Importera varor och starta webshop

Hej.

Jag går i tankar om att starta en webshop och skulle egentligen behöva lite hjälp med att räkna ut hur alla kostnader kommer att se ut. Nedan är mina uträkningar. Kom gärna med feedback på om jag räknat fel eller missat något.

Planen är att jag ska registrera en enskild firma och driva den hemifrån.
Jag har redan fått kontakt med en leverantör i Kina som tillverkar den produkt jag är intresserad av och jag har fått hemskickat ett antal “smakprov” för att se kunna se och känna på produkten.

Nu till kostnaderna.

1 uppsättning av dessa produkter innehåller 12 st enheter/paket. Vid beställning av 10 000-20 000 paket så skulle priset vara 1.65 USD/paket. Om vi antar att jag köper 10 000 paket (120 000 enheter) så skulle kostnaden bli 16 500 USD.

På tullverket.se har jag knappat in ovanstående totala kostnad (16 500 USD) och fått fram följande resultat. Jag har antagit att frakten ingår i dessa 16 500 USD?

Tull (0 %): 0 USD.
Moms (25 %): 4 124 USD.
Totalt: 20 624 USD (ca 210 000 SEK).

Om vi bryter ned det till per enhet så skulle den totala kostnaden vara: 20 624 USD/120 000 enheter = 0.172 USD/enhet (ca 1.75 SEK/enhet)

Nu har jag produkterna. Nu är nästa steg att leverera produkterna till kund. Då är kostnaderna som följer:

Jag räknar med att en vanlig beställning (10 enheter) kommer att ligga på max 250 gram och enligt postnord.se är kostnaden då för ett 1:a klassbrev med frankostämpling:

41.50 SEK (4.15 SEK/enhet).

Jag får det alltså att den totala kostnaden för mig per enhet blir:
1.75 SEK + 4.15 SEK = 5.9 SEK/enhet.

Kom gärna med feedback på mina uträkningar ovan. Är det några kostnader jag missat eller har jag räknat fel?

Övriga löpande kostnader jag kan komma att tänka på är.
Webbhotell
Domännamn
Bokföring

Tack på förhand!

//Ivan

Webshop, e-handelslösning inkl. betalningsalternativ, returhantering, telefonkostnad och marknadsföring…

Kolla upp att du fått tullen rätt, för vissa varor är det styck-tull och om du då skriver in 16000 USD så kan det bli konstigt. Vad är det för kategori vara.

Jag har två råd.

1. Starta aktiebolag istället.
  2. Se råd 1.

Och en fråga:

• vad är det som du ska importera i tusental, som du måste köp och lagerhålla i hemmet, som inte går att dropshippa?

Tack för er feedback.

@finfint. Jag har valt den kategori det gäller och provat att ändra beloppen, det blir fortfarande 0 % i moms.

@anon89834999. Jag är inte helt främmande för att starta aktiebolag heller. Jag var mest ute efter att se vilka kostnaderna skulle bli för mig för att importera dessa produkter.
Dropshipping tänkte jag faktiskt inte på. Som jag förstått det så levereras det då direkt från leverantör till slutkund? Skulle detta bli dyrare tro? Anledningen till att jag just valde att jag själv vill leverera varorna är att jag förpackar dem i ett kuvert som levereras direkt i brevlådan hos kunden istället för att denna skulle behöva gå till ett postombud för att ta emot sitt paket. “Smakprovet” jag fick hem på 12 st enheter var förpackade i ett litet större paket som inte hade fått plats i alla brevlådor. Målet är att det ska vara så smidigt som möjligt för kunden att få hem sitt paket.

Ja, det finns mängder av tjänster för detta.
Som regel kostar det ju en del i hantering, antingen att låta kinaleverantören göra det (=längre leveranstid och dyrare frakt) eller så gör man det med en svensk el europeisk tredje part.
I vart fall slipper du sitta i garaget och slicka kuvert.

Trippelkolla detta.
Kolla även vad de har för shipping port. Har för mig det påverkar en kostnad, tull eller frakt.
Det var längesedan jag läste om det så osäker.

Håll koll på skeppningskostnaderna och deras pålitlighet. Under Pandemin peakade skeppning för en 20 fots Container på över 10.000 Dollar. En astronomisk siffra för vissa varor som tar plats eller är rejält tunga. 10 gånger högre än innan OCH shutdowns etc kunde försena månader eller mer. NU sägs priserna ha sjunkit till i närheten av innan P. Ett tag sedan jag kollade.

Att packa om 10.000 färdigpackade 12st-paket till 10-pack i ett nytt dyrt emballage låter som ett våldsamt slöseri för min logistiker-hjärna. Gamla emballaget blir dessutom något du behöver ta hand om istället för att “lämpa över” på kund. Framförallt om “förädlingen” bara innebär att paketen kan gå ner i brevlådor och inte någon super-fancy-emballage-historia som lyfter produktens känsla. För egen del ser jag inte utlämningsställe/leveransbox som en så stor nackdel. Du kan ju också kika på alternativa transportsätt som instabox, best, budbee mfl

1 gillning

Tack för er feedback.
Hade jag varit slutkund och köpt denna typ av vara i webshoppen, alltså ett paket á 10 st, så hade jag tyckt att rimligt pris för mig som kund skulle ligga någonstans mellan 40-60 kr (inklusive frakt). Man kan önska sig högre priser men med handen på hjärtat så tror jag att det intervallet är lagom. Men om man jämför detta slutpris med mina uppskattningar för kostnader så ser det inte så väldigt bra ut. Man hade kanske kunnat förhandla ner priset hos leverantör en aning. Skulle man kunna få ner fraktkostnaden här i Sverige för leverans ut till kund och i så fall på vilket sätt?

Du kan skriva avtal med Postnord, dra moms etc. Men frakten inom landet är dyr och utöver detta pratar du nu om att skicka utan spårbarhet (väl?). Då får du nog räkna med en del påstådda “försvunna” försändelsen som då äter upp vinst.

En förutsättning för att det ska gå att ens spekulera i är att du beskriver lite mer vad det är för typ av produkt. Är den lätt, ömtålig, etc.
Jag hade då aldrig gett mig på en importverksamhet av den typen du beskriver utan att förstå noga hur marknaden ser ut, vilka volymer som är realistiska och vilken marginal som är ett minimum för att det ska kännas intressant.
Vad är det som gör att du tror att du ska kunna sälja mängder?

Jag vill inte i detalj gå in på vad det är för produkt men det är väldigt lätta produkter. Dessutom säljs inte, vad jag har sett, dessa produkter i butik eller på nätet. De har för några år sedan sålts i butik och kunderna har på bloggar kommenterat produkten och sagt att de var väldigt nöjda med produkten. Varför butiker fortsättningsvis inte säljer den kan jag inte svara på. Men intresset verkar finnas där ute för just den här produkten.

Hett tips: köp färre än 100000 och kolla om de går att sälja.

3 gillningar

Jag ska ta åt mig all feedback jag fått. En sista fråga. Hur funkar detta med att sälja direkt via Instagram? Jag läste för ett tag sen att det endast fungerade för företag som är registrerade i USA. Är det fortfarande så eller kan nu även svenska företag sälja direkt via Instagram?

Tack för hjälpen!

Hej igen. Hade någon möjligen någon erfarenhet av att sälja via Instagram eller är det så att det fortfarande är möjligt enbart för företag registrerade i USA?

Spontant känns det som en fråga för

Så här står det. Tänkte om någon visste om det är på gång för företag även här i Sverige? För det verkar vara väldigt smidigt att kunder kan handla direkt via instagram istället för att slussas vidare till en hemsida.

Betala på Instagram

Istället för att skicka personer från produktinformationssidor till din webbplats, går det att köpa direkt i appen via betalning på Instagram. Betalning är för närvarande tillgängligt för kvalificerade amerikanska företags- och kreatörskonton.

Hej det låter orimligt med 0 i tull.jag har haft ett av som importerat från Japan.förs kommer varan pris 100:- sedan kommer frakten på+ 10% då är du uppe i 110:- tull är det alltid från Kina det räknas ut på dessa 110:- ovanpå det lägger du 25%moms.
Det kan vara knepigt att tulldeklarera som företagare själv du kanske måste anlita en speditör som skötte det nu vet jag inte vilken vara det är men tullsatserna kan variera mycketpå olika varor det är skillnad att ta in som privat person mot företagare det skall ju in på den svenska marknaden och säljas här

Om man ska anlita ett tullombud för att tulldeklarera, vilka rekommenderar ni då i så fall?