Min fru och jag drev nischad leksaksbutik på liten ort över 10år.
Omsatte ca 1,5-1,8 milj/år ex moms (bra jmf andra)
Öppentider mån-fre 10-17 + lör 10-14
Var delvis före internetförsäljning (2006-2017)
Marginal på över 100% (bra jmf andra) dvs köpte vi in för 100 ex moms sålde vi alltså för ca 260 ink moms)
Dagskassor i snitt 7500kr/dag ink moms
Låg lokalhyra i bästa affärsläget. (Normal hyra ca 10000kr/mån)
Lagervärde 400000-600000kr. (Normalt)
Låg ”inkurans” = lagervaror utan bäst före datum, inga modegrejor, inget blev trasig/åldrat av sig själv.
Hade mycket leksaker som inte de stora kedjorna hade. Valde ofta köpa direkt från Danmark, Tyskland, Polen osv.
Inga lån (Nystartat AB = svårt ta lån)
Gjorde all adm som bokföring osv
Slimmade alla kostnader, avtal, osv (lägre än de flesta, få löpande kostnader)
Inredning mm köpte vi oftast begagnat. Gjorde allt själva =aldrig hantverkare inblandade.
I princip inga kostnader för marknadsföring
Vi levde ovanligt LITE på julhandel för att vara leksaksbutik. (Julmånad =2x normalomsättningen. Hos många leksaksaffärer var det 4x) Levde mycket på sälja små/billiga/prisvärda leksaker regelbundet varje dag. Snittköpet låg på ca 140kr ink moms.
Överskottet gav möjlighet till 1,5 heltidslöner på butikslönenivå. Dvs vi kunde ha en heltidsanställd (uppdelat på flera personer) och min fru jobbade ungefär heltid men fick bara ut 0,5 i lön.
Så utifrån er beskrivning och i jämförelse med det vi hade blir mina kommentarer:
Internethandel vs butik är två helt olika kompetenser/flöden/processer. Internethandel generellt slimmade flöden, låga marginaler. Handlar mycket om inköp, logistik och sen marknadsföring på det. Lite hjälp behövs till kunderna. De vet mer vad de vill ha och jagar bästa pris osv.
Butik mer exponering, hjälpa kund, betydligt dyyyrare driva. Läget har oftast stor påverkan. Vi låg vid huvudgatan, omringade av ICA, BVC, parkering, torget osv. Hade stooora skyltfönster mot huvudgatan och ca 90kvm butiksyta och 25 lager, kontor, toa, fikarum. Jobbade mycket med att skylta fint. (Se exempel nedan)
Skulle säga att vi i ganska många avseende gjorde det extremt bra. Vilket även syntes i siffrorna när vi jämförde med andra leksaksaffärer och pratade med deras ägare osv.
Utifrån den korta information tror jag ni ska tänka igenom det noga och antagligen avstå.
De flesta butiker lyckas inte få lönsamhet. Normalt sliter ägaren 50-60 timmar själv i veckan och får ändå bara en deltidslön. 3 personer som ska ha lön är väldigt MYCKET för en liten butik och dessutom 3 viljor som ska samsas.
Dålig lönsamhet gäller i ännu högre grad butiker där inriktningen beror på ägarens intresse =drivs av eldsjäl =ej ekonomi/proffessionalism som drivkraft. (Typ konstnärsbutik)
Tar ni lån lär ni till stor del behöva gå i personlig borgen. Stor risk ni står där sen med lån ni inte kommer ur. Samma sak med hyreskontrakt ni lär behöca teckna 3-5 års kontrakt med personlig borgen som sen är svårt komma ur.
Konstnärsmatetial är dyrt. Min fördom är att konstnärer inte har överflöd av pengar men ändå vill ha visst material =priskänsliga som gärna handlar där det är billigast. I vårt fall var det lite tvärt om barn/föräldrar som sökte en present till barnkslas, belöning efter BVC-besök osv. Dvs de köpte det som lockade för stunden till en lämplig prislapp =inte priskänsliga, eller snarare inte marginalkänsliga, dvs vi kunde ha bra marginal tack vare kunden inte brydde sig om pennan kostade 9 eller 11kr, nallen 79 eller 89 kr, träleksaken 219 eller 239kr osv. Man köpta av oss för vi låg på rätt plats och man fick bra/fina/unika grejor för ”penganivån”. Vi undvek därför traditionella/kända märken/varor för där kunde vi inte få till en vettig marginal. Lego var t ex billigare för oss köpa på ICA tvärs över gatan än som liten butik direkt från grossist!
Så försök starta i liiten skala.
Hitta EGNA märken av bra kvalitet men som ni ändå kan sälja till bra pris OCH få bra marginal. Marginalen är ofta nyckel till lönsamhet. Sett många butiker som säljer myyycket men till låg marginal. Blir då mest bara mycket jobb/adm men lite pengar.
Kanske börja med internethandel OCH litet utlämningsställe =minibutik med begränsade öppentider?
Sprid ordet på stan, kom med i tidningen, besök utbildningsställen där materalet används.
Låna så LITE pengar som möjligt. Tänk att ni har hyfsad risk att förlora allt. En eventuell utförsäljning/konkurs får man igen extremt lite av lagervärdet. (Vi köpte upp 3 st konkursbon under vår tid och trots extremt bra inköpspris knappt lönsamt i slutändan ändå)
Undvik långa kontrakt, hyr inte grejor utan köp begagnat eller på IKEA istället.
Räkna med betydligt mer jobb än ni tänkt er.
Det ÄR KUL driva liten butik med entusiastiska kunder men lätt och lönsamt är det sällan. Jag är själv ekonom och älskar försäljning. Vill inte låta hård men hade mina döttrar 20 & 24 år kommit med den affärside och info du gett här, hade jag med den kunskap jag har idag antagligen ändå avrådit de från att starta upp utan mer ”kött på benen”. T ex en bra kontakt på unik inköpskanal för prisvärt konstnärsmatetial, en unikt bra affärslokal (t ex butiken fysiskt på konstnärsskolan), en speciell affärspartner/kontaktnät utifrån någon aspekt eller ett extremt intresse/kunskap inom själva butiks/internethandel eller liknande. Dvs något som ger de lite bättre fördel/försprång på något sätt.
MEN, MEN, MEN samtidigt ger det en erfarenhet att testa på och den första iden/businessen är ofta startskottet till nästa som då har potential gå bättre. Så ta LITE risker och börja i LITEN skala så kommer det säkert bli bra på nåt sätt i slutändan. Lycka till!