Tips och råd inför butiksöppnande

Hej!

Jag och en vän har bestämt oss att starta en butik
Vi har startkapital på 50000 och planerar att ta ett lån för att sättas igång.

Själv är jag fortfarande Gymnasie elev på estet bild och form och min äffärspartner har gått ut samma utbildning plus handel i komvux

Jag ansvarar för administrativa aspekter, marknadsföring, ekonomi och kassa medans min vän fokuserar på framsidan alltså design och fulltid på kassa. Sen har vi en vän som vi vill anställa för att jobba i lager då vi kör både butik och online

Vi siktar att öppna i augusti och jag har några frågor angående

• Råd inom bokföring?
  • Hur mycket vi borde sikta i att få i lån och i så fall villken bank + varför
  • Balancera skola och arbete
  • Tips/Råd angående ekonomi

Extremt laddad fråga så jag ber verkligen om ursäkt

Om ni har några frågor och tankar svarar jag på dom gärna och dela också era erfarenheter och råd angående butik och företagande

3 gillningar

Gör det inte.

"Att öppna en butik innebär en affärsrisk, och statistiken visar att många småföretag har svårt att överleva de första åren. Här är några generella siffror (baserat på data från bl.a. USA och västvärlden – svensk statistik är liknande i mönster):

Sannolikhet att misslyckas med ny butik: Efter 1 år: Cirka 20 % av småföretag har stängt. Efter 3 år: Cirka 35–40 % har stängt. Efter 5 år: Cirka 50 % har gått under. Efter 10 år: Endast cirka 30 % av företagen är fortfarande aktiva. Orsaker till misslyckande (de vanligaste): Brist på efterfrågan (ingen marknad för produkten) Dålig kassaflödeshantering Fel läge eller dålig målgruppsinriktning Otillräcklig marknadsföring Stark konkurrens eller låg marginal Branschspecifik risk:

Butiker inom mode, restaurang och detaljhandel har ofta högre risk än t.ex. tjänsteföretag eller nischade B2B-verksamheter." Cred till chat gpt.

Om du ändå vill göra de så skaffa lite kött på benen innan du skuldsätter dig till öronen.

1 gillning

Kul tanke, önskar er lycka till! Har ni en idee ni tror på så kör, väl medvetna om att det är svårt att lyckas och kräver mycket hårt arbete under många år.

Du skriver “vi” men eftersom du är så pass ung antar jag att din affärspartner kommer stå på lånet och därmed ta lejondelen av den ekonomiska risken? Hur har ni i så fall tänk kompensera denne för det risktagandet?

Jag har ingen egen erfarenhet av butik men som jag förstått det är detaljhandel en tuff bransch. Överlag så tänker jag att det är väldigt klokt att köra online parallellt.

Överlag så tycker jag att ni ska köra. Det kan gå bra, och går det bra så kan det så klart gå väldigt bra. Räkna med att spendera mycket tid i butiken.

Utan att ha någon koll på vad ni ska sälja är det svårt att ge några tips men många butiksinnehavare lider svårt av höga hyror.

Oavsett vilken typ av butik jag hade så hade jag sett till att försöka sälja lite enkla/lättsålda varor såsom godis och läsk. Det är lätt hänt att det blir lite merförsäljning då, och kanske även kunder som kommer in och köper läsk/godis och då kan exponeras för ert övriga sortiment.

Ja, var väldigt försiktig med butiken. Hyresavtalen är långa. Det kan finnas möjlighet att starta en popup-butik med begränsad avtalslängd och risk. Tänk på att läget är väldigt viktigt.

Det kommer att bli långa arbetsdagar för dig och din partner, stå i butik vardagar, kvällar och helger och samtidigt sköta onlinebutiken, inköp, admin, mm. Tror ni att ni även kan fortsätta i skolan?

Varför inte börja enbart med onlinehandel?

Räkna på hur mycket kapital ni behöver för att fylla upp lagret initialt. Fundera på hur ni ska hantera ev. Osålda säsongsvaror eller udda storlekar. Tänk på att det kan finnas min. beställningskvantiteter hos leverantörerna.

Tror ni att en bank kommer att låna ut pengar till detta, utan att ni personligen går in med säkerhet?

Jag har ju ingen aning om er produkt eller blivande marknad och en idé kan vara att sälja på kommission om ni har möjlighet, för att slippa låna till öronen.

Det är nog ovanligt att få ta ett lån på nystartat AB utan personlig borgen

3 gillningar

En variant på det här skulle kunna vara att köra online-handel i kombination med mobil butik. T.ex. i form av en ombyggd släpvagn eller liknande som man ställer upp på marknader, helger, mm. För att testa och lära.

Nu är det väldigt svårt att ge några vettiga förslag när man inte vet vad det handlar om.

Ja, ge oss mer info om vilken typ av bransch, intriktning och liknande ni tänker er. Även vilket läge och hur ni tänkt sälja.
Det är stor skillnad på butiksdrift och butiksdrift.

Vem är långivare ?
Vilken säkerhet tänker ni ställa upp för lånet ?

Tackar tackar :slight_smile:

och nej faktiskt så är det jag som står för det!

Jag tror inte att jag vill ha någon kompensation för detta men jag vet också inte direkt helt vad du menar? Kan du ge några exempel eller förtydliga?

Tack att du svara!

Online hade vi tänkt på att köra paralellt

Jag känner faktiskt en frisör som tänkte gå in i pension och vill överlämna hennes hyresavtal vilket är ett rejält bra pris med tanke på hyra och plats då det är centralt med mycket fottrafik

Jag ber om ursäkt borde ha sagt det innan men vi ska sälja konstnärs material pennor penslar färger etc mer åt proffesionella/studenter just då staden jag bor i har många konstnärer men dom brukar oftast handla i grannstad då där är det närmsta dom kan komma till materiell som är syftat för proffs

Jo gjorde bort mig lite där genom att inte inkludera det :sweat_smile:

Men det är främst material för bild och formgivning eller lättare sakt allting måla rita skulptera. det är mer inriktad hos profesionella eller studenter inom estetiska ämnen då staden jag bor i har en stor population av konstnärer

Trevligt. Hade jag en affärspartner hade jag siktat på att fördelningen av eventuell vinst tog eventuella skillnader i bidrag till vinsten i beaktande. Såsom tillskott av kapital, arbetat tid, etc. Jag tror det ger bästa chansen för långsiktig hållbarhet i vårt gemensamma projekt.

Vill verkligen inte låta som en partypooper för jag älskar entreprenörsskap, men har ni verkligen räknat på hur mycket ni måste sälja per dag för att gå runt med hyra o löner?
Just konstnärmaterial är en extremt svår branch, då konstnärer generellt sett har väldigt dålig ekonomi och konkurensen är stenhård, dels från butiker som Claesohlson o liknande men framförallt från Amazon.
Det i kombination med hur tufft det är att driva just en fysisk butik gör att det låter vääldigt svårt att få att gå runt.

4 gillningar

Hmm. Vad tror du att du kan få för volymer och marginaler? För att driva en butik med hygglig framgång behöver du ju ha en bruttovinst på ett gäng tusenlappar per dag. Det blir rätt många penslar och färgtuber.
Hur har tankarna gått kring det?

Jag har aldrig drivit den typen av butik, men tycker att det låter utmanande. Ett alternativ skulle ju kunna vara att hitta en plats där du kan duka upp din butik varannan lördag mellan kl 10-12. Det skulle sannolikt ge dej en bättre försäljning per timme.

2 gillningar

Nu när jag fått lite produktfakta tankar jag att ni minimerar butiksytan och större delen för kontor/lager/packning och som någon skrev, en mobil lösning med en vagn eller större skåpbil.

Marknadsföringen bör ju vara direkt mot skolor och lärare i första hand, sen kanske vara synliga och köpa reklamyta på vernissager o.dyl.

Min fru och jag drev nischad leksaksbutik på liten ort över 10år.

Omsatte ca 1,5-1,8 milj/år ex moms (bra jmf andra)
Öppentider mån-fre 10-17 + lör 10-14
Var delvis före internetförsäljning (2006-2017)
Marginal på över 100% (bra jmf andra) dvs köpte vi in för 100 ex moms sålde vi alltså för ca 260 ink moms)
Dagskassor i snitt 7500kr/dag ink moms
Låg lokalhyra i bästa affärsläget. (Normal hyra ca 10000kr/mån)
Lagervärde 400000-600000kr. (Normalt)
Låg ”inkurans” = lagervaror utan bäst före datum, inga modegrejor, inget blev trasig/åldrat av sig själv.
Hade mycket leksaker som inte de stora kedjorna hade. Valde ofta köpa direkt från Danmark, Tyskland, Polen osv.
Inga lån (Nystartat AB = svårt ta lån)
Gjorde all adm som bokföring osv
Slimmade alla kostnader, avtal, osv (lägre än de flesta, få löpande kostnader)
Inredning mm köpte vi oftast begagnat. Gjorde allt själva =aldrig hantverkare inblandade.
I princip inga kostnader för marknadsföring

Vi levde ovanligt LITE på julhandel för att vara leksaksbutik. (Julmånad =2x normalomsättningen. Hos många leksaksaffärer var det 4x) Levde mycket på sälja små/billiga/prisvärda leksaker regelbundet varje dag. Snittköpet låg på ca 140kr ink moms.

Överskottet gav möjlighet till 1,5 heltidslöner på butikslönenivå. Dvs vi kunde ha en heltidsanställd (uppdelat på flera personer) och min fru jobbade ungefär heltid men fick bara ut 0,5 i lön.

Så utifrån er beskrivning och i jämförelse med det vi hade blir mina kommentarer:

Internethandel vs butik är två helt olika kompetenser/flöden/processer. Internethandel generellt slimmade flöden, låga marginaler. Handlar mycket om inköp, logistik och sen marknadsföring på det. Lite hjälp behövs till kunderna. De vet mer vad de vill ha och jagar bästa pris osv.

Butik mer exponering, hjälpa kund, betydligt dyyyrare driva. Läget har oftast stor påverkan. Vi låg vid huvudgatan, omringade av ICA, BVC, parkering, torget osv. Hade stooora skyltfönster mot huvudgatan och ca 90kvm butiksyta och 25 lager, kontor, toa, fikarum. Jobbade mycket med att skylta fint. (Se exempel nedan)

Skulle säga att vi i ganska många avseende gjorde det extremt bra. Vilket även syntes i siffrorna när vi jämförde med andra leksaksaffärer och pratade med deras ägare osv.

Utifrån den korta information tror jag ni ska tänka igenom det noga och antagligen avstå.

De flesta butiker lyckas inte få lönsamhet. Normalt sliter ägaren 50-60 timmar själv i veckan och får ändå bara en deltidslön. 3 personer som ska ha lön är väldigt MYCKET för en liten butik och dessutom 3 viljor som ska samsas.

Dålig lönsamhet gäller i ännu högre grad butiker där inriktningen beror på ägarens intresse =drivs av eldsjäl =ej ekonomi/proffessionalism som drivkraft. (Typ konstnärsbutik)

Tar ni lån lär ni till stor del behöva gå i personlig borgen. Stor risk ni står där sen med lån ni inte kommer ur. Samma sak med hyreskontrakt ni lär behöca teckna 3-5 års kontrakt med personlig borgen som sen är svårt komma ur.

Konstnärsmatetial är dyrt. Min fördom är att konstnärer inte har överflöd av pengar men ändå vill ha visst material =priskänsliga som gärna handlar där det är billigast. I vårt fall var det lite tvärt om barn/föräldrar som sökte en present till barnkslas, belöning efter BVC-besök osv. Dvs de köpte det som lockade för stunden till en lämplig prislapp =inte priskänsliga, eller snarare inte marginalkänsliga, dvs vi kunde ha bra marginal tack vare kunden inte brydde sig om pennan kostade 9 eller 11kr, nallen 79 eller 89 kr, träleksaken 219 eller 239kr osv. Man köpta av oss för vi låg på rätt plats och man fick bra/fina/unika grejor för ”penganivån”. Vi undvek därför traditionella/kända märken/varor för där kunde vi inte få till en vettig marginal. Lego var t ex billigare för oss köpa på ICA tvärs över gatan än som liten butik direkt från grossist!

Så försök starta i liiten skala.
Hitta EGNA märken av bra kvalitet men som ni ändå kan sälja till bra pris OCH få bra marginal. Marginalen är ofta nyckel till lönsamhet. Sett många butiker som säljer myyycket men till låg marginal. Blir då mest bara mycket jobb/adm men lite pengar.

Kanske börja med internethandel OCH litet utlämningsställe =minibutik med begränsade öppentider?

Sprid ordet på stan, kom med i tidningen, besök utbildningsställen där materalet används.

Låna så LITE pengar som möjligt. Tänk att ni har hyfsad risk att förlora allt. En eventuell utförsäljning/konkurs får man igen extremt lite av lagervärdet. (Vi köpte upp 3 st konkursbon under vår tid och trots extremt bra inköpspris knappt lönsamt i slutändan ändå)

Undvik långa kontrakt, hyr inte grejor utan köp begagnat eller på IKEA istället.

Räkna med betydligt mer jobb än ni tänkt er.

Det ÄR KUL driva liten butik med entusiastiska kunder men lätt och lönsamt är det sällan. Jag är själv ekonom och älskar försäljning. Vill inte låta hård men hade mina döttrar 20 & 24 år kommit med den affärside och info du gett här, hade jag med den kunskap jag har idag antagligen ändå avrådit de från att starta upp utan mer ”kött på benen”. T ex en bra kontakt på unik inköpskanal för prisvärt konstnärsmatetial, en unikt bra affärslokal (t ex butiken fysiskt på konstnärsskolan), en speciell affärspartner/kontaktnät utifrån någon aspekt eller ett extremt intresse/kunskap inom själva butiks/internethandel eller liknande. Dvs något som ger de lite bättre fördel/försprång på något sätt.

MEN, MEN, MEN samtidigt ger det en erfarenhet att testa på och den första iden/businessen är ofta startskottet till nästa som då har potential gå bättre. Så ta LITE risker och börja i LITEN skala så kommer det säkert bli bra på nåt sätt i slutändan. Lycka till!

5 gillningar