshop, produkter, marknadsföring, etc) istället för att sätta dig in AB-regelverken.
Kom ihåg att du har fullt ansvar för ex reklamationer, öppet köp osv när du har e-handel. Det kan vara ganska omfattande arbete, inte minst om du säljer dåliga saker. Ska sakerna returneras till Kina så behöver skriva ut det tydligt för att inte fällas i ARN. Dessutom bör du tänka in en rätt rejäl kostnad för marknadsföring eftersom du nog får svårt att styra trafik till din sida annars.
Läs även på på Konsumentverkets hemsida kring dina skyldigheter som näringsidkare innan.
Dropshipping var bra 15-20 år sedan. Inte idag.
Satsa hellre på affiliate program där du gör reklam för produkter som säljs via andra butiker och du får provision på försäljningen baserat på affärerna du drar in med dina affiliate länkar.
Det är mycket mindre risk med det och du blir inte ansvarig för försäljningen.
Håller helt med @Anonym, ska du göra det här och det finns de risker som är beskrivna ovan så ska det absolut göras inom AB för att hålla risken separerad från dig som fysisk person.
Det skiljer idag extremt få bokföringsmässiga regler mellan AB och EF.
Och jag vill inte ens tänka på risken över att bli stämd för att man säljer en piratkopia av en annan vara.
Rätt stor andel produkter är rena kopior av existerande märkesprodukter men det märks inte då loggor och märken inte finns med.
Jag är fullt medveten om att kvaliten inte är den bästa på produkterna
Jag är inte mot drop shipping som sådan. Jag funderade själv på om inte detta vore en idé för några år sedan.
Däremot är just det du skriver här är något jag aldrig kunde komma över. Ofta när det kommer till drop shipping är det ju plast-skrot som slutanvändarna ärligt talat inte kommer att vara nöjda med.
Ska man sälja en produkt tänker jag att det ska vara någonting man är stolt över. Eller åtminstone inte får samvetskval över att sälja.
Jättebra ide att prova för att få lite erfarenhet och kunskap om allt från reklamationer, ohämtade paket, moms, hemsidor, betalsystem mm.
Välj enklare produkter för tex heminredning typ Tiger.
Eftersom detta görs för att öva så fokusera inte så mycket på att få kunder utan just erfarenheten. 10 kunder i egen shop ger ju väldigt mycket erfarenhet!
Jag använder inte aliexpress då dom har ca 30 dagars leverans och även förpackningar som är trasiga när dom kommer fram. Jag föreslår att du antingen tittar på ett europeisk lager eller ancänder zendrop (fan, jag skulle blivit affiliate för zendrop haha) bara skojar men har testat dom och dom håller vad dom lovar, ca 15 dagars leveranstid mm.